۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
عید سعید قربان مبارک باد

عید قربان، عید اضحی، حج اکبر، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان، مصادف با روز دهم ماه ذی‌الحجه است. در این روز باید حجاج به منی رفته و اعمال عید قربان را به جا آورند که از جمله آن اعمال، قربانی کردن است.

      به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، عید قربان، عید اضحی، حج اکبر، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان، مصادف با روز دهم ماه ذی‌الحجه و از روزهایی که روزه گرفتن در آن حرام است. در این روز باید حجاج به منی رفته و اعمال عید قربان را به جا آورند که از جمله آن اعمال، قربانی کردن است.

مطابق آیات قرآن و روایات وارده حضرت ابراهیم (ع) مامور شد پسرش حضرت اسماعیل (ع) را برای تقرب به خداوند و امتثال امر الهی قربانی کند، اما وقتی حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) خواست پسرش را قربانی کند، جبرئیل قوچی را برای آن حضرت آورده و آن‌را به جای اسماعیل قربانی کرد، و این سنت قربانی باقی مانده است.

برای شب و روز عید قربان آداب و اعمالی را در کتب فقهی و ادعیه ذکر کرده‌اند؛ زیارت امام حسین (ع)، شب زنده‌داری و غسل از جمله اعمال شب عید و قربانی کردن، اقامه نماز عید قربان، توسعه دادن بر خانواده در خوراک و مانند آن، زیارت امام حسین (ع) و خواندن دعای ندبه از جمله اعمال روز عید ذکر شده است.

امام صادق (علیه السلام) در روایتی درباره قربانی در روز عید قربان فرمودند خداوند قربانی را برای این قرار داده که مساکین و نیازمندان از گوشت قربانی سیر شوند و انسان نعمت‌های الهی را که از آنها بهره‌مند شده در اختیار خانواده و همسایگان و نیازمندان و فقیران قرار بدهد.

کد خبر 110121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد