معرفی دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور

دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با ارائه گزارشی به شرح خدمات و معرفی عملکرد این دفتر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دفتر پیشگیری از معلولیت ها و  تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با شش عنوان برنامه شامل برنامه های پیشگیری ارتقایی و آگاه‌سازی، برنامه های مرتبط با پیشگیری اولیه، برنامه های مرتبط با پیشگیری ثانویه، برنامه های مرتبط با دسترس پذیری و مناسب سازی، برنامه های مرتبط با توانبخشی مبتنی بر جامعه و برنامه های مرتبط با حمایت های رفاهی و تلفیق اجتماعی؛ به جامعه هدف سازمانی خدمت رسانی می کند.  

در گروه اول : آگاه سازی پیشگیری از معلولیتها در دانش آموزان و افراد تحت پوشش سازمان با رقمی بالغ بر دویست ۲۰۰‪ هزارنفر در سال و آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی با رقمی بالغ بر۱۲۰هزار نفر در سال انجام می گیرد.

 انجام مشاوره ژنتیک برای بالغ بر ۱۴۵ ۵‪هزار نفر در ۲۵۶ مرکز مشاوره ژنتیک سازمان بهزیستی، در گروه پیشگیری اولیه و پوشش ۹۳ درصدی موالید زنده در برنامه غربالگری تشخیص و مداخله بهنگام اختلالات شنوایی نوزادان و  پوشش  ۸۰ درصدی برنامه  پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال و گسترش برنامه شناسایی اختلالات شنوایی در کودکان ۳ تا ۵ سال نیز در گروه پیشگیری ثانویه قرار دارد.

همچنین برخورداری ۱۵ هزار نفر از برنامه های مناسب سازی محیط زندگی در روستاها و شهرها،     پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب به بیش از ۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در هر سال و    برخورداری ۸۶۴  نفر از افراد دارای معلولیت از پلاک ویژه خودرو از خدمات مرتبط با دسترس پذیری و مناسب سازی صورت گرفته برای جامعه هدف دارای معلولیت است.    

مواردی که در گروه خدمات حمایت های رفاهی و تلفیق اجتماعی قرار می گیرند نیز شامل پرداخت شهریه تحصیلی به ۱۴ هزار و ۸۰۰ دانشجوی دارای معلولیت در دانشگاه های  غیردولتی، پرداخت ۸۵ هزار کمک هزینه تحصیلی  به دانش آموزان  و دانشجویان دارای معلولیت نیازمند و  بهره مندی ۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در طرح ارتقای توانمندی هستند.  

 پرداخت کمک هزینه  درمان و تغذیه به ۲۹۰۰ بیمار مبتلا به اختلال متابولیک فنیل کتونوری (PKU )، اجرای ماده  ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان (معافیت مالیاتی والدین افراد دارای معلولیت)،   اجرای ماده  ۲۶ قانون حمایت از حقوق معلولان (معافیت از خدمت وظیفه عمومی افراد مشمول دارای فرد معلول در خانواده، اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت و   پیگیری اجرای ماده  ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان (تخصیص سهمیه ۳ درصد استخدام افراد دارای معلولیت  نیز در همین گروه از خدمات جای دارند.  

گفتنی است بیش از ۹۶ درصدجمعیت مناطق روستایی و ۹ درصد جمعیت شهری از برنامه های توانبخشی مبتنی بر جامعه، بهره مند شده اند.  

کد خبر 95866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =