۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

۲۱۹ خانه حمایتی بهزیستی در سطح کشور فعال است

وجود بیش از ۲ هزار نفر از توانخواهان و سالمندان در مراکز حمایتی
۲۱۹ خانه حمایتی بهزیستی در سطح کشور فعال است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات انجام شده برای سالمندان و توانخواهانی که فاقد خانواده یا سرپرست موثر هستند، گفت: ۲ هزار و ۱۱ نفر از توانخواهان و سالمندان واجدشرایط در خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی بهزیستی زندگی می‌کنند که از این تعداد هزار و ۹۸۲ نفر از یارانه خدمت بهره‌مند هستند.

فاطمه عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۱۹ خانه شامل خانه حمایتی توانبخشی و پیگیری درمان بیماران روانی مزمن، خانه کوچک افراد دارای اختلال هوشی رشدی با معلولیت خفیف مجهول الهویه یا فاقد سرپرست موثر، خانه کوچک توانبخشی ویژه افراد دارای اختلال هوشی رشدی با معلولیت متوسط و شدید، خانه حمایتی توانبخشی مراقبتی سالمندان، خانه‌های گروهی توانبخشی مراقبتی افراددارای معلولیت جسمی حرکتی و مجتمع مسکونی ویژه سالمندان در کشور وجود دارد.

در هر خانه حمایتی توانبخشی حداکثر ۱۰ سالمند اقامت دارد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: خانه حمایتی توانبخشی مراقبتی سالمندان در واقع نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند (حداکثر ۱۰ نفر)، امکاناتی مانند اتاق، وعده های غذائی، خدمات لباسشوئی، نظافت و رسیدگی منزل را فراهم می سازد. اینگونه تسهیلات اقامتی دارای شرایطی مشابه محیط خانه بوده و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات اجتماعی را می دهد.

عباسی افزود: خانه حمایتی توانبخشی و پیگیری درمان بیماران روانی مزمن، خانه ای است برای اسکان حداکثر ۱۰ بیمار روانی مزمن که به حدی از توانمندی رسیده اند که بتوانند امور شخصی خود را انجام دهند. این افراد فاقد تحریکات عصبی روانی شدید بوده ولی شرایط لازم برای زندگی کاملا مستقل و در کنار خانواده را ندارند. این خانه ها در سه نوع یک چهارم راهی، نیمه راهی و گروهی ایجاد می شوند. هدف از ایجاد این خانه ها، ارائه خدمات بهینه به شیوه ای نظام دار و هدفمند در محیط عاطفی، اجتماعی و آموزشی مناسب در محیطی مشابه منازل عادی خانواده های ایرانی و بر اساس سنت های بومی و محلی است.

وی ادامه داد: خانه کوچک افراد دارای اختلال هوشی رشدی با معلولیت خفیف مجهول الهویه یا فاقد سرپرست موثر واحدی است که به افراد با اختلال هوشی رشدی خفیف (معلولان ذهنی خفیف) در رده سنی بالا و زیر ۱۴ سال مجهول الهویه، بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر، ارائه خدمت می‌کند. فرزندان در این خانه ها علاوه بر برخورداری از اقدامات مراقبتی، از خدمات مهدهای کودک، مدارس و مراکز روزانه توانبخشی و نیز خدمات درمانی و توانبخشی خارج از خانه بهره مند شده و در داخل خانه ها نیز تحت آموزش های متنوع در زمینه‌های رشدی و مورد نیاز قرار می گیرند.

اقامت مستقل سالمندان در مجتمع‌های مسکونی ویژه

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: خانه کوچک توانبخشی ویژه افراد دارای اختلال هوشی رشدی با معلولیت متوسط و شدید نیز واحدی است که به فرزندان معلول ذهنی با شدت معلولیت متوسط و شدید با اولویت افراد مجهول الهویه، بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر، خدمات مراقبتی شبانه روزی ارائه می‌کند. در این خانه ها، فرزندان با توجه به مشکلات عملکردی واضحی که دارند، نیاز به مراقبت و حمایت در انجام امور شخصی داشته و از خدمات مراقبتی ۲۴ ساعته برخوردار می‌شوند و این حمایت جهت رسیدن به استقلال نسبی آنان در زمینه فعالیت های روز مره زندگی تداوم خواهد یافت.

عباسی درباره خانه‌های گروهی توانبخشی مراقبتی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی گفت: این خانه‌ها، خانه ای است که به افراد مجهول الهویه دارای معلولیت جسمی و حرکتی، بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر خدمت ارائه می‌کند. مقیمان تا حداکثر ۱۰ نفر در اینگونه خانه ها علاوه بر برخورداری از اقدامات نگهداری، از خدمات سطح جامعه مانند مراکز آموزشی، مدرسه، دانشگاه، مراکز فنی حرفه‌ای، مراکز روزانه توانبخشی، خدمات درمانی و توانبخشی خارج از خانه، بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: در مجتمع مسکونی ویژه سالمندان، به سالمندان با وضعیت پایدار که نیاز به خدمات مستمر پزشکی و توانبخشی ندارند، ولی زندگی بدون داشتن کمک و مراقبت برای آنان دشوار است، علاوه بر برخورداری از اقامت امن، خدمات مراقبتی – تفریحی و رفاهی ارائه می‌شود و در صورت نیاز به خدمات پزشکی، پاراکلینیکی و توانبخشی به صورت خرید خدمات توسط مرکز برای آنان مهیا می‌شود. سالمندان در واحدهای مستقل اقامت داشته و با توجه به نیاز از خدمات مجتمع و سایر خدمات سطح جامعه می توانند بهره مند باشند.

کد خبر 109552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =