راه اندازی پردیس توانمند سازی افراد دارای معلولیت در آینده نزدیک

به گزارش روابط عمومی، حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همزمان با هفته آگاه‌سازی اتیسم، ضمن حضور در برنامه تلویزیونی "ائویم قراریم"، به تشریح خدمات بهزیستی برای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم پرداخت.

حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در خصوص اختلال طیف اتیسم گفت: این اختلال، یکی از اختلالات عصبی- رشدی است که در سطح جامعه، سالانه یک درصد کودکان متولد شده شامل طیف اتیسم می‌شوند که یک سری ممیزی های خاص رفتاری مثل عدم برقراری ارتباط چشمی، احساس ناراحتی در مکان های پر سر و صدا، واکنش سریع به تغییرات و ... در این کودکان دیده می‌شود.

رضایی ادامه داد: اتیسم، طیف اختلالاتی از خفیف تا خیلی شدید را شامل می‌شود و بهترین زمان شناسایی این اختلال، تا سن ۲ سالگی و بوسیله غربالگری های موجود است. جالب توجه است که کودکان مبتلا به این اختلال از استعداد های خاصی همچون هوش موسیقیایی، حفظ متون و ... برخوردارند که با شناسایی این استعداد ها می‌توان با آموزش های مربوطه، نسبت به شکوفایی این استعداد ها اقدام نمود.

این مقام مسئول با اشاره به شعار هفته آگاه‌سازی اتیسم «اتیسم و رسالت اجتماعی همگان» اظهار داشت: با توجه به شعاری که توسط سازمان بهزیستی کشور برای هفته آگاه‌سازی اتیسم انتخاب شده، دغدغه ما این است تا با درک خانواده های دارای کودک اتیسم، نسبت به اجتماعی شدن این کودکان و خانواده آنها و همچنین آگاه‌سازی و حساس سازی آحاد جامعه نسبت به این اختلال اقدام کنیم که این امر همت همگانی را می‌طلبد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: در اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در اختلال اتیسم سامانه ملی و الکترونیکی با لینک ثبت‌نام: autism.behzisti.net در سازمـان بهزیستی کشور فعال است و خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند تا نسبت به آموزش این کودکان، مداخلات خانواده محور و مرکز محور انجام شود.

وی در ادامه به تعداد مراکز آموزشی و حمایت از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در استان اشاره کرده و گفت: در سطح استان اردبیل تعداد ۲۸۴ نفر کودک مبتلا به اتیسم شناسایی شده و ۲ مرکز با ۲۸ پرسنل در سطح استان به ۱۳۰ نفر از این کودکان خدماتی همچون خدمات روانشناسی، گفتار درمانی وکاردرمانی ارائه می‌کنند که در طول سال گذشته، دوره های ویژه هنر درمانی برای مربیان عزیز این مراکز ارائه شده و آموزش هایی از طریق نقاشی توسط این مربیان به کودکان صورت می‌گیرد. همچنین امسال نیز سعی داریم در حوزه هنردرمانی، فعالیت های هنری نمایشی را به این کودکان ارائه دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: در طول سال گذشته پارک ویژه افراد دارای معلولیت با تمام مناسب سازی های موجود برای معلولین عزیز راه اندازی و به بهره‌برداری رسیده است و امسال نیز سعی داریم تا پارک ویژه کودکان اتیسم را در سطح شهر راه اندازی نماییم تا این کودکان نیز از بازی های ویژه موجود در این پارک ها استفاده نمایند.

رضایی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های مهم ما در بهزیستی، راه اندازی پردیس توانمند سازی افراد دارای معلولیت است تا این عزیزان با استفاده از این طرح، ضمن آگاهی از خدمات ارائه شده توسط ارگان‌ها به آنها، نسبت به برخورداری از این خدمات، تلفیق اجتماعی و شکوفایی استعداد خود اقدام نمایند.

وی مردم را به شناخت این اختلال و آشنایی با این کودکان دعوت کرده و افزود: با کمک نهاد کتابخانه های عمومی استان اردبیل، نمایشگاهی از دستاوردها و توانایی های کودکان مبتلا به اتیسم در محل کتابخانه مرکزی اردبیل برپا شده که مردم عزیز می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه، با توانمندی‌های این کودکان از نزدیک آشنا شوند.

رضایی در نهایت ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، مردم را به پرداخت زکات فطریه و جذب مشارکتهای های مردمی از طریق کد دستوری و شماره کارت مشارکت بهزیستی برای کمک به ولی نعمتان تحت پوشش بهزیستی دعوت نمود.

کد خبر 105559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد