برای اولین باردرتاریخ انقلاب اسلامی آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد

 محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس گفت: نخستین آزمون فراگیر جذب و استخدام افراد دارای معلولیت دارای مدرک لیسانس تا دکترا  که  *دستاورد دولت سیزدهم و ماحصل توجه ویژه رئیس جمهور شهید*  به جامعه هدف بهزیستی است در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۳  ساعت ۷ ونیم صبح بصورت همزمان با سایر استان های کشور در شیراز برگزار شد

*به کارگیری ۴۳۲۶نفر در سراسر کشور،سهم فارس ۲۸۵ نفر*
او در ادامه با بیان این که  ۴هزار و ۳۲۶ نفر از افراد دارای معلولیت در سراسر کشور در این آزمون جذب می شوند,افزود :در استان فارس ۹۰۶ نفر برای ۲۸۵ سهمیه استخدامی رقابت کردند.

*بهزیستی فارس همگام و همدل با داوطلبان آزمون استخدامی*
هوشیار گفت:۱۵۱ نفر منشی (۷۲ زن و ۷۹ مرد)برای همراهی با داوطلبان نیازمند این خدمت  از میان پرسنل بهزیستی فارس در نظر گرفته شد و تمهیدات مربوط به برگزاری آزمون اعم از ایاب و ذهاب,اسکان شب قبل از برگزاری آزمون و همچنین بسیج کامل نیروها و امکانات به جهت حضور هماهنگ داوطلبان و تکریم جامعه هدف معزز انجام گرفت، بهزیستی فارس جهت حمایت توانخواهان و در راستای برگزاری هرچه بهتر و باکیفیت‌تر این آزمون باتوجه به نیازهای متنوع افراد دارای معلولیت، با برگزاری جلسات متعدد حضوری و غیر حضوری،از طریق فضای اسکای روم به‌صورت مجازی با روسا و کارکنان ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و بررسی نیازهای داوطلبین شرکت کننده در آزمون  و از آنجایی که آزمون به صورت متمرکز در شیراز برگزار شد، آمار و مشخصات توانخواهانی که با مشکل ایاب و ذهاب به شیراز و نیز اسکان در شهرستان شیراز مواجه بوده اند را توسط ادارات بهزیستی شهرستان‌ها جمع آوری نمود و تدابیر لازم  جهت تامین اسکان این عزیزان اندیشیده شد.

*اهتمام دولت سیزدهم در یاری محرومان و بازتوانی جامعه هدف بهزیستی*

مدیر کل بهزیستی فارس خاطر نشان کرد:«پیگیری امور افراد دارای معلولیت در سطح کلان در دولت سیزدهم و به صورت ویژه توسط سازمان بهزیستی در چند سال اخیر صورت گرفته است. در موضوعات متعددی مربوط به حقوق افراد دارای معلولیت و اجرای قانون حمایت از این افراد اقدامات ویژه‌ای رخ داده است. یکی از این پیگیری‌ها موضوع آزمون اختصاصی معلولان بود؛ همین رویکرد دولت سیزدهم و اهتمام ویژه سازمان بهزیستی در مطالبه‌گری از دستگاه‌های ذیربط منجر به شکل‌گیری این اتفاق برای نخستین بار شد و اکنون شاهد تحقق و برگزاری این رویداد مهم هستیم.

*یادگار رئیس جمهور شهید برای جامعه‌ هدف بهزیستی/تحقق عملی قانون سهمیه ۳ درصد استخدامی افراددارای معلولیت*

هوشیار گفت برگزاری این آزمون یادگار خیلی با ارزشی است که از سیره و منش رئیس جمهور فقید شهید در خدمت به افراد دارای معلولیت به‌ جامانده و بیانگر همت جهادی دولت سیزدهم برای رفع چالش بیکاری جامعه هدف بهزیستی است ؛در دولت سیزدهم ارزیابی‌های بسیار دقیقی جهت دستیابی به آمار و اطلاعات تمامی دستگاه‌هایی که قانون ۳ درصد استخدامی را رعایت نکرده بودند، انجام گرفت و در نهایت سهمیه و تعداد افرادی که باید در دستگاه‌های اجرایی تاکنون جذب می‌شدند، تعیین گردید و در این آزمون جذب خواهند شد. مورد دیگری که در دولت شهید رئیسی مورد توجه قرار گرفت، ذخیره سهمیه ۳ درصد برای هر دستگاه بود. درصورتی که در یک آزمون بنا به هردلیلی مثل عدم وجود متقاضی و... سهمیه ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت رعایت نشود، در آزمون بعدی دستگاه ملزم به استفاده از سهمیه آزمون قبلی مازاد بر سهمیه همان آزمون در جذب و به کارگیری افراد دارای معلولیت می‌باشد.
*نگاه ویژه رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی به جامعه هدف بهزیستی*
هوشیار گفت: اقدامات و دستاوردهای انجام شده و اعداد و ارقام نشان می‌دهد که جامعه هدف بهزیستی در دولت سیزدهم با محوریت شهید آیت‌الله رئیسی به نحو اولی مورد توجه بوده است.بر اساس آمار های موجود تعداد افراد دارای معلولیت که  هم اکنون از مستمری ماهیانه برخوردار  هستند بالغ بر ۱۱۹ هزار نفر است ما رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را نسبت به تمام دولت‌های قبل داشته‌ایم و به یمن نگاه ویژه رئیس جمهور شهید،هیچ مددجویی پشت نوبت دریافت مستمری نیست.

*دو برابر شدن تعداد افراد بهره مند از حق پرستاری*

وی افزود: تعداد افراد دارای معلولیتی که علاوه بر مستمری از حق پرستاری ضایعه نخاعی و حق پرستاری خانواده محور برخوردار می‌شدند در ابتدای دولت سیزدهم ۴۱۰۴نفر بودنده که در حال حاضر مجموعا ۸هزار و ۴۸۸ نفر است.

*سه برابر شدن مستمری ماهیانه و صفر شدن پشت نوبت های دریافت مستمری*

 او در ادامه عنوان کرد: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آن‌ها،ساده‌زیستی، ‌ مواضع انقلابی، روحیه جهادی از خصوصیات رئیس جمهور شهید بود و دستاوردهای دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله رئیسی برای جامعه هدف بهزیستی خدماتی تا ابد ماندگار خواهد بود.
مدیر کل بهزیستی فارس افزود: علاوه بر حق پرستاری، کمک هزینه لوازم بهداشتی و مستمری براساس بُعد خانوار به همه معلولین ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود و حتی یک مورد پشت نوبت نداریم. ما امروز حتی یک مددجو واجد شرایط پشت نوبت مستمری بهزیستی نداریم و مبالغ مستمری در طول این سه سال تا سه برابر افزایش داشته است. مستمری یک خانواده چهار نفر به بالا حدود ۳ میلیون تومان بوده که تا قبل از دولت سیزدهم شاید این مبلغ به یک سوم هم نمی‌رسید.

*هیچ زن سرپرست خانواری پشت نوبت دریافت مستمری نیست*

مدیرکل بهزیستی فارس در خصوص وضعیت حمایت و پرداخت مستمری به زنان سرپرست خانوار گفت: این رقم در ابتدای دولت سیزدهم ۱۲ هزار و ۲۷۰ نفر بوده اما در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۱۸ زن سرپرست خانوار است که براساس بُعد خانوار مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش یارانه مرتبط با مراکز شبانه‌روزی از ابتدای دولت سیزدهم تصریح کرد: ما در حال حاضر هیچ زن سرپرست خانوار پشت نوبت مستمری نداریم. 
*بهره وری نتیجه دولت سیزدهم برای جامعه هدف*
هوشیار گفت:شهید آیت الله رئیسی برای سازمان بهزیستی یک زیرساخت دارالفنونی اجرا کرد و وجود ایشان برای جامعه هدف بهزیستی سرشار از برکت بود. در دوران ریاست جمهوری ایشان بهره‌وری ایجاد شد و این مسیر را امروز پرتوان و پرتلاش داریم می‌بینیم و انجام وظیفه خواهم کرد.دغدغه  مهم ایشان اشتغال بود و برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت ماحصل پیگیری و توجه خاص ایشان به استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه های اجرایی است .
*توانمندسازی جامعه هدف با تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی و تسهیل ساخت مسکن*
 هوشیار در خصوص توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی افزود: در زمینه اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی ۱۴هزار و هفتصد و بیست مورد اشتغال از طریق وام های کارفرمایی و خوداشتغالی از ابتدای دولت ایجاد گردیده است و بیش از ۳ هزار مورد خدمت تسهیل گری تامین مسکن مددجویان انجام گرفته و ۵هزار مسکن نیز در دست اقدام است.
*غربالگری های بینایی و شنوایی برای پیشگیری از معلولیت ها*
یک اتفاق بی‌بدیل دیگر غربالگری ۱۰۰ درصدی کودکان بوده است:در ابتدای دولت سیزدهم پوشش آمبلیوپی و غربالگری نابینایی کودکان سه تا شش سال حدود ۵۰ درصد بوده است، اما طی سه سال گذشته پوشش این برنامه را با تقویت تجهیزات و تیم‌های غربالگری و افزایش اعتبار یارانه تخصیص یافته به استان به ۱۰۰ درصد رساندیم و از سال ۱۴۰۰ تا کنون بیش از ۱۶۱ هزار نوزاد غربالگری شنوایی و بالغ بر ۵۰۰هزار کودک غربال بینایی شده اند.
*صفر شدن پشت نوبت های دریافت لوازم کمک توانبخشی*

مدیر کل بهزیستی فارس گفت سه  سال اخیر بیش‌از۵۳هزار مورد انواع لوازم کمک توانبخشی اعم از واکر، عصا، ویلچر، سمعک و ... به مددجویان اعطا شده و تعداد پشت نوبت های دریافت این خدمات به صفر رسیده است.
*جهاد نظارت در کنار جهاد تبیین در بهزیستی فارس/انجام طرح ناظرین بر نظارت ها و برخورد بدون اغماض با متخلفین*
مدیر کل بهزیستی فارس با بیان این مطلب که بهزیستی فارس شرعا و قانونا در قبال جامعه هدف خود مسئول و مدافع حقوق ایشان است گفت؛ بهزیستی سازمانی مردمی است و برپایه مشارکت مردم و حمایت مردم از جامعه هدف فعالیت می کند و بیشتر فعالیت های آن به مردم و بخش خصوصی واگذارشده است، و این موضوع موجب شده سازمان بهزیستی به موضوع نظارت ها و همچنین مقوله سیاست گذاری در این باب توجه ویژه ای داشته باشد.  نظارت ها بر مراکز و موسسات دارای مجوز از بهزیستی فارس از سطح کارشناسان و روسای شهرستان تا کارشناسان بازرسی اداره کل,کارشناسان معاونت های تخصصی,حراست,معاونین و مدیر کل انجام می گردد و تیم ویژه ناظرین بر نظارت نیز تحت نظر مدیرکل بر کلیه ی بازدید ها نظارت می کنند,گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون در پی بازدید های سرزده و مکرر در سطوح مختلف و ارسال گزارش به ستاد بهزیستی فارس,۱۰کمیسیون فوق العاده نظارت به ریاست مدیر کل بهزیستی فارس تشکیل شده  , ۲۴ مرکز اخطار اول و ۴ مرکز اخطار دوم گرفته اند,۵ مرکز تعطیل موقت و  ۲ مرکز نیز تعطیل دائم شده است.

کد خبر 109435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد