فعالیت موبایل ون، مراکز گذری و سرپناه شبانه با هدف ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد

بهزیستی در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد و حمایت از اقشار آسیب‌دیده و در معرض آسیب، فعالیت‌های متعددی را در زمینه پیشگیری، کاهش و کنترل اچ آی وی، ایدز و حمایت از افراد مبتلا و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهد.

دکتر مسعود فیروزی افزود: درحال حاضر در استان خراسان رضوی 6 مرکز گذری، دو مرکز سرپناه شبانه، هفت کانکس به‌عنوان ایستگاه کاهش آسیب و یک مرکز گذری سرپناه شبانه فعال می‌باشند. در سال گذشته بیش از 5 میلیارد و 230 میلیون تومان توسط بهزیستی خراسان رضوی برای ارائه خدمات در این مراکز هزینه شده و مازاد بر این مبلغ که در این راستا به صورت سازمانی تخصیص یافته است، کمک‌های نقدی و غیر نقدی دیگری نیز توسط خیرین به جهت ارائه خدمات در این مراکز پرداخت گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان مواد که دارای رفتارهای پرخطر می‌باشند مانند مصرف‌کنندگان تزریقی و مصرف‌کنندگان بی‌خانمان و.... مخاطب اصلی برنامه‌ها و خدمات کاهش آسیب هستند. خدمات کاهش آسیب و پیشگیری از اچ آی وی از طریق مراکز سیار موبایل ون، تیم‌های سیار، ایستگاه‌های کاهش آسیب و باشگاه‌های مثبت به گروه‌های هدف به‌منظور کاهش عوارض مصرف مواد و پیشگیری از ایدز ارائه می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌های کاهش آسیب باتوجه به نیاز و مشخصات منطقه و ارزیابی‌های انجام شده در واحدهای متنوعی مانند مراکز گذری، مرکز سرپناه شبانه، تیم امداد رسان سیار، مرکز گذری سیار، ایستگاه کاهش آسیب کانکس‌ها ارائه می‌شود، گفت: از مهم‌ترین اهداف این مراکز، صیانت و جامعه‌پذیری معتادین و کاهش عوارض بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مصرف مواد و رفتارهای پرخطر و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار همچون ایدز و هپاتیت می‌باشد. ارائه اقلام کاهش آسیب، انجام آزمایش سریع اچ آی وی، ارائه خدمات مددکاری و حمایت‌های اجتماعی از جمله خدماتی است که در این راستا ارائه می‌گردد.

وی افزود: مراکز گذری در مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌زا با رویکرد ساماندهی افراد کارتن‌خواب و تزریقی ایجاد گردیده‌ است. ارائه مشاوره فردی، گروهی، انجام تست‌های تشخیصی سریع، توزیع اقلام بهداشتی و... از جمله خدماتی است که در این مراکز ارائه می‌شود. مرکز سرپناه شبانه نیز جهت اسکان معتادان بی‌خانمان با رفتار پرخطر درنظر گرفته شده و از ساعت ۷ عصر تا 8 صبح فعالیت می‌کند. خدماتی از قبیل اسکان شبانه معتادان بی‌سرپناه، تغذیه، استحمام و خدمات کاهش آسیب در این مراکز ارائه می‌شود.

فیروزی با اشاره به اینکه مراکز موبایل ون از جمله مراکز سیار کاهش آسیب می‌باشند، گفت: این مراکز در پاتوق‌ها در حال تردد می‌باشند. این مراکز سیار همان خدمات کاهش آسیب را به‌صورت روزانه ارائه می‌کنند.

کد خبر 89495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد