برگزاری نشست سه جانبه هم افزایی میان دادستانی، سازمان زندانها و سازمان بهزیستی/ هیچ خانواده دارای همسر زندانی پشت نوبت دریافت مستمری نیست

نشست سه جانبه بررسی ساز و کارهای گسترش همکاری و هم افزایی دادستانی، سازمان زندانها و سازمان بهزیستی با حضور غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر با بیان اینکه این سازمان ۴۳ سال پیش با نگاهی ژرف توسط شهید فیاض بخش پایه گذاری شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۷.۷ میلیون نفر تحت حمایت های مستمر و غیر مستمر سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه پیش از دولت سیزدهم ۹۴۰ هزار خانور تحت حمایت مستمر قرار داشتند، افزود: در دو سال گذشته و در دولت سیزدهم ۵۰۰ هزار خانوار وارد چرخه مستمری شده اند و در حال حاضر یک میلیون و ۵۴۲ هزار خانوار تحت پوشش این خدمت هستند.

قادری با اشاره به حمایت های سازمان بهزیستی در راستای توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: هیچ خانواده دارای همسر زندانی که در دهک های مشخص دریافت مستمری باشد پشت نوبت دریافت این خدمت نیست و همه زنان سرپرست خانوار و همه افراد دارای معلولیت در دهک های یک تا پنج و گاها دهک هفت از این خدمت بهره مند هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی در مسیرهای متفاوتی از ایجاد مهارت، پیشگیری، اجتماعی تا توانبخشی و ... خدمات خود را ارائه می کند، افزود: در حوزه سلامت روان اگر مدیریت، کنترل و تسهیلات لازم وجود نداشته باشد، موضوعات و مسائلی را مبتلا به خواهد کرد که سازمان بهزیستی بیش از ۳۰ سال است خدمات روانشناسی و مشاوره را به جامعه ارائه می دهد و در حال حاضر ۳هزار و ۳۰۰ مرکز در این حوزه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه فرزندخواندگی و حمایت و صیانت از فرزندان فاقد سرپرست موثر بر اساس قانون بر عهده سازمان بهزیستی است، گفت: در این دوره موضوع در آغوش سیمرغ برای فرزندخواندگی کودکان فاقد سرپرست موثر بیمار یا دارای نیاز خاص مطرح شد و سرپرستی بیش از ۴۰۰ کودک با نیاز خاص و دارای پیگیری درمان به خانواده های که بعضا دارای فرزند زیستی نیز بودند واگذار شد.

قادری با اعلام اینکه موتور فقر، معلولیت و آسیب های اجتماعی هیچگاه خاموش نمی شود، گفت: در طیف اتیسم از هر ۱۵۷ دختر یک نفر و از هر ۵۷ پسر یک نفر و در مجموع از هر ۱۰۰ کودک یک نفر به این اختلال دچار می شود که شرایط سخت و هزینه های زیادی را برای خانواده، دولت و سازمان بهزیستی ایجاد می کند.

وی با اشاره به مشارکت های مردمی و ظرفیت سازی در سازمان بهزیستی،گفت: در این دوره درهای سازمان بهزیستی حتی در شئون حاکمیتی برروی مردم باز شد و مردم می توانند در قالب پویش ها و برنامه در فعالیت های مختلف سازمان بهزیستی مشارکت داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد جامعه هدف را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند، گفت: در حوزه صیانت، حمایت و عمل به قانون حمایت از حقوق معلولان مطالبه گری و به روز رسانی صورت گرفته است و با پیگیری دستگاه قضایی بسیاری از دستگاه ها وظایفشان را انجام داده اند.

قادری در ادامه گفت: استاندارد سازی خودرو برای افراد دارای معلولیت، برگزاری اولین آزمون اختصاصی ویژه افراد دارای معلولیت در قانون ۳ درصد جذب دستگاه ها و خدمات ۵۰ درصد تخفیف سفرهای ریلی و هوایی افراد دارای معلولیت با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان سالانه از جمله این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به توانمندسازی و بازتوانی افراد دارای معلولیت و جامعه هدف سازمان بهزیستی گفت: اشتغال یکی از مهمترین مقوله ها در توانمندسازی افراد است که سال گذشته این سازمان در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه برتر شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اورژانس اجتماعی تنها سازه در کشور است که سلامت اجتماعی را از باب اختلالات و حوادث پیگیری می کند، افزود: بیش از ۵ هزار نفر در اورژانس اجتماعی در حال فعالیت هستند که موضوع امنیت جانی همکاران را از طریق وزارت کشور و سایر دستگاه های مرتبط در حال پیگیری هستیم.

قادری همچنین با اشاره به اینکه به دنبال تفاهمات سه جانبه برای حمایت از خانواده های زندانیان هستیم، گفت: تنویر افکار قضات و دادستان ها برای جایگزینی احکام در راستای مسئولیت اجتماعی و ظرفیت سازی از باب مشارکت برای جریان سازی حرفه ای برای ارائه خدمت در سازمان بهزیستی از جمله موارد قابل طرح است.

به دنبال استفاده بیشتز از ظرفیت های قانونی هستیم

غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در این نشست در خصوص همکاری میان بهزیستی و دادستانی کل کشور گفت: بسیاری از حقوق عامه در حوزه سازمان بهزیستی قرار دارد مثل قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و بسیاری از مسائل و آسیب های اجتماعی مثل سالمند آزاری، کودک آزاری که نیاز به همکاری بیشتر بود و بخش هایی نیز نیاز به حمایت از ماموریت های سازمان بهزیستی چه در مشکلات و چالش ها در مقام اجرا و چه در بخش همکاری دستگاه ها با سازمان بهزیستی که از جایگاه مطالبه گری قابل پیگیری است که همه این موارد وجه اشتراک مددرسانی و خیر دارد و صدقه جاریه است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اقدامات خیر در سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز انجام می گیرد، گفت: این سازمان ماموریت اقدامات تامینی و تربیتی را برعهده دارد که کار اصلاح ماندگاری در جامعه دارد و غلبه نگاه تامینی و تربیتی در رویکرد این سازمان وجود دارد.

ترکی افزود: همکاری و افزایش تعاملات با سازمان بهزیستی با ایجاد کارگروه ها برای بررسی مفاد تفاهم نامه می تواند به پررنگ شدن اقدامات سازمان زندانها کمک کند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور با بیان اینکه باید به سمت رویکرد ترمیمی حرکت کنیم، گفت: یک عدالت تنبیهی وجود دارد برای برخورد و مجازات، ولی وضعیت بزهکار، بزه دیده و خانواده های آنها نیاز به یک رویکرد ترمیمی برای حمایت و مددکاری دارد تا تلاش کنیم از مسیر انحراف و بزهکاری جلوگیری کنیم.

وی به همکاری مشترک در راه اندازی مجتمع های شوق زندگی اشاره کرد و افزود: این مجتمع های ابعاد قضایی و حمایتی دارد که ابعاد حمایتی توسط سازمان بهزیستی و اقدامات قضای توسط قوه قضاییه انجام می گیرد و نیاز به حضور میز سازمان امور زندانها نیز احساس می شود.

ترکی در ادامه گفت: به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت های قانونی بیشتر استفاده کنیم تا دادگاه ها از نظام نیمه آزادی بیشتر استفاده کنند و در احکام از خدمات اجتماعی مثل خدمت در مراکز بهزیستی و این نگاه و رویکرد در میان قضات تقویت شود.

در این نشست غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور نیز ضمن تشریح خدمات و اقدامات این سازمان خواستار شکل گیری کارگروه هایی برای بررسی ایجاد یک تفاهمنامه همکاری شد.

کد خبر 101360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =