۲۸۴ کودک مبتلا به اتیسم از خدمات بهزیستی اردبیل برخوردارند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۲۸۴ کودک مبتلا به اختلال اتیسم توسط پرسنل تخصصی و آموزش دیده این اداره کل خدمات غربالگری، تشـخیص و مداخلات مرکز محور و خـانواده محور دریافت می‌کنند.

حامد رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در اردبیل تعداد ۲ مرکز روزانه توانبخشی - آموزشی ویژه اختلال طیف اتیسم فعالیت دارند که در مجموع ۱۳۰ کودک دارای اختلال طیف اتیسم در زمینه‌های آموزشی، اجتماعی شدن، برقراری ارتباط معنی دار و به خانواده‌های آنان خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: پرسنلی که به مبتلایان به اوتیسم خدمات ارائه می‌کنند از آموزش‌های تخصصی روان شـناسی بالینی، کاردرمانگر و گفتاردرمانگر برخوردارند و در ازای ارائه خدمات به هر فرد دارای اختلال اتیسم، ماهانه مبلغی به عنوان کمک هزینه یا یارانه به مراکز روزانه پرداخت می‌شود و خانواده‌ها نیز در صورت بضاعت (بر اساس دهک درآمد)، ماهانه به مراکز یادشده، سهمی بابت مشارکت در خدمات رسانی پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی به هنگام اختلالات طیف اتیسم در سنین طلایی (۲ تا پنج سال) برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در دستور کار بهزیستی است و در چهار مرحله حساس سازی و آگاه سازی، غربالگری، تشخیص و مداخله (مرکز محور، خانواده محور) اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در اختلال اوتیسم سامانه ملی و الکترونیکی با لینک ثبت‌نام: autism.behzisti.net در سازمـان بهزیستی کشور طراحی شـده و امکان اجرای الکترونیک و آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده‌ها و ارجاع به پایگاه‌های غربالگری و تشـخیص سازمان برای دریافت خدمات تشخیصی و معرفی به ستاد پذیرش و کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی برای تعیین نوع و شدت معلولیت و قرارگیری در چرخه خدمات حمایتی و بهره‌مندی از خدمات تخصصـی در قالب مراکز روزانه توانبخشی را با بالاترین دقت و کمترین زمـان و هزینه فراهم کرده است.

رضایی تصریح کرد: کودکانی که در مراکز مذکور تحت برنامه‌های آموزشی و توانبخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شـرایط، به مهد و مدارس عادی، اسـتثنایی، مراکز توانبخشی حرفه‌ای، کارگاه تولیدی حمایتی و یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می‌گردند.

او ادامه داد: اختلال طیف اتیسم یکی از ۶ اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی و شایع‌ترین آنها است و با مشخصه اصلی نقص پایدار در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل و تعامل اجتماعی و همچنین با مشخصه الگوهای محدود تکراری و قالبی در رفتار، علایق و فعالیت‌ها مشخص می‌شود و این نشانه‌ها باید از دوران کودکی وجود داشته باشد و عملکردهای روزانه فرد را مختل یا محدود کند که متاسفانه این ناتوانی، در عملکرد تحصیلی کودک تاثیر منفی دارد.

وی افزود: جهت تشخیص اتیسم هیچ آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و مواردی که طراحی شده‌اند، به رغم نتایج بسیار خوب (گاهی تا %٩٤ دقت)، هنوز به طور بالینی به کار نمی‌روند و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اوتیسم با نشانه‌هایی در ۲ زمینه رفتاری شامل نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود مشخص می‌شود.

بیش از ۲۷ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

کد خبر 105251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد