اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و نوجوانان در ۴ محله قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل بهزیستی استان قزوین، از جدیت طرح پیشگیری از اعتیاد زنان، کودکان و نوجوانان در استان قزوین خبر داد و گفت: این طرح در چهار محله شهری در قالب ۱۱ گروه در حال اجرا است.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر نرخ اعتیاد در میان زنان، کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف از جمله فاصله طبقاتی، میزان تحصیلات و کوتاهی خانواده‌ها افزایش‌یافته است، لذا طرح پیشگیری از اعتیاد زنان، کودکان و نوجوانان در قزوین با جدیت هرچه بیشتر پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح از سال ۱۴۰۰ در استان قزوین، آغاز شده است، بیان کرد: طرح پیشگیری از اعتیاد زنان، کودکان و نوجوانان، سال‌ها در دستور کار قرار گرفته است اما یکی از مأموریت‌های مهم امسال جدیت این طرح است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که در جریان اعتیاد به‌طور مستقیم آسیب می‌بیند، اگرچه اعتیاد به مواد مخدر در بین آقایان بیش از زنان، کودکان و نوجوانان است؛ لذا به دلیل اهمیت موضوع خانواده تا به امروز طرح پیشگیری از اعتیاد زنان، کودکان و نوجوانان، در چهار محله شهری در قالب ۱۱ گرو اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح پیشگیری از اعتیاد زنان، کودکان و نوجوانان، که تحت عنوان طرح پازک نامگذاری شده است، طرحی ساختار یافته است که در کل کشور، بنا به ابلاغیه سازمان بهزیستی کشور در حال اجرا است.

دهباشی‌پور در ادامه به مراکز اقامتی بهبود و باز توانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بیش از ۷ طرح پیشگیری از اعتیاد در سطح استان در حال اجرا است. یکی از این طرح‌ها، طرح بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مخدر است. در حال حاضر برای پیشبرد این طرح، ۲۱ مرکز اقامتی فعال در سطح استان به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اعتیاد مشغول است.

وی افزود: در این مراکز خدمات درمانی، روان‌شناختی و مددکاری ترجیحاً با مشارکت گروه‌های همتا و خودیار به‌صورت اقامت داوطلبانه به مدت یک تا سه ماه به افراد با اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان ارائه می‌شود و طی یک سال گذشته بالغ‌بر ۸۲۳۲ نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از طرح‌های پیشگیری و مقابله با اعتیاد، راه‌اندازی ایستگاه‌های کاهش آسیب در سطح استان است که تعداد آن‌ها به پنج ایستگاه می‌رسد و در یک سال گذشته بالغ‌بر ۱۱۱۴ بیمار مبتلا به اعتیاد از ایستگاه‌های کاهش سلامت خدمت دریافت کردند.

دهباشی‌پور در پایان اظهار کرد: سازمان بهزیستی در راستای توانمندسازی و جامعه‌پذیری بیماران مبتلا به اعتیاد نیز گام برداشته است و در این راستا اقدام به راه‌اندازی سه مرکز توانمندسازی کرده است. مرکز توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی مرکزی است برای استفاده افرادی که برنامه درمان مواد مخدر و الکل را به اتمام رسانده‌اند و نیاز به مکانی دارند که به‌صورت شبانه‌روزی در آنجا اقامت کنند. این افراد می‌توانند به مدت یک سال از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند و در یک سال گذشته ۱۸۵ نفر از خدمات این مراکز استفاده کرده‌اند.

کد خبر 108258

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد