در رسانه / رازهای ازدواج موفق و داشتن یک رابطه پایدار از زبان یک روانشناس

یک روانشناس گفت: ازدواج باعث افرایش مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی فرد می شود.

لیلا سپاس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه ازدواج یکی از تکالیف رشدی انسان است که باعث رشد عاطفی و اجتماعی فرد می‌شود و همچنین فرد را علاوه بر خود آگاهی بر نیازهای خود در راستای شناسایی نیازهای شریک زندگی نیز خود آگاه و مسئول می کند، اظهار کرد: ازدواج مانند سرمایه یک شرکت دو نفره است که افراد خود را تنها ندیده و تمامی تصمیمات را براساس علایق و انتظارات طرف مقابل تنظیم می کنند.

وی ادامه داد: ازدواج باعث می شود فرد از فردیت خود به یک مرحله همزیستی مسالمت آمیز توام با درک و تفاهم و علاقه وارد شده و این باعث افرایش مسئولیت پذیری و رشد اجتماعی فرد می شود؛ در ازدواج افراد مهارت همدلی و حل مساله را به خوبی یاد می گیرند و این مهارت ها نتیجه یک ازدواج موفق است.

سپاس، وجود رابطه عاطفی قدرتمند را یکی از تاثیرات و فواید ازدواج دانست و گفت: داشتن نشاط و شادمانی پایدار، ارضاء نیاز احساس تعلق و عشق از مزایا و فواید ازدواج است.

این دکتری روانشناسی با اشاره به فاکتورهای یک ازدواج موفق و داشتن یک رابطه پایدار افزود: یک فاکتور پختگی عاطفی و مدیریت هیجان های فردی است، یعنی فرد هیجان های منفی خود را می شناسد و قادر به مدیریت آنهاست و می تواند همراه خوبی در زندگی مشترک باشد.

وی به فاکتور استقلال فکری و رشد شناختی اشاره کرد و توضیح داد: در این فاکتور الگوهای فکری برپایه واقعیت‌هاست و کمتر دچار خطاهای ذهنی می شود، در برابر اشتباهات دیگران و خود فاجعه سازی و اغراق نکرده و مشکلات را به صورت مطلقی و مساله مدارحل می کند و با کوچکترین اختلاف و تنش جنجال به پا نمی کند .

وی ادامه داد: داشتن علاقه و عشق به یکدیگر فاکتور دیگری است، یعنی در دو نفر قبل از زندگی مشترک به لحاظ جذابیت ظاهری و فیزیکی همدیگر را دوست داشته و احساس صمیمیت کنند.

سپاس، داشتن ثبات اقتصادی را از دیگر فاکتورهای ازدواج موفق بیان کرد و گفت: داشتن شکل ثابت و درآمدی که کفاف یک زندگی معمولی را بدهد و داشتن زمینه فرهنگی و مذهبی مشترک را از فاکتورهای دیگری برای یک ازدواج موفق می توان بشمار آورد.

این روانشناس با اشاره به آفت‌های عدم تمایل به از ازدواج افزود: عدم ارضای نیاز و احساس تعلق و عشق، رشد روابط دوستانه ناپایدار کوتاه مدت که در این روابط صمیمیت و روابط عاطفی قدرتمند را تجربه نمی کنند؛ کمرنگ شدن و کاهش نقش های همسری و پدرو مادری و عدم شکل دیده ساختار خانواده به معنای واقعی از آفت‌های عدم تمایل به از ازدواج است.

کد خبر 110090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد