کوهسرخ | ۴۵ درصد معلولیت‌های کوهسرخ اکتسابی است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ گفت: دلیل ۴۵ درصد معلولیت‌های کوهسرخ در سال‌های اخیر اکتسابی هستند و مسائل ژنتیکی کم رنگ‌تر شده است.

علی حمیدی در گفت و گو با ایسنا افزود: اگرچه در پرونده‌های قدیم علت بیشتر معلولیت‌ها مسائل ژنتیکی بوده است، ولی طی دو سال اخیر بیشتر پرونده‌هایی که در بهزیستی کوهسرخ تشکیل می‌شود مرتبط با معلولیت‌های اکتسابی است.

وی عنوان کرد: معلولیت‌های اکتسابی شامل معلولیت‌هایی هستند که فرد در طی زندگی یا پس از تولد در اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، تصادف، بلایای طبیعی، مسمومیت‌ها و … به آن دچار می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ با بیان اینکه علل ۴۵ درصد معلولیت‌های کوهسرخ اکتسابی هستند و مسائل ژنتیکی کم رنگ‌تر شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل مشاوره‌های ژنتیکی و قبل از ازدواج که توسط کارشناسان مربوطه داده می‌شود برخلاف گذشته معلول نابینایی، ذهنی و شنوایی در شهرستان کمتر شده است.

حدود ۱۰ درصد اداره‌های شهرستان مناسب‌سازی شده‌اند

حمیدی به وضعیت مناسب‌سازی محیط در این شهرستان اشاره کرد و گفت: چون اغلب اداره‌های کوهسرخ استیجاری هستند، به همین دلیل اصلاً به موضوع مناسب‌سازی پرداخته نشده است.

وی بیان کرد: هرچند طی دو سال اخیر جلسه‌های مناسب‌سازی محیط پررنگ‌تر از قبل در کوهسرخ برگزار می‌شود، اما هنوز اتفاقاتی که مد نظر ما باشد در شهرستان نیفتاده است.

وی همچنین گفت: وضعیت جغرافیایی شهر ریوش موجب شده بیشتر منازل مسکونی و اکثر ادارات بر روی تپه‌ها یا سرازیری قرار داشته باشند و این موجب بروز مشکلاتی در مناسب‌سازی محیط شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ افزود: هرچند سه یا چهار اداره بیشتر در تملک نیستند، اما همان‌ها هم بر اساس استاندارد مناسب‌سازی نشده‌اند، در مجموع ۱۰ درصد اداره‌های شهرستان بیشتر مناسب‌سازی نشده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه در ۹۰ درصد اداره‌های شهرستان کوهسرخ مناسب‌سازی صورت نگرفته است، بیان کرد: هرچند خود اداره بهزیستی هم مستاجرنشین است و در ابتدا برای اجرای مناسب‌سازی صاحب ملک مخالفت می‌کرد، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت موافقت خود را اعلام نمود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ گفت: در همین راستا برای اجرای اصلاح رمپ ورودی به ساختمان و سرویس بهداشتی اعتباراتی پیش بینی شده که به زودی آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر ریوش یک بلوار اصلی بیشتر ندارد در همین خیابان نیز اقداماتی توسط شهرداری در معابر و پارک‌ها برای مناسب‌سازی محیط انجام شده است، ولی در معابر فرعی اقدام خاصی انجام نشده است.

حمیدی افزود: معلولان مانند سایر افراد حق دارند که به راحتی در فضاهای شهری  به ویژه معابر و پیاده‌روها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند.  قطعاً رعایت نکردن قوانین مناسب­‌سازی در سطح شهر مشکلات عدیده‌­ای برای افراد معلول، افراد کم‌توان، سالمندان و ... ایجاد کرده است.  

خانه‌های حدود ۵۰ تا ۶۰ مددجویان بهزیستی غیر مقاوم است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ در ادامه با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کل خانه‌های مددجویان بهزیستی در شهرستان کوهسرخ غیر مقاوم هستند، از احداث و تکمیل ۳۲ مسکن مددجویی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این ۳۲ واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه چند جانبه‌ای بوده که بین بهزیستی، بنیاد مستضعفان و سایر دستگاه‌ها منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای ۱۶۰۰ خانواری که از شرایط لازم برخوردار بودند در بهزیستی کوهسرخ پرونده تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: به طور میانگین هر پرونده شامل سه نفر می‌شود.

حمیدی عنوان کرد: هرچند در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان ۱۰ نفر از مددجویان بهزیستی ثبت نامی داشته‌ایم، اما هنوز زمین واگذار نشده است، تاکنون ۱۷۵ نفر در کل شهرستان برای طرح نهضت ملی مسکن تائید شدند که ۴۲ نفر مربوط به مرحله اول بوده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ عنوان کرد: از این آمار ۴۲ نفر ۱۰ نفرشان از مددجویان بهزیستی هستند که ۶ نفرشان ۴۰۰ میلیون ریال اولیه را پرداخت کرده‌اند.

وی تعداد مستاجرین شهری را ۲۳ نفر و روستایی را ۸ نفر اعلام کرد و گفت: هرچند بسیاری از مددجویان تحت پوشش بهزیستی مستأجر نیستند ولی خانه‌هایشان غیر مقاوم و از گل و چوب است.

حمیدی افزود: به رغم اینکه طی چند ساله اخیر بسیاری از مددجویان برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن معرفی شده‌اند ولی هنوز بسیاری از خانه‌ها غیر مقاوم است.

احداث و تکمیل مسکن معلولین شهری و روستایی در دستور کار بهزیستی

حمیدی با اعلام اینکه احداث و تکمیل مسکن معلولین شهری و روستایی در دستور کار بهزیستی شهرستان کوهسرخ قرار دارد، گفت: تاکنون ۷۱۰ نفر از معلولان شهرستان شناسایی و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: کمک هزینه بلاعوض مسکن حدوداً ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت نقدی و طی چند مرحله بر اساس پیشرفت فیزیکی به حساب ۳۲ مددجوی تحت پوشش بهزیستی در شهرستان کوهسرخ واریز شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ تأکید کرد: پرداخت کمک هزینه احداث و ساخت مسکن به معلولین سرپرست خانوار، خانواده‌های دارای دو یا چند عضو معلول، سرپرستان معلول، زنان سرپرست خانوار و ایتام در صورت دارا بودن شرایط طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان تعلق می‌گیرد.

وی همچنین بیان کرد: معلولین و سرپرستان خانوار می‌توانند برای یک بار از امتیاز انشعاب آب، برق و گاز و صدور پروانه ساختمانی به صورت رایگان برخوردار شوند.

حمیدی افزود: در حال حاضر از ۷ مورد مسکن ایتام ۲ مورد واگذارشده و ۵ مورد در مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری با هزینه‌ حدود ۷ میلیارد ریال از اعتبارات سال ۱۴۰۱ برخوردار شده‌اند و همچنین ۲ مورد کمک هزینه خرید مسکن برای زنان سرپرست خانوار بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۴ مورد مسکن برای گروه هدف و ۳ مورد کمک هزینه ودیعه مسکن به مددجویان فاقد مسکن (مستأجر) حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهسرخ یادآور شد: برای تکمیل ساختمان‌های مذکور ۱۴ مورد کمک هزینه لوله‌کشی گاز با هزینه یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

 آذرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران با پیشنهاد وزارت کشور برای اصلاح تقسیمات کشوری در خراسان رضوی موافقت کرد و بر این اساس ایجاد شهرستان کوهسرخ به مرکزیت شهر «ریوش» مورد تصویب قرار گرفت.  

شهرستان کوهسرخ نیز که با مرکزیت شهر «ریوش» از شهرستان کاشمر منتزع شد به عنوان سی‌امین شهرستان استان خراسان رضوی مرکب از دو بخش مرکزی و بررود با ۳۰ هزار نفر جمعیت است.

شهرستان کوهسرخ با ۲۸ روستا به مرکزیت شهر ریوش در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر و ۲۲۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

کد خبر 80900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد