نقش آموزشی و تسهیلگری مراکز مثبت زندگی در اشتغال مددجویان/شناسنامه سلامت اجتماعی محلات تشکیل می شود

رئیس مرکز مشارکت های مردمی و توسعه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی بهزیستی کشور در برنامه جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت، مهمترین کارکردهای مراکز مثبت زندگی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سید محمد جواد حسینی، رئیس مرکز مشارکت های مردمی و توسعه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی بهزیستی کشور در برنامه جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت که با موضوع بررسی آئین نامه اجرایی تشکیل مراکز مثبت زندگی با اشاره به ابتنائات قانونی این مراکز، گفت:ماده ۲۶ تنظیم مقررات دولت، مقررات دولت، متن آیین نامه سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، بند ۱۸ و ۲۷ قانون تحول در نظام اداری، بند ۸ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، ماده ۱۳ و ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، بند ۴ ماده ۲۶ قانون که سازمان بهزیستی را مکلف به تأسیس مراکز خدمات بهزیستی کرده است و همچنین با توجه به اینکه مراکز مثبت زندگی در بستر هوشمند فعالیت دارند؛ برنامه های اصلاح نظام اداری که در توسعه دولت الکترونیک هوشمند دیده شده اند، از ابتنائات تأسیس این مراکز هستند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت های تأسیس مراکز مثبت زندگی، گفت:محدودیت های موجود در ارائه خدمات دولتی و جذب نیروی انسانی، ایجاد ساختار نظام مند برای فضای مردمی سازی  مد نظر مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم، روان سازی خدمات اجتماعی، ایجاد شبکه ای برای اتصال میان مردم و دولت به ویژه در موضوعات فرهنگی و آسیب های اجتماعی در حال گسترش و نوپدیدی که نیاز به ضریب نفوذ آن در سطح محلات بیش از پیش حس می شود، از جمله این ضرورت ها هستند.  

حسینی با اشاره به اینکه  ورود دولت چه به شکل مستقیم و چه به شکل حلقه میانی در موضوعات اجتماعی و ساختار سلامت اجتماعی احساس می‌شود، آمادگی سازمان بهزیستی برای در اختیار گذاشتن این ساختار (مثبت زندگی) در فضای عمومی دولت را اعلام کرد.  

وی برای مراکز مثبت زندگی نقش هایی  دربخش درون سازمانی شامل خدمات مددکاری، توانمند سازی برای افراد تحت پوشش، خدمات پیشگیری، جلب مشارکت و... برشمرد و گفت:در بخش برون سازمانی از این مراکز برای شناسایی خیرین محلی، مردمی سازی جلب مشارکت ها و... استفاده می شود.  

حسینی همچنین به وجود ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور اشاره کرد وگفت:یکی از فعالیت های این مراکز پایش ۹۸۰ هزار پرونده در یک و نیم سال اخیر و اصلاح و خروج ۴۵ هزار پرونده است که منجر به صرفه جویی ۲۵ میلیارد تومانی شده است.  

وی همچنین بازدید و سرکشی به ۳/۵میلیون منزل مددجویی در دو سال و نیم گذشته، غربالگری تنبلی چشم، پویش های خیرخواهانه، توانبخشی CBR در روستاها و... را از دیگر فعالیت های انجام شده در این مراکز عنوان کرد و افزود:کار جدید این مراکز اجرای نقش آموزشی و تسهیلگری اشتغال برای مددجویان است. همچنین موضوع اتصال این مراکز با مساجد و مجموعه های محلی، گروه های مردمی و همه حلقه های جهادی به عنوان یک دستورالعمل ابلاغ شده است.  

کد خبر 97027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =