شکستن چرخه منفی بین فقر و معلولیت از طریق ایجاد صندوق‌های خرد مالی

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه صندوق خرد محلی در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه CBR علاوه برتامین مالی، سایر خدمات توانمندسازی اجتماعی را نیز ارائه می‌کند، گفت: فعالیت صندوق خرد مالی در استان خراسان رضوی با همکاری صندوق کار افرینی امید از سال ۹۹ اغاز گردیده که تاکنون۹۳ صندوق خرد مالی روستایی و حاشیه شهر تشکیل گردیده است که۱۴۳۶ نفر  از افراد دارای معلولیت و خانواده ایشان در این صندوقها فعالیت می کنند . هدف صندوق خرد مالی ایجاد اشتغال و توانمندی معلولین و خانواده های کم در آمد  و شکستن چرخه منفی بین فقر و معلولیت از طریق راه اندازی کسب و کارهای کوچک ، توانمند سازی معلولین و خانواده های کم درامد می باشد .

حمیدرضا علیزاده رضایی، افزود: در سال گذشته ۴۳ صندوق خرد محلی روستایی از طریق تشکیل صندوق خرد مالی روستایی و  افتتاح حساب در صندوق کار آفرینی امید وام اشتغال حدود  مبلغ حدود ۶میلیارد تومان  دریافت نموده اند که از این طریق  حدود۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت یا خانواده های ایشان در جهت توسعه یا ایجاد اشتغال اقدام نموده اند . همچنین در جهت افتتاح  ۶  صندوق و  تقویت ۱۶صندوق خرد مالی محلی  مبلغ   ۵۰۰میلیون تومان  مشوق  بلاعوض به صندوق های روستایی و شهری پرداخت گردیده است.

وی درخصوص اعضای صندوق خرد محلی، گفت: افراد دارای معلولیت یا والدین کودکان دارای معلولیت و قیم افراد ذهنی و اعصاب و روان  هستند که با هدف توانمندسازی و ظرفیت‌سازی با استفاده از امکانات مالی از محل پس اندازهای اعضاء، کمک های مالی سازمان بهزیستی و خیرین مبادرت به راه‌اندازی صندوق خرد محلی می‌نمایند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص مراحل اجرای برنامه در این صندوق‌ها، گفت: ایجاد صندوق‌های خرد محلی برای افراد تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه مستلزم همکاری سازمان بهزیستی، صندوق کار آفرینی امید و مجری ( بخش غیر دولتی ) می‌باشند که مطابق با تفاهم نامه مشترک فعالیت می‌نمایند. اجرای برنامه در مرحله اول بر پایه تشکیل گروه‌هایی از افراد دارای معلولیت است. در مرحله دوم سپرده گذاری و پس‌اندازهای خرد توسط اعضاء آغاز می‌شود، همچنین مبالغی از سوی سازمان بهزیستی به‌عنوان مشوق به صندوق تعلق می‌گیرد. در این صندوق‌ها خدمات مالی از قبیل وام‌ها، پس‌اندازها، بیمه، خدمات انتقال پول و سایر فعالیت‌های مالی به متقاضیان کم‌درآمد اختصاص می‌یابد. ارائه این خدمات شیوه مناسبی برای اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه است که در نظام بانکی کنونی شرایط کافی برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی را ندارند.

کد خبر 85182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد