زیرساخت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای معلولان در کرمان فراهم شود

کرمان_ ایرنا_ مدیرکل بهزیستی استان کرمان از استاندار کرمان خواست طی دستور ویژه‌ای به دستگاه‌های اجرایی استان در راستای ایجاد زیرساخت‌ها برای دسترسی به امکانات ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای افراد با شرایط خاص فراهم شود.

به گزارش ایرنا ،عباس صادق زاده روز سه‌شنبه در همایش روز جهانی معلولین با اشاره به اهتمام رویکرد پیشگیری از مسائل اجتماعی به ویژه بحث معلولیت‌ها افزود: استان کرمان دارای ۳ درصد جمعیت کشور است که از این جمعیت ۴.۲ درصد افراد دارای معلولیت هستند که به نسبت جمعیت استان این آمار بالاتر است.
وی از وجود ۱۶ درصدی جمعیت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان کرمان خبرداد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: استان کرمان دارای ۲۵ هزار نفر معلولیت جسمی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر معلول ذهنی ، ۶هزار و ۵۰۰ نفر ناشنوا و ۷هزار و ۵۰۰ نفر نابینا و ۲هزار و ۵۰۰ نفر روانی مزمن وجود دارد.
وی با بیان اینکه این درصد جمعیت معلول استان کرمان نسبت به درصد کشور باید کنترل شود تصریح کرد: در برخی مناطق کمتر برخوردار جنوب و شرق استان هر ساله شاهد تولد معلولان هستیم اما به راحتی می‌توان این مهم را با ایجاد زیرساخت‌هایی از قبیل مشاوره ژنتیک کنترل کرد.
صادق‌زاده با بیان اینکه مشاوره ژنتیک در این مناطق فعال شده خاطرنشان کرد در شهرستان قلعه‌گنج ۲ مرکز مشاوره ژنتیک فعال است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها می‌توان گام‌های بزرگی را برداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان کرمان اولین استانی بود که ایده پیشگیری از معلولیت را به قانون ارسال کرد و تصویب شد.
صادق‌زاده ارتقا مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار را شعار روز معلولیت امسال عنوان کرد و گفت: اگر این شعار مهم اجرایی شود و شرایط و زیرساخت‌ها برای معلولان فراهم شود روز معلولان در سال آینده متفاوت برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به قانون حمایت از معلولان افزود: باید همتی برای اجرای قانون و توجه به این ظرفیت عظیم از سوی مسئولان تحقق یابد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه سالانه ۲هزار و ۵۰۰ نفر معلول در استان کرمان متولد می‌شود یادآور شد: ساختارهای غیردولتی خوبی شکل گرفته اما باید آن ها را به جامعه معرفی کرد و می‌توانند به عنوان یک نماینده‌ای از دولت باشند.
همایش روز جهانی معلولان با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان با اجرای برنامه‌های متنوع در سالن تجلی شهر کرمان برگزار شد.
۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر و روز جهانی معلولان است.

کد خبر 11666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد