ایجاد بخش فراگیر در جشنواره فجر موجب تغییر نگرش جامعه به معلولان می شود

کارشناس امور هنری افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی کشور ،ایجاد بخش فراگیر در جشنواره فجر را یک اتفاق بسیار بزرگ و منحصر به فرد برشمرد و افزود: فراگیر سازی سبب تغییر نگرش دیگر افراد جامعه نسبت به معلولان می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، فاطمه فخری با بیان اینکه سازمان بهزیستی نزدیک به دو دهه در حیطه فراگیر سازی هنر، به ویژه هنر نمایش فعالیت کرده است،گفت: امسال بعد از ۴۱ دوره این بخش ایجاد شد و برگزیدگان جشنواره های مناطق توانستند در حوزه فراگیر، حضور پیدا کنند.

وی اظهار کرد: "فراگیر سازی" به معنای فراهم کردن تجهیزات و تمهیدات لازم برای حضور معلولان است و تاثیر نمایش ها بر نگرش افراد جامعه سبب عوض شدن معنای معلولیت در ذهن آنها می شود؛ در واقع زمانی که مخاطب با توانمندی معلولان در حوزه هنر نمایش روبرو می شود جهان بینی و تصورش نسبت به این افراد تغییر می یابد.

فخری با بیان اینکه اجرای نمایش، فرد را در تعامل با دیگران مواجه می کند و برقراری تعامل صحیح، مشارکت و تلفیق اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: ما در زمینه اجتماعی هنر نمایش، تلاش می کنیم تا از عنصر نمایش برای بیان دیدگاه ها استفاده کنیم و زمانی که پذیرش اتفاق بیافتد زمینه ساز مشارکت اجتماعی و توانمند سازی فرد معلول می شود.

کارشناس امور هنری افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت ها، گفت: سالن ها باید به گونه ای مناسب سازی شود که هم به نیازهای ویژه هنرمندان دارای معلولیت در حوزه نمایش توجه شود و هم تماشاگر بتواند راحت وارد شود؛ دیگر تمهیدات نیز باید طوری باشد که یک شخص معلول بتواند اثری را که خلق کرده به بهترین نحو ارائه کند که این امر سبب ارتباط گیری دو سویه بین هنرمند و مخاطب و تاثیر گذاری بهترِ نمایش خلق شده، می شود.

کد خبر 100765

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =