مشارکت همگانی، خیرین، مبارزه اجتماع محور با مواد مخدر

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به‌مناسبت آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر با اشاره به‌اینکه طبق روزشمار هفته مبارزه با مواد مخدر، شعار اولین روز (مشارکت همگانی، خیرین، مبارزه اجتماع محور با موادمخدر) نامگذاری شده است، گفت: مردم، نقش آفرینان اصلی فرهنگ هر کشور هستند، بنابراین اجرای هر طرحی در حوزه مسائل اجتماعی واعتیاد، باید با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات مردم آن کشور، شهر، منطقه و محله باشد.

دکتر مسعود فیروزی مشارکت آگاهانه مردم، کیفیت اجرای برنامه‌ها و بهره‌وری آن را افزایش می‌دهد و از تحمیل هزینه‌های هنگفت بر سازمان‌ها از جمله ادارات دولتی متولی سلامت اجتماعی جلوگیری می‌نماید. پرداختن به موضوع مشارکت و حضور مردم در برنامه‌های پیشگیری نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص اعتیاد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وجود جامعه‌ موفق در گرو وجود مردمانی خردمند است، تصریح کرد: دانش و آگاهی مردم و خرد جمعی، مهم‌ترین عامل در ایجاد پیشرفت و ترقی در هر جامعه است. به‌دلیل تغییرات پرشتاب جامعه امروز مشارکت از مولفه‌های با اهمیتی است که نتایج مطلوبی بر کارایی اجتماعی دارد. مشارکت یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال خواسته‌های سطح محلی به برنامه‌ریزان و مدیران دولتی  است. بنابراین آسیب‌های ناشی از عدم مشارکت به ویژه در کلان شهرها با وجود اقشار اجتماعی مختلف از قبیل کارمندان، دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان، جوانان و سالمندان و... نمود بیشتری دارد. بی‌توجهی به نقش مردم و کارکرد آنان در مناسبات اجتماعی، باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، در چنین شرایطی اقدامات پیشگیرانه نیز تأثیر زیادی در کاهش تبعات منفی این آسیب‌ها ندارد.

وی با اشاره به‌اینکه حضور سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد در جامعه یاری‌رسان دولت است و می‌تواند نقش ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، گفت: وقتی مردم یک جامعه به حمایت از آسیب‌دیدگان می‌پردازند، این حمایت بسیار عمیق‌تر و کامل‌تر است، زیرا مردم در متن این آسیب‌ها قرار دارند، آنها را خوب می‌شناسند و برای حمایت از افرادی که دچار بحران هستند انگیزه‌های قدرتمندی دارند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: سازمان‌های مردم نهاد، نقش مهمی در حیات جوامع ایفا می‌کنند زیرا به دلیل دور بودن از سیستم بروکراسی بخش دولتی با تأثیرگذاری در وضع و اجرای سیاست‌های اجتماعی، بازوی قدرتمندی برای دولت‌ها محسوب می‌شوند.

وی سمن‌ها را حد واسط بین دولت‌ها و جامعه مردمی دانست و گفت: سمن‌ها با مشارکت طلبی از جامعه هدف، باعث افزایش مسئولیت‌پذیری  مردم نسبت به مسائل خود می‌شوند. آنها با همفکری مردم، مسائل موجود در حیطه فعالیت خود را بررسی کرده، دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادات مردم را به دولت و ارگان‌های دولتی انتقال می‌دهند و از طرفی با آگاهی، اطلاعات وشناسائی امکانات موجود دولتی نیز می‌تواند منابع مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های آتی آنها باشد. این تعامل باعث ارتقای سلامت جامعه، افزایش امنیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد  می‌شود.

فیروزی افزود: سازمان‌ های مردم‌نهاد، در کنار نهادهای آموزشی رسمی، می‌توانند به آموزش گروه‌هایی از جامعه بپردازند که فرصتی برای بهره‌مندی از آموزش‌های رسمی جامعه را ندارند. سازمان‌های مردم نهاد چون از دل مردم برخاسته‌اند و به شکل داوطلبانه اداره می‌شوند، منشأ خلاقیت و نوآوری هستند. خلاقیت، خود نتیجه سلامت روان بوده و یکی از راهکارهای مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد محسوب می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه اکثر برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد که توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود برپایه تسهیلگران محلی آموزش دیده در محلات شهری وروستائی اجرا می‌گردد، گفت: مشارکت افراد محلی و تسهیلگران در اجرای برنامه‌های پیشگیری، موجب ارتقای سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگی می‌شود. بی‌تردید، یکی از ارکان توسعه، مشارکت مردم است. جامعه‌ای که مردم نقش بیشتری در آن داشته باشند، مسیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به‌آسانی و باسرعت طی می‌کند. سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردمی با افزایش روحیه و انگیزه مسئولیت‌پذیری در افراد جامعه، می‌توانند زمینه و بستر لازم را برای حضور مردم در تمامی مراحل مربوط به تصمیم‌گیری و اجرای آن فراهم کنند و بدین ترتیب جامعه را به سمت سلامت و دور بودن از آسیب‌ها سوق دهند. نمونه بارز کارتیمی و مشارکت مردمی، تجربه دوران دفاع مقدس بود که ثابت کرد ایرانیان با وحدت و انجام کار جمعی می‌توانند بر بزرگترین مشکلات غلبه کنند.

کد خبر 82313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد