تحویل ۲۰ هزار دستگاه سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی/ آموزش ۴۲۵ مترجم ناشنوایان

مدیرکل دفتر توان‌بخشی آموزشی، حرفه‌ای و توان‌پزشکی سازمان بهزیستی گفت: طی یک سال گذشته حدود ۲۰ هزار دستگاه سمعک و ۲۷ هزار عدد باتری سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی تحویل شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، زهرا نوع‌پرست به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان -دوم تا هشتم مهرماه- افزود: خدمات شنوایی شناسی و گفتاردرمانی در سطح کشور، مساعدت مالی بعد از کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان دارای معلولیت شنوایی، اعزام وتربیت مترجمین زبان اشاره، خدمات وحمایت های اشتغال، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان دارای معلولیت و شهریه دانشجویان معلول و طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی از جمله خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت شنوایی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی (بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر)، تعداد ۲۲۷ هزار نفر برابر با ۱۴.۶ درصد معلولان تحت پوشش، دارای معلولیت شنوایی هستند.

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با خدمات شنوایی شناسی و گفتاردرمانی بهزیستی در سطح کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ در ۲۶ واحد شنوایی‌شناسی تعداد ۲۳ هزار نفر و در ۲۱ واحد گفتاردرمانی تعداد ۴ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات تخصصی توانبخشی بهره مند شده‌اند.

نوع‌پرست اضافه کرد: همچنین بیش از ۲۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی در سال ۱۴۰۲ توانستند از مساعدت مالی سازمان بهزیستی و توانبخشی بعد از عمل کاشت حلزون بهره مند شوند.

وی ادامه داد: خدمات هنری و هنردرمانی با هدف بکارگیری هنر و قابلیت های آن درتقویت و سلامت بهداشت روان، ارتقای سطح کیفی زندگی توانخواهان دارای معلولیت شنوایی، ارتقای سطح آگاهی عمومی، تلفیق اجتماعی و کمک به مشارکت آنان در جامعه طراحی و ارائه می‌شود که در حال حاضر در ۱۲۵ مرکز توانبخشی به ۵۳۰۰ نفر توانخواه دارای معلولیت شنوایی خدمات هنردرمانی ارائه می‌شود.

نوع پرست اظهار داشت: همچنین ۳۷ گروه نمایشی افراد دارای معلولیت شنوایی در کشور فعال است که با دریافت حمایت‌های مالی از سازمان بهزیستی ضمن شرکت در جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه ای و اجراهای عمومی سالیانه به منظور حضور در سایر جشنواره های هنری کشوری نیز مورد حمایت قرار می گیرند.

تسهیلگری اشتغال برای ۶۳۰۰ ناشنوا

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: اعزام وتربیت مترجمین زبان اشاره به منظور زمینه‌سازی و افزایش دسترسی گروه ناشنوایان به فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی و بهره‌مندی از امکانات مناسب برای ایفای نقش شهروندی طراحی و برنامه ریزی شده است. طی سال گذشته بالغ بر ۴۲۵ نفر مترجم متقاضی فراگیری زبان اشاره ایرانی آموزش دیده اند و بیش از ۷۷۰۰ مورد اعزام مترجم برای پیگیری و رفع نیازهای ناشنوایان در سطح کشور صورت گرفته است.

نوع پرست درباره خدمات وحمایت های اشتغال برای ناشنوایان نیز اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲ مجموعه خدمات اشتغال بهزیستی برای افراد دارای معلولیت شنوایی مشتمل بر خدمات خوداشتغالی و کارفرمایی، حق بیمه کارفرمایی و نیز خویش فرمایی حدود ۶۳۰۰ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار نفر از دانش آموزان دارای معلولیت شنوایی از کمک هزینه تحصیلی برخوردار شدند و حدود ۲۴۰۰ نفر از دانشجویان دارای معلولیت شنوایی شهریه دانشجویی دریافت می‌کنند.

نوع پرست خاطرنشان کرد: از مجموع افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی (بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر)، تعداد ۲۲۷ هزار نفر برابر با ۱۴.۶ درصد معلولان تحت پوشش، دارای معلولیت شنوایی هستند که ۵۰ درصد آنها به دلیل اختلالات ژنتیکی و برخی دیگر به دلایلی مانند زردی، بیماری‌های مادر حین بارداری و ۲۵ درصد آنها به دلیل مشکلات هنگام زایمان و ۲۵ درصد به علت سایر دلایل ناشناخته دچار معلولیت شنوایی شده‌اند.

وی افزود: طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که اُفت شنوایی کودکان، پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد. مداخلات توانبخشی شنوایی شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است.

نوع پرست تاکید کرد: آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است.

ارائه خدمت به ناشنوایان در مراکز توانبخشی

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: همچنین به پنج هزار و ۳۰۰ نفر از ناشنوایان در ۱۲۵ مرکز روزانه توانبخشی، خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌شود که همه آنها تحت پوشش یارانه هستند.

نوع پرست درباره ارائه خدمات توانبخشی حرفه‌ای به افراد دارای معلولیت شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه ای بالای ۱۴ سال نیز گفت: به منظور آماده سازی فرد برای حضور در مراکز شغلی حمایت شده (کارگاه‌های تولیدی حمایتی، واحدهای صنفی تیپ دو و مراکز پشتیبانی شغل) در مراکز حرفه آموزی، سرفصل های آموزشی با عناوین آموزش مهارت های پایه، آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش رفتار کاری ارائه می‌شود. افراد دارای معلولیت شنوایی نیز در کنار سایر معلولان از این خدمات بهره مند می‌شوند.

برنامه‌های بهزیستی برای هفته جهانی ناشنوایان

مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: در یک تلاش مشترک جهانی، آخرین یکشنبه ماه سپتامبر - مصادف با ۸ مهر ماه - به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده و در این روز طی برگزاری مراسم نکوداشتی، مهمترین مسائل و موضوعات مختلف پیرامون جامعه ناشنوایان مورد بحث و توجه قرار می گیرد.

نوع پرست افزود: در سال جاری نیز همگام با جوامع جهانی، مراسم نکوداشت روز جهانی ناشنوایان در کشور ما با شعار "زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم" برگزار و اهداف و برنامه های مرتبط با افراد دارای معلولیت شنوایی مطرح خواهد شد که از جمله مهمترین آنها حساس سازی جامعه نسبت به مقوله ناشنوایی، پیشگیری از انواع معلولیت و توانبخشی بهنگام است.

وی ادامه داد: آگاهی رسانی در زمینه دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و هنری افراد دارای معلولیت شنوایی، پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت شنوایی و خدمات مورد نیاز آنها و گسترش زبان اشاره و مهارت‌های ارتباطی آنها، حساس سازی دولت و سیاستگذاران نسبت به مقوله معلولیت شنوایی و نیازهای پزشکی، توانبخشی، معیشت، مشارکت و تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت، استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در پیشگیری از معلولیت ها و خدمات قابل ارائه به افراد دارای معلولیت و تبادل اطلاعات با کشورهای شرکت کننده، فراگیرسازی، شامل سازی و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی و بکارگیری فناوری های نوین در جهت افزایش دسترس پذیری و مناسب سازی محیط برای ناشنوایان از دیگر اهداف این رویداد است.

نوع پرست با اشاره به اجرای طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰۰ نفر توانخواه دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

کد خبر 118109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =