طرح ملی "مهرواره در محضر ولی نعمتان" آغاز به کار کرد

آئین افتتاحیه طرح ملی مهرواره در محضر ولی‌نعمتان، اقدام مشترک و حرکتی مردم‌پایه، هم‌افزا و مسئله‌محور در راستای ایجاد لبخند و حل مسائل جامعه هدف سازمان بهزیستی در سطح محلات کشور با همکاری و مشارکت سازمان بهزیستی کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفان، بنیاد کرامت رضوی و قرارگاه مردمی تحول اجتماعی آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی‌محمد قادری، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاحیه طرح ملی مهرواره در محضر ولی نعمتان  با اشاره به فعالیت های جهادگرانه گفت: آنجایی که در محضر آستان قدس رضوی دایره‌ای ایجاد شده و جهادگران با نگاه نورانی رضوی به خدمت‌رسانی می‌پردازند و خدمت دیگر جهادگران در نهادهای مختلف، نشان‌دهنده آن است که این عزیزان در مجموعه‌های خود دست به دست هم‌ بنا به خدمت‌رسانی دارند.

وی افزود: در فضای اطلس گروه‌های مردمی بنا شد تا مهرواره در محضر ولی نعمتان اجرا شده و از این طریق اقدام به حل مسئله و و هم افزایی کنیم. نگاه مردم پایه در این طرح کاملاً موج می‌زند و به توفیق الهی به حل مشکلات کمک خواهد کرد.

قادری افزود: در مورد آسیب‌های اجتماعی باید نگاه اندیشمندانه داشته باشیم. یک‌ معجزه همسویی استراتژیک و هم‌افزایی باید صورت گیرد که در سخنان مقام معظم رهبری بدان اشاره شده و البته کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است و طرح مهرواره در این راستا اجرا خواهد شد که این برنامه ها در ضمن تعاملی بودن، هدفمند و دارای پیوست های فنی و ارزشمندی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برآنیم که لباس ملی خدمت را با همکاری نهادهای مختلف بر اساس کار محله‌محوری ایجاد کنیم. گروه‌های جهادی نقش‌های مهمی را در آسیب‌ها و حوادث اجتماعی همچون شیوع کرونا و ... ایفا کردند که امر بسیار مهم است.در محضر ولی نعمتان اقدام بزرگی است و تبدیل به جریان ملی و با مسیر پیمایش مشخص خواهد شد و این کرامت بخشی با حضور متنوع فعالان حوزه های مختلف و کنشگران در ظرفیت محله ها و با حضور همه آحاد مردم انجام خواهد شد.

وی افزود: واژه در محضر ولی‌نعمتان خود نوعی تعظیم شعائر است و امیدواریم کارهای بزرگ‌تری در این حوزه رخ دهد. این‌ طرح به توفیق الهی به جریان ملی تبدیل شده و کرامت بخشی به مردم با حضور نهادهای مختلف و هم‌افزایی انجام شود.

قادری بیان داشت: مسجد مکان مقدس و موضوع بسیار مهمی در جامعه اسلامی است.نگاه ما گره زدن مراکز مثبت زندگی به مساجد است تا مسیریابی خدمت ما با توسعه امور داوطلبانه و روان کاری خدمات اتفاق افتد. واژه امروز و مهم سازمان بهزیستی، یگان رزمی اجتماعی است که در همکاری با نهادهای مردمی در دستور کار قرار دارد.

سازمان تبلیغات اسلامی به صورت جدی پای کار این طرح خواهد بود

حجت‌الاسلام روح الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: هرکس عمل صالحی انجام دهد و مؤمن نیز باشد چه مرد چه زن، او را به زندگی پاکیزه زنده نگه خواهیم داشت و به آن‌ها پاداشی خواهیم داد در برابر بهترین اعمالی که انجام می‌دهند.

وی افزود: در این آیه برخلاف مابقی آیات، تمرکز بر عمل صالح است که بر ایمان مقدم شده است. ایمان‌، عمل صالح تولید می‌کند. راز این‌قضیه نیز در توضیحات مرحوم آیت‌الله العظمی‌ بهجت آمده است که کسانی که عمل غیر صالح انجام دادند، نشانه‌های خدا را انکار خواهند کرد پس عمل صالح است که ایمان تولید می‌کند و این رابطه، دو سویه است.

حریزاوی ادامه داد: در حرکتی که از امروز در این طرح آغاز شده و توسعه پیدا می‌کند و این است که در محله رویدادی طراحی کنیم تا افراد را به عمل صالح دعوت کند، در نهایت، این عمل صالح منجر به ایمان خواهد شد. نکته بعدی در این آیه، حیات طیبه است که اعمال نیک و صالح منجر به این سبک زندگی خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس این‌ آیه، مبنای ما الگوسازی برای عمل صالح است که در این طرح بدان تکیه شده است. هم‌افزایی نهادها در این طرح از مصادیق یک ساختار است که برکات زیادی دارد. همچنین، در این طرح بر حل مسئله و روایت آن اشاره شده که هر دو باید همزمان پیگیری شده و هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: دشمن با ابزار روایت برای تغییر واقعیت زندگی مردم به جنگ مردم آمده است و ما برای رویارویی در این نبرد تمدنی باید از ابزار روایت بهره‌مند شویم. همچنین، تمرکز بر روی محله و حلقه‌های میانی از ویژگی‌های مهم این طرح است که نهادهای مربوطه را به هم مرتبط می‌کند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد مردم ایران در آخرین پیمایشی که صورت گرفته، بیان کرده‌اند که در برنامه‌های ماه محرم و برنامه‌های مذهبی شرکت کرده‌اند که آمار مهمی است. مبنای کار اجتماعی ما در این مهرواره این است که کارها باید مردم‌پایه باشد و مردم‌پایه بودن آن نیز به محله محور بودن و حلقه‌های میانی مربوط می‌شود. 

وی با بیان اینکه امام(ره) و مقام‌ معظم رهبری متناسب با زیست بوم فرهنگی مردم ایران نظریه دارند، گفت: مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی به صورت جدی پای کار این طرح خواهد بود و با نهادهای مختلف همچون‌ سازمان‌ بهزیستی و ... همکاری خواهد داشت.

۵۰ هزار قرارگاه محله اسلامی در کشور ایجاد می شود

سردار حیدر بابااحمدی، رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور نیز در سخنانی ضمن قدردانی از مجموعه سازمان بهزیستی برای آغاز این طرح در روز اکرام و تکریم خیران، اظهار کرد: مجموعه بسیج به عنوان بزرگ‌ترین تشکیلات مردمی در کشور نهضت کمک مؤمنانه را از سال ۹۸ آغاز کرده و همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: ما در راستای مراحل سوم و چهارم گام‌های پنج گانه انقلاب اسلامی یعنی تحقق دولت و جامعه اسلامی قرار داریم تا به سمت دستیابی به تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

بابااحمدی با بیان اینکه بسیج باید ۵۰ هزار قرارگاه محله اسلامی را در کشور ایجاد کند که این برنامه با همکاری نهادهای مرتبط در حال اجرا است تا این‌ قرارگاه ها در کشور شکل گیرد، افزود: هدف گذاری ما ایجاد ۲۰ هزار قرارگاه تا پایان سال است. در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱ هزار و ۳۰۰ قرار گاه در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: در قرارگاه‌ها ظرفیت‌های محله شناسایی شده و پای کار می‌آید. ظرفیت‌های مردمی نیز به کار گرفته می‌شود تا به سمت تحقق مردم‌سالاری کامل دینی در کشور حرکت کنیم. امروز در قالب نهضت کمک مؤمنانه شاهد بودیم که خیر مؤمنان خیّر به مؤمنان نیازمند رسید.

رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور بیان کرد: این‌نهضت کمک مؤمنانه موفق شد و فتنه دشمنان را به شکست کشاند. امروز ۵۸ هزار مرکز بسیج به دنبال احیای کارکردهای همه جانبه مساجد هستند. 

وی با بیان اینکه طرح حاضر به دنبال این است که محلات به محله اسلامی کامل تبدیل شده و به سطح کشور برسد، اظهار کرد: عبادتگاه بسیج خدمت به بندگان خدا در ایام الله است. خداوند این افراد را برای آزمایش ما فرستاده است. باید کاری کنیم که خانواده‌های نیازمند دغدغه‌ای جز رسیدگی‌ به بیماران و معلولان نداشته باشند.

بابا احمدی تصریح کرد: در این زمینه می‌توان در حوزه توانمندسازی خانواده‌های نیازمند کار کرد. جامعه بسیج سازمان بهزیستی نیز جز جامعه هدف سازمان بسیج در این زمینه است. امیدواریم با هم‌افزایی کامل، این طرح ارزشمند در کلیه سطوح دنبال شود. بهترین خدمت گره‌گشایی مردم است و در این‌طرح به دنبال آن‌ هستیم تا محلات ما در راستای محلات اسلامی تعالی پیدا کند و به توفیق الهی با همکاری یکدیگر بتوانیم مشکلات محلات مختلف و مردم را حل کنیم.

با اجرای طرح‌ مهرواره، محلات کشور رونق پیدا می‌کنند

مهدی رضوی کیا، نماینده مجموعه بنیاد کرامت رضوی نیز در سخنانی بیان کرد: بنیاد کرامت رضوی در همه جای کشور پیش از این‌ طرح مشارکت خوبی با سازمان بهزیستی داشتند. بسیاری از مدیران کل بهزیستی کشور از خادمیاران بنیاد هستند و در چند سالی که آستان قدس علم خدمت را در همه جای کشور برافراشت، هماهنگی خوبی با سازمان بهزیستی داشت که به توفیق الهی در این طرح نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هر جا به مردم میدان داده شد، نتیجه خوبی به دست آمد. دغدغه مقام معظم رهبری در سپردن اقتصاد به دست مردم از این برمی‌آید که این‌ مسئله در حوزه اجتماعی پاسخ خوبی داده است. با اجرای طرح‌ مهرواره، محلات کشور رونق پیدا می‌کنند. فضای محله اگر در کشور به خوبی شکل‌ گیرد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند.

رضوی کیا بیان کرد: امیدواریم با تدابیر نهادهای مختلف همچون بسیج، سازمان بهزیستی و ... محله به تمام معنای کلمه شکل گرفته و ظرفیت‌های محلات شناسایی شود. امروز محلات ما هنوز به صورت کامل با ادبیاتی که مسجدمحور باشد، شکل نگرفته است که امیدواریم در این زمینه بتوانیم به سمت محله‌محوری اسلامی حرکت کرده و آسیب‌های محلات را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: مجموعه بنیاد کرامت رضوی نیز با تمام‌ توان در خدمت طرح مهرواره خواهد بود و امیدواریم این طرح استمرار داشته و ظرفیت‌های مختلف نهادها در کنار یکدیگر قرار گرفته و به محلاتی برسیم که هم‌ اسلامی بوده و هم از آسیب‌های اجتماعی خالی باشد.

در محضر ولی نعمتان، بستری برای حضور آحاد جامعه فراهم می کند

نورمحمدی، مسئول قرارگاه مردمی تحول اجتماعی با بیان اینکه باید به ولی‌نعمتان خود در جامعه بپردازیم، گفت: ممکن است با اجرای این طرح مهرواره، افرادی در محلات پیدا شوند که با نفسی گرم و مؤمن، آسیب‌های اجتماعی را به راحتی حل کنند. زیبایی این طرح در کنار هم قرار گرفتن نهادهای مختلف است. این‌ مهرواره قرار است بستری را برای حضور آحاد جامعه فراهم کند، همانگونه که در جنگ تحمیلی چنین بود.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری از ما حرکت عمومی خواسته‌اند. البته این‌حرکت باید با محوریت جوانان متعهد باشد. ایشان فرمودند که انسان‌ها را باید با شناخت وارد حرکت عمومی کرد. این طرح می‌تواند با در اختیار قرار دادن شناخت صحنه و میدان، زمینه را برای حل مسئله در جامعه فراهم کند.

کد خبر 76830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =