در رسانه | راه‌اندازی پارک کودکان اوتیسم در دستور کار بهزیستی اردبیل است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل راه‌اندازی پارک مختص کودکان اوتیسمی و آماده‌سازی بستر ارائه خدمات دندانپزشکی به آنها را از برنامه‌های این اداره کل در راستای خدمات رسانی بیشتر به جامعه هدف اعلام کرد.

حامد رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر خدماتی همچون روانشناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، هنری، ورزشی و آموزشی از طریق مراکز مربوط به افراد دارای اختلال اوتیسم ارائه می‌شود و ۲۸۴ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در استان از خدمات بهزیستی برخوردار هستند.

وی افزود: در اردبیل ۲ مرکز روزانه توانبخشی - آموزشی ویژه اختلال طیف اوتیسم به نشانی (اردبیل، خیابان کشاورز به سمت شهرک حافظ، خیابان ۱۸متری احمدی پلاک ۶۱، شماره تماس ۳۳۷۱۰۴۱۴ و (اردبیل، تازه میدان، خیابان شهیدبهشتی، کوچه بن بست شهید احمد هجرتی، پلاک۵۲، شماره تماس ۳۳۳۳۴۰۴۹) فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد:۲۸ نفر از کارکنان آموزش دیده و مجرب اداره کل بهزیستی به مبتلایان اوتیسم خدمات ارائه می‌کنند و در ازای ارائه خدمات به هر فرد دارای اختلال اوتیسم، ماهانه مبلغی به عنوان کمک هزینه یا یارانه به مراکز روزانه پرداخت می‌شود و خانواده‌ها نیز در صورت بضاعت (بر اساس دهک درآمد)، ماهانه به مراکز یادشده، سهمی بابت مشارکت در خدمات رسانی پرداخت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در اختلال اوتیسم سامانه ملی و الکترونیکی با لینک ثبت‌نام: autism.behzisti.net در سازمـان بهزیستی کشور فعال است و خانواده‌ها می توانند از آن استفاده کنند.

رضایی گفت: برای تشخیص اوتیسم، آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و اختلال طیف اوتیسم یکی از ۶ اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی و شایع‌ترین آنها است و با مشخصه اصلی نقص پایدار در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل و تعامل اجتماعی و همچنین با مشخصه الگوهای محدود تکراری و قالبی در رفتار، علایق و فعالیت‌ها مشخص می‌شود و این نشانه‌ها باید از دوران کودکی وجود داشته باشد و عملکردهای روزانه فرد را مختل یا محدود کند که متاسفانه این ناتوانی، در عملکرد تحصیلی کودک تاثیر منفی دارد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، به مناسبت هفته آگاه‌سازی اوتیسم با شعار "اوتیسم و رسالت اجتماعی همگان" برخی از مدیران استان از مراکز خدمات‌رسانی به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بازدید کرده‌اند و برنامه‌های متنوعی در راستای تحقق شعار این هفته در مرکز و شهرستان‌های استان از ناحیه ادارت بهزیستی برگزار شده است.

بیش از ۲۷ هزار خانوار زیرپوشش بهزیستی استان اردبیل هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

کد خبر 105502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد