نزدیک به ۷ هزار فرد دارای معلولیت در روستاها شناسایی شدند 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از شناسایی ۶ هزار و ۷۰۰  فرد دارای معلولیت در مناطق روستایی  خبر داد و گفت : این افراد تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR )قرار دارند که در سال گذشته  ۶۱۵ نفر توانستند از آموزش های  حرفه‌ای استفاده کنند و۳۶۱  نفر از  تسهیلات خود اشتغالی بهره مند شدند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو با بیان اینکه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در استان زنجان از سال ۱۳۸۸ در مناطق روستایی به صورت رسمی آغاز به فعالیت نموده است ، افزود: این برنامه در راستای دسترسی افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و محروم شهری به خدمات کلیدی در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش ،اجتماعی ، توانمندسازی  و...   فعالیت می‌کند.

وی  اعلام کرد: در سال گذشته، یک هزار و۲۷ نفر از افراد شناسایی شده در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه(cbr ) ازخدماتی در زمینه مولفه سلامت (شامل خدمات پزشکی، توانبخشی و وسایل کمکی) بهره‌مند شدند و ۶۰۷ نفر کمک‌های موردی و ۳۱۰  نفر نیز کمک هزینه ساخت و تعمیر مسکن دریافت کردند.

خدابنده لو ایجاد دسترسی به خدمات و برنامه‌های مرتبط با حوزه سلامت، آموزش، اشتغال و اجتماعی، توانمندسازی افراد دارای معلولیت از طریق تشکیل گروه‌های خودیار، تشکیل صندوق‌های خرد محلی و عضویت در سازمان‌های افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های فعال در روستا، رفع موانع فیزیکی، نگرشی، ارتباطی و قانونی در جامعه برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه از اهم برنامه CBR برشمرد و گفت: ۴۸ تسهیل گر بهزیستی را در اجرای این برنامه یاری می کنند.

مدیرکل بهزیستی خاطرنشان کرد: ارتقاء کیفی و کمی خدمات CBR، تقویت و گسترش شوراهای توانبخشی مبتنی بر جامعه استان، شهرستان و روستا به منظور افزایش همکاری‌های بین‌بخشی، گسترش و تقویت صندوق‌های خرد محلی، گسترش مناسب‌سازی منازل، محل کار و مدارس افراد دارای معلولیت و معابر و اماکن عمومی روستاها با همکاری دهیاران، اجرای برنامه ورزش و بازی‌های فراگیر و بومی محلی همراه با برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی روستا از برنامه‌های پیش‌رو برای توسعه توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی به شمار می‌رود.

کد خبر 107684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد