در رسانه | بیش از ۶۱ هزار کودک در استان بوشهر زیر پوشش برنامه تنبلی چشم قرار می‌گیرند

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: برنامه تنبلی چشم (آمبلیوپی) امسال برای ۶۱هزار و ۸۵ کودک سه تا ۶ سال این استان اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر به نقل از  خبرنگار ایرنا، حسین اسدی‌ راد روز یکشنبه در حاشیه افتتاح برنامه غربالگری تنبلی چشم کودکان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طرح تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال برنامه کشوری است که با هدف پیشگیری از کم بینایی و نابینایی کودکان از خرداد آغاز و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۳ پایگاه شامل ۱۱ پایگاه دائم و ۲۲۲ پایگاه سیار برای انجام غربالگری تنبلی چشم کودکان در استان بوشهر در نظر گرفته شده و خانواده‌ها می‌توانند به این پایگاه‌ها، مراکز بهداشت و مراکز مثبت زندگی مراجعه کنند.

اسدی‌ راد ادامه داد: در بیماری تنبلی چشم؛ چشمان کودک سالم و طبیعی به نظر می‌رسد و هیچ‌گونه نشانی از بیماری ندارند اما به دلیل دید ناکافی و نداشتن تشخیص صحیح، عوارضی مانند کم‌بینایی و یا نابینایی را برای کودک در پی‌دارد.

وی ادامه داد: زمان طلایی برای تشخیص به موقع تنبلی چشم سه تا ۶ سال است هرچند امکان درمان تا ۱۰ سالگی نیز وجود دارد در غیر این صورت این بیماری تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند.

اسدی راد گفت: غربالگری بینایی با استفاده از چارت E و دستگاه‌های غربالگری اپتیک پلاس با کمترین زمان ممکن درحال انجام است و درصورت نیاز، افراد به سطح‌های بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۴۸ هزار و ۶۰۷ کودک در برنامه تنبلی چشم غربال شدند که از این تعداد ۲۲۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم، یک هزار و ۶۷۹ نفر به اپتومتریست (سطح دوم) ارجاع و به ۱۴۰ کودک نیز کمک هزینه عینک پرداخت شد.

اسدی راد افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی مسئول از جمله دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش همکاری لازم را برای زیر پوشش بردن جمعیت هدف با بهزیستی داشته باشند.

کد خبر 80643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد