«خط ملی اعتیاد»، پاسخگوی مردم در حوزه اعتیاد

«خط ملی اعتیاد» با شماره تماس ۰۹۶۲۸ برای مشاوره در زمینه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد و همچنین ارجاع به مراکز ترک اعتیاد به هموطنان خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ سالهاست راه اندازی شده که متولی آن سازمان بهزیستی است و آماده ارائه مشاوره به خانواده های دچار معضل اعتیاد است. همه هموطنان می توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۶۲۸ از سراسر کشور با مشاوران این مرکز ارتباط تلفنی برقرار کرده و در زمینه مواد مخدر و اعتیاد مشکلات خود را مطرح کنند.

براین اساس، نحوه تعیین شدت اعتیاد، شناسایی مواد محرک صنعتی و غیر صنعتی اعتیاد آور، معرفی مراکز مجاز ترک اعتیاد و چگونگی ترک اعتیاد از جمله پرسش های تماس گیرندگان است که مشاوران این خط به آن پاسخ می دهند. مردم با تماس با خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ به صورت رایگان می توانند در زمینه درمان اعتیاد و معرفی نزدیکترین مرکز درمان اعتیاد به محل سکونت خود اطلاعات کافی را دریافت کنند.

همچنین اطلاعاتی در زمینه علائم مصرف شیشه، تریاک و کوکائین از جمله مواردی است که مردم با این سامانه در میان می‌گذارند.سئوالات باید مرتبط با اعتیاد باشد و درمان پشت خط انجام نمی‌شود اما راهنمایی شیوه‌های درمانی و ارجاع به مراکز و سئوالات مربوط به درمان ارائه می‌شود.

گاهی فرد مصرف کننده و گاهی نیز که در خانواده یا اطرافیان، فرد مصرف‌کننده‌ای دارد با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرد تا به‌ طورمثال برای هدایت آنان از شیوه‌های درمانی مطلع شود، گاهی نیز افراد، فرزندانی دارند که نگران هستند، مواد مصرف کنند بنابراین با خط ملی اعتیاد تماس می‌گیرند که از اعتیاد فرزندان خود پیشگیری کنند.

تماس‌گیرندگان در صورت نیاز به تمام مراکزی که تحت نظارت بهزیستی هستند چه دولتی و غیردولتی، سرپایی، کمپ ها و مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی ارجاع داده می‌شوند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور درباره خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ می‌گوید: این سامانه با هدف ارائه راه کارهای پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور، درمان اعتیاد، و ارجاع به مراکز ترک و بازتوانی اعتیاد در اسفند ماه ۱۳۸۷ افتتاح شده است و از همان روز با استقبال مردم روبرو بوده و هزاران تماس گیرنده را تحت پوشش قرار داده است.

فرهاد اقطار می‌افزاید: با تاسیس این مرکز مکانیسم مستمر و دائمی و ارتباط دوطرفه بین مردم و مسئولان و سیاستگزاران حوزه پیشگیری و درمان ایجاد شده است و مردم از سراسر کشور می توانند از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ با این مرکز تماس بگیرند و در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد راهنمایی دریافت کنند.

وی در ادامه از انعقاد تفاهم نامه همکاری بهزیستی با ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای ارتقا و بهینه سازی خدمات مرکز خط ملی اعتیاد خبر داد و گفت: در هشتاد و هشتمین جلسه کمیته فرهنگی- پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، تفاهم نامه‌ای با هدف ارتقا و بهینه سازی خدمات مرکز خط ملی اعتیاد بین سازمان بهزیستی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد شد.

اقطار، توسعه کمی و کیفی در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری با هدف ایجاد تنوع در خدمات و افزایش سطح پوشش مخاطبین را از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: بر اساس مفاد این تفاهم نامه مقرر شده است؛ با ایجاد فضای آموزشی تخصصی، آموزش های لازم به علاقه مندان ارائه خدمت در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه شود تا بتوانند به افراد نیازمند در زمینه اعتیاد، خدمت‌رسانی کنند.

کد خبر 79864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =