۲۹۵ خانواده رفسنجانی در نوبت فرزندخواندگی

در رسانه : نذیر کرمان/کرمان رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با اعلام اینکه هم‌اکنون ۲۹۵ خانواده در این شهرستان در نوبت فرزندخواندگی هستند، گفت: با توجه به تعداد زیاد متقاضیان فرزندخوانده نسبت به فرزندان قابل واگذاری، فرایند واگذاری فرزند بسته به سن و جنس کودک، حدود دو تا چهار سال طول می‌کشد

نذیر کرمان/کرمان رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با اعلام اینکه هم‌اکنون ۲۹۵ خانواده در این شهرستان در نوبت فرزندخواندگی هستند، گفت: با توجه به تعداد زیاد متقاضیان فرزندخوانده نسبت به فرزندان قابل واگذاری، فرایند واگذاری فرزند بسته به سن و جنس کودک، حدود دو تا چهار سال طول می‌کشد.

محمود حیدری در گفت‌وگو با نذیر کرمان با اشاره به اینکه تعریف سازمان بهزیستی از فرزندخواندگی اعطای سرپرستی فرزندان بی‌سرپرست به متقاضیان تائید شده است، اظهار کرد: اعطای فرزندخواندگی از گروه سنی نوزاد تا ۱۶ سالگی است.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون سازمان بهزیستی تنها متولی کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در ایران است، گفت: بیشتر فرزندان قابل واگذاری به متقاضیان فرزندخواندگی، بدسرپرست هستند.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان در مورد شرایط متقاضیان قبول سرپرستی اطفال، توضیح داد: متقاضیان باید شرایط عمومی شامل تمکن مالی، سلامت جسمانی و روانی، عدم سابقه کیفری و عدم اعتیاد داشته باشند. متقاضی فرزندخوانده باید ابتدا درخواست خود را در سامانه فرزندخواندگی ثبت و در ادامه مدارک لازم را روی این سامانه بارگذاری کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۹۵ خانواده در شهرستان رفسنجان در نوبت فرزندخواندگی هستند، اعلام کرد: با توجه به تعداد زیاد متقاضیان فرزند خوانده نسبت به فرزندان قابل واگذاری، این درخواست حدود دو تا چهار سال طول می‌کشد. زمان انتظار به سن و جنس کودک مورد درخواست متقاضی بستگی دارد.

حیدری در مورد نظارت‌های قانونی بعد از تحویل اطفال به خانواده فرزندپذیر، توضیح داد: بعد از واگذاری فرزند، براساس دستورالعملی که وجود دارد، بازدیدها با فاصله زمانی یک‌ماهه انجام می‌شود و بعد از شش ماه، فاصله این بازدیدها شش ماهه می‌شود، همچنین بعد از صدور حکم دائم هر سال یک‌بار بازدید انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از این‌که سرپرستی دائم طفلی به خانواده‌ای واگذار شد باز هم نظارت‌ها ادامه دارد و متوقف نمی‌شود، اما با فاصله زمانی طولانی‌تر.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان در مورد نقش والدین زیستی (بیولوژیک) کودکی که به سرپرستی داده می‌شود در فرایند فرزندخواندگی نیز گفت: در صورت تائید صلاحیت، اولویت با خانواده زیستی است، اما در صورت عدم صلاحیت واگذاری، طفل به خانواده فرزندپذیر داده می‌شود.

حیدری در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از اینکه سرپرستی دائم کودکی طی فرآیندهای قانونی به خانواده‌ای واگذار شد، امکان سلب حق و بازگرداندن سرپرستی به والدین زیستی یا به سازمان بهزیستی وجود دارد؟ گفت: این امکان وجود دارد، اما منافع عالیه کودک در اولویت است و اگر این امر باعث آسیب روحی و روانی طفل شود به نفع کودک رأی داده می‌شود. زیرا تحویل کودک از خانواده فرزندپذیر ممکن است باعث بروز آسیب روحی به خانواده و طفل شود.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان با اشاره به مهم‌ترین چالشی که سازمان بهزیستی در مسئله فرزندخواندگی با آن روبروست، گفت: از جمله این چالش‌ها کثرت متقاضیان نسبت به تعداد فرزندان قابل واگذاری و فرزندخواندگی است که هر روز بر تعداد این موارد افزوده می‌شود.

کد خبر 90389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد