هنر درمانی ذهن معلول را فعال و پویا می‌کند

کرمان - ایرنا - دبیر نمایشگاه نقاشی آثار معلولان توانا و هنرمند شهر بابک گفت : به مناسبت روز جهانی معلولان، نخستین نمایشگاه نقاشی آثار معلولان را در این شهر دایر کردیم زیرا هنر درمانی می تواند به ذهن معلول پویایی و تحرک خاصی ببخشد.

عذرا اسدی که مسئولیت فنی مرکز توانبخشی نوید را برعهده  دارد روز چهارشنبه در آیین گشایش این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز نوید تنها مرکز آموزش و توانبخشی دختران و پسران معلول تربیت پذیر زیر ۱۵ سال با IQ زیر ۷۰ در شهربابک که اقدام به نمایش ۳۸اثر هنری از ۳۳هنرمند شهر بابکی کرده است.

 اسدی با بیان اینکه ما برای بهتر نتیجه گرفتن از آموزشمان در حیطه هنر درمانی کار می کنیم افزود: مرکز نوید در زمینه های نقاشی، تئاتر و موسیقی فعالیت دارد، تا به اهداف آموزشی  توانبخشی خود در قالب هنر دست یابد.

وی تصریح کرد: برخی بچه های معلول قدرت جسمی و ذهنی پائینی دارند اما با آموزش تکنیک های خاصی در نقاشی، موفق به آثار هنری زیبایی شدند.

اسدی بازی درمانی و هنردرمانی را برای افراد معلول مفید ارزیابی کرد و بیان داشت: در این راستا هم ذهن معلول فعال می شود و هم حرکتی انجام می دهد.

وی هدف از ایجاد این نمایشگاه را معرفی معلولان عنوان کرد و گفت: قصد داریم کاری کنیم تا خانواده ها پذیرای فرزند معلول خود باشند و او را پنهان نکنند.

اسدی تغییر نگرش منفی برخی خانواده ها به فرزند معلولشان را مهم خواند و خاطرنشان کرد: با فرهنگسازی و ایجاد بستری مناسب برای حضور معلولان در جامعه می توان زمینه شکوفایی و پیشرفت این قشر از افراد را فراهم کرد.

وی همچنین آموزش مهارت های خودیاری برای کودکان معلول را امری ضروری عنوان کرد.

اسدی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا روز ۱۷ آذرماه جاری دایر است، یادآور شد: زمان بازدید از نمایشگاه صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ است.

 مسئول آموزش مرکز توانبخشی نوید هم گفت: نمایشگاه نقاشی معلولان شهربابک با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتمع مس شهربابک، فرمانداری، مؤسسه شهید علویان، مرکز توانبخشی نوید و بهزیستی شهرستان شهربابک برپا شده است.

حمید کارگر با تأکید بر اینکه خانواده ها فرزند معلول خود را بپذیرند، ادامه داد: باید بدانیم این افراد توانمندی هایی دارند و حداقل یک کار مفید و مثبت انجام می دهند.

وی از منابع محدود بهزیستی یاد کرد و افزود: مردم از لحاظ مالی مشارکت بیشتری با بهزیستی داشته باشند.

کارگر اظهار داشت: در این نمایشگاه ۳۸ اثر هنری از ۳۳ هنرمند معلول شهربابکی در معرض دید عموم قرار گرفته است .

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب کرمان واقع است.

کد خبر 11659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد