در رسانه| ١۷۴۰ کودک در انتظار خانواده میزبان

«سرگذشت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست انتخاب خودشان نیست؛ اما تغییر سرنوشت آن‌ها انتخاب همه ماست.» می‌توان گفت که اجرای طرح خانواده میزبان یکی از مصادیق این موضوع است. درواقع طرح خانواده میزبان، به‌عنوان تکمیل‌کننده سایر طرح‌های خانواده‌محور تصویب و پس از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی آن، مهرماه سال گذشته به سازمان بهزیستی ابلاغ شد؛ اما آن‌طور که معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی اعلام کرد: در سال‌١۴۰١ خانواده میزبان در قالب طرح فرزندپذیری مهمان اجرا شده است و ١۸۷ کودک در استان برای مدتی موقت به خانواده میزبان سپرده شده‌اند.

حمیده محدث در گفت‌وگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد کودکانی که در استان در آغوش خانواده میزبان قرار گرفته‌اند، 126‌نفر بوده است، اظهار کرد: در مقایسه آمار سال گذشته و سال‌1401، باید گفت که این آمار کاهشی نبوده است. او ادامه داد: اکنون 1740 کودک در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند که همه آن‌ها آماده حضور در خانواده میزبان هستند؛ اما از سوی دیگر خانواده متقاضی پشت نوبت نداریم؛ زیرا خانواده‌ها به‌محض اینکه درخواست خود را اعلام کنند، شرایطشان از سوی تیم ارزیابی بررسی و تأیید و کودک به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.


زمان ماندگاری کودک از یک هفته تا 5 سال
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه حداقل زمان ماندگاری کودکان در خانواده‌های میزبان نامشخص است، بیان کرد: این موضوع به شرایط خانواده زیستی فرزند بستگی دارد و ممکن است این زمان بین یک هفته تا پنج سال متغیر باشد.
محدث با بیان اینکه این کودکان بدسرپرست هستند و بدسرپرستی نیز مصادیق مختلفی دارد، افزود: طبق شیوه‌نامه ابلاغ‌شده از قوه قضاییه، کودکان بدسرپرست از بدو تولد تا هجده‌سالگی امکان این را دارند که در خانواده میزبان حضور داشته باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خانواده‌های میزبان به پذیرش کودکانی با سن کمتری تمایل دارند، گفت: متأسفانه اغلب خانواده‌ها به‌دنبال انتخاب کودکانی با سن کمترند، یا در بعضی موارد به‌دنبال گم‌شده‌های خودشان هستند و اگر فرزند دختر ندارند، تمایل دارند که میزبان یک دختر 
باشند.معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی افزود: اما همه این‌ها در حالی است که نباید کودکان به‌دلیل سن و جنس، از نعمت حضور در خانواده محروم شوند؛ ضمن اینکه این کودکان به‌صورت موقت مهمان این خانواده‌ها هستند و هدف این است که تاوقتی شرایط خانواده زیستی کودک بهتر شود، از آغوش خانواده محروم نماند.
 وی با اشاره به اینکه خانواده‌های متقاضی برای میزبانی در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام و پس‌ازآن به شیرخوارگاه علی‌اصغر مراجعه کنند، گفت: این فرایند توسط یک تیم متخصص ارزیابی و به سرعت انجام می‌شود و پس از بررسی و تأیید، کودک ظرف نهایتا یک هفته تحویل خانواده میزبان خواهد شد.

کد خبر 108183

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد