بهره مندی بیش از ۲ هزار کودک کار از خدمات آموزشی و توانمندسازی بهزیستی/ بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال هستند

سرپرست معاونت امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون ۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان خیابانی و کار را جامعه را اتباع بیگانه تشکیل می دهند که این میزان در برخی از استان‌های کشور تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مهری سادات موسوی روز دوشنبه در حاشیه سفره یک روزه خود به قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عوامل اجتماعی و اقتصادی، مهاجرت، فقر، اعتیاد و طلاق را از مهمترین دلایل وجود کودکان و نوجوانان کار خیابانی دانست و افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی در شناسایی و ساماندهی چنین افرادی در جامعه است.

وی با بیان اینکه بهزیستی به تنهایی قادر به شناسایی و ساماندهی این کودکان در جامعه نیست، اظهار کرد: بسیاری از این کودکان به صورت قاچاق وارد کشور شده و بدون هویت وزارت اقامتی به سر می برند.

به گفته موسوی، این دسته از کودکان به سبب نداشتن کارت‌ هویتی و مجوز اقامت برابر مقررات و قوانین از دریافت خدمات حمایتی نیز محروم هستند.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی و همکاری بیشتر سایر نهادهای متولی، یادآور شد: بحث کودکان کار و خیابانی به یک هم‌افزایی، همراهی و همدلی بین دستگاه‌های متولی نیاز دارد و بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی تکالیفی بر عهده دارد که باید آنها را انجام دهد، اما بحث جمع‌آوری کودکان کار برعهده این سازمان نبوده و تنها در زمینه شناسایی و حمایت های اجتماعی، وظایفی براساس قانون را عهده دار است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع کودکان کار و خیابانی مساله‌ای بسیار پیچیده‌ای است که باید ریشه‌ای برطرف شود.

وی با اشاره به فعالیت مراکز روزانه و شبانه روزی بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: توسعه مراکز نگهداری این کودکان از جمله برنامه‌های اولویت دار بهزیستی می باشد و تلاش داریم تا یک مرکز شبانه روزی را در شهر زابل، که گلوگاه ورود این کودکان به کشور است، راه اندازی کنیم.

موسوی تاکید کرد: آمار دقیقی از کودکان خیابانی نداریم اما در حال حاضر بیش از ۲ هزار کودک کار در کشور از خدمات آموزشی و توانمندسازی بهزیستی بهره‌مند هستند.

بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال هستند

سرپرست معاونت فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال هستند و به طور معمول نیز هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده‌ها به دنبال کودکان سالم و دارای شرایط خاص هستند و تمایل کمتری نیز به کودکان بالای پنج سال دارند.

وی اظهار کرد: مشکل ما در بحث فرزندپذیری، کودکان بالای پنج سال است که سرپرستی ندارند، سلب حضانت شده‌اند یا دارای بیماری های خاص هستند.

موسوی ادامه داد: هم اکنون بیش از سه هزار خانواده در نوبت دریافت کودک زیر سه سال در کشور داریم و آمار کودکان در این سنین کمتر از تعداد تقاضاها است.

این مسوول مدت زمان انتظار متقاضیان برحسب سن و جنس کودک مورد تقاضا را متفاوت دانست و افزود: در صورت درخواست کودکان با پیگیری درمانی یا بیماری خاص و معلول به صورت خارج از نوبت به درخواست خانواده ها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ضرورت فرهنگ سازی و تبیین فرزند خواندگی، یادآور شد: متقاضیان فرزندخواندگی سه گروه هستند، زوج های فاقد فرزند، زنان یا دختران فاقد همسر و زوج های دارای فرزند که دارای شرایط فرزندخواندگی باشند.

کد خبر 81692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =