نخستین همایش هم بینایی و زیستی نو در کرمان برگزار شد

همایش بزرگ هم بینایی و زیستی نو باحضور مسئولین ارشد کشوری و استانی از جمله دکتر فداکار استاندار کرمان ، خانم صفاری فرد مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیتها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور، دکتر علیرضاوحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان ، حجت الاسلام حمیدی رییس کل دادگستری کشور و....درمحل مجتمع آفتاب مهر کرمان آغازبه کار کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان در ابتدای این همایش زهرا مرتضوی خیر و موسس مجتمع نگاه آفتاب مهر کرمان طی سخنانی گفت : این مجموعه از ۲۷ مهر ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده و در شش ماه فعالیت خود، شاهد توانایی‌های باورنکردنی نابینایان در مهارت‌آموزی رشته‌های مختلف از جمله بافندگی فرش بوده است.

وی افزود: امکانات مجموعه کاملا رایگان در اختیار نابینایان قرار دارد و این علاقه و استعداد نابینایان در یادگیری به ما یاد داد که با کلاس‌های قوی‌تر و متنوع‌تر پیش برویم.

مرتضوی، پیشگیری را از اهداف مهم موسسه دانست و تصریح کرد: برنامه ما بر این است که از فناوری و تکنولوژی روز برای پیشگیری از نابینایی و کم بینایی استفاده کنیم. ما حتما فراملی می‌شویم و با دنیا ارتباط گرفته و علم روز را برای نابینایان و کم بینایان خواهیم آورد.

مدیر موسسه نگاه آفتاب مهر عنوان کرد: توانمندسازی نابینایان و کم‌بینایان علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغال، اعتماد به نفس و حضور این گروه را در جامعه ایجاد می‌کند.

مرتضوی گفت: کارگروه‌های آموزش، اشتغال، توانمندی، حقوق شهروندی و تربیت روانی، پنج کارگروهی است که در دو روز همایش برگزار می‌شود تا با استفاده از کمیته‌های ذیل آن در کشور برای نابینایان کار کرده و زندگی را برای آن‌ها تسهیل کنیم.

استاندار کرمان در نخستین همایش «هم‌بینایی و زیستی نو» بر حمایت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از محصولات تولیدی نابینایان و کم‌بینایان تاکیدو عنوان کرد: ضرورت توسعه همه جانبه ایجاب می‌کند که همه با هم پیش برویم و توسعه انسانی مهمترین بُعد آن است و در این بین آموزش به عنوان اصلی‌ترین مسئله محسوب می‌شود.

وی به اهمیت فعالیت‌های علمی پژوهشی برای پیشبرد برنامه اشاره داشت و افزود: نحوه تعامل و ارتباط با گروه‌های ویژه جامعه‌ از جمله نابینایان باید آموزش‌ داده شود.

استاندار کرمان، طرح پروژه‌های نیازمند ورود خیران را در جلسات سالانه مجمع خیران استان اشاره داشت و بر حمایت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از محصولات تولیدی نابینایان و کم‌بینایان تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به توانمندی های بعضا تعجب آور نابینایان و کم بینایان خصوصا در حوزه تولید آثار هنری و صنایع دستی گفت : برگزاری این همایش‌ها و در کنار آن نمایشگاه توانمندی‌های این عزیزان باعث میشود که این توانمندی‌ها و این ظرفیت‌ها بروز پیدا کند و مردم با آنها آشنا شوندو امیدوارم این همایش برای کل کشور و برای انجمن‌های نابینایان در سراسر کشور باعث خیر و برکت باشد

وی افزود: امیدوارم خروجی این کارگروه‌ها و زحماتی که شما عزیزان در یکی دو روز خواهید کشید انشالله مورد توجه مسئولان و کسانی که باید از شما حمایت و پشتیبانی بکنند قرار بگیرد و قوه قضاییه هم حمایت خود را از مجموعه شما و نابینایان اعلام می کند

سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی و رئیس هیات مدیره موسسه نگاه آفتاب مهر کرمان نیز در این همایش با تقدیر از نگاه خیر خانم مرتضوی و خانواده نظری اظهار داشت :

نگاه بزرگ خانواده نظری و خانم مرتضوی باعث شده تا این اتفاق بزرگ در کرمان بیافتد و باعث ایجاد یک جریان فکری شد و در آینده نیز شاهد تحولات اساسی خواهیم بود

وی افزود :استاندار به ما تکلیف کردند که ما برای اینکه نقشه راهی داشته باشیم برای تشخیص اولویت‌های خیر استان و تخصیص بهینه بودجه ها تشکلی را در استان با حضور مسئولین و خیرین و.... تشکیل بدهیم که این مهم انجام شده و هفته آینده اولین جلسه آن تشکیل خواهد شد این مجموعه نقشه راه خیر را به ما نشان خواهد داد و از پراکنده کاری ها جلوگیری می‌کند

وی افزود : یکی از مهمترین مواردی که در اینجا شکل خواهد گرفت در کنار پیشگیری و توانمندسازی بحث های پژوهشی است که پیشنهاد میکنم با فراخوانی شرکت های دانش بنیان و ایجاد یک استارتاپ در خصوص پیشگیری ، درمان ، مهارت آموزی و... پژوهش‌های علمی صورت پذیرد و اتاق بازرگانی هم از این موضوع حمایت می‌کند که دانش و تکنولوژی روز در خدمت زندگی بهتر نابینایان قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان اظهار داشت : اگر بشود تسهیلات اعتبار مالیاتی را به خدمت بگیریم کارهای بزرگی در استان صورت می پذیرد امسال کرمان ۷۰ هزارمیلیارد تعهد مالیاتی دارد که اگر ۱۰ درصد آن به پژوهش اختصاص یابد می‌توان تحول بزرگی را در استان ایجاد کرد.

شریفی پزشک متخصص قرنیه در این همایش با بیان اینکه بیش از نیمی از نابینایی‌ها قابل‌درمان هستند گفت: کارهای درمانی، تشخیص به‌موقع بیماری‌هایی مثل دیابت و فشارخون و همچنین درمان آنها، استفاده از عینک‌های آفتابی از عواملی است که می‌تواند نابینایی را درمان کند.

شریفی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا درمان کامل نابینایی نداریم، ما شاید بتوانیم با استفاده از روش‌های درمانی مثل پیوند سلول‌های بنیادی یا استفاده از ایمپلنت‌ها نابینایی را درمان کرد؛ اما باید در نظر داشته باشیم درمان نابینایی برگشت‌پذیر است و کم‌بینایی اتفاق می‌افتد.

این پزشک متخصص درمورد عوامل نابینایی گفت: بیماری‌های عفونی، مادرزادی یا نارسایی‌های که در دوره جنینی اتفاق می‌افتداز جمله عواملی است که باعث نابینایی می‌شود علاوه بر این موارد عوامل سیستمی که شاید به آنها توجه نشود مثل دیابت یا فشارخون نیز از موارد ایجاد نابینایی است.

او ادامه داد: در خیلی از افراد با افزایش سن بینایی کاهش پیدا می‌کند، کارهایی که باید انجام داد تا این روند را کند کرد یک‌سری مراقب‌ها و درمان‌ها است. مثلاً درمورد افرادی که دیابت یا فشارخون دارند بهتر است که سریع‌تر بیماری شناخته و درمان انجام شود.

او با بیان اینکه بسیاری از علت‌هایی که باعث نابینایی می‌شوند قابل‌درمان هستند گفت: بیماری مثل آب‌مروارید قابل‌درمان است؛ اما برخی از بیماری‌ها که باعث آسیب به شبکیه می‌شود از مواردی است که قابل‌درمان نیست.

شریفی در مورد درمان نابینایی نیز گفت: درمورد شبکه‌های مصنوعی یا پروتزهایی که برای چشم انجام می‌شود توانسته بینایی را در حد دید ۱ الی ۲ متر بهبود بدهد.

او در پایان گفت: بحثی که باید به آن توجه کرد پیشگیری از نابینایی است، معاینات دوره‌ای، اندازه‌گیری‌های مرتبط فشارخون، توقف سیگار در افراد و… از جمله کارهایی است که باید صورت بگیرد.

سخنرانی افروز صفاری فرد مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در کنار کارگاه های تخصصی از دیگر برنامه های این همایش است‌.

گفتنی است، نخستین همایش «هم‌بینایی و زیستی نو» با تلاش موسسه نگاه آفتاب مهر، ۵ و ۶ اردیبهشت ماه جاری در کرمان در حال برگزاری است.  

موسسه «نگاه آفتاب مهر» مجموعه‌ای با وسعت ۵ هزار مترمربع و کارکرد آموزشی، مهارتی، فرهنگی، ورزشی، اقامتی و درمانی است که با مشارکت خیران و شهرداری کرمان به منظور خدمت‌رسانی به نابینایان و کم‌بینایان استان کرمان راه‌اندازی شده است.

کد خبر 106534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد