بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برگزار شد

بیست و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با حضور معاون عمرانی وزیر کشور، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و نمایندگانی از شهرداری تهران، بنیاد شهید، شورای عالی استان ها و رئیس شبکه ملی ناشنوایان و رئیس شبکه ملی نابینایان کشور؛صبح امروز در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این جلسه با تأکید بر لزوم اهمیت و پیگیری جدی مصوبات جلسه بیست و چهارم ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که با حضور وزیر کشور و در بهمن ماه گذشته برگزار شده بود،گفت:  جلسه گذشته برای اولین بار با حضور وزیر کشور و حضور ۴ معاون وزیر در تراز ملی برگزار شد و ۲۹ مصوبه داشت که در حال انجام است و در سال ۱۴۰۲ در فضای بهزیستی و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب  سازی  در دست اقدام و پیگیری است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به دیگر بندهای این مصوبات گفت: استانداران و فرمانداران باید مشاوران افراد دارای معلولیت را در کنار خود داشته باشند تا بتوانیم به خروجی‌های بسیار مطلوبی دست پیدا کنیم که البته تعیین این مشاوران باید با تأیید سازمان بهزیستی صورت گیرد.

وی با تأکید بر ایجاد ردیف بودجه‌ای برای سرفصل‌های مناسب‌سازی در دستگاه‌ها گفت: بر این اساس باید هر سازمان و دستگاهی بودجه متناسب برای مناسب‌سازی را در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده باشد و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که کدام دستگاه به آن توجه داشته است.

قادری  یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده را شهر پایلوت برای دسترس‌پذیری عنوان کرد و گفت: چند سالی است که این موضوع عملیاتی نشده است اما باید ببینیم کدام استاندار و فرماندار پیشگام در این عرصه خواهد بود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها نیز مکلف به اجرای دسترس‌پذیری در مناسب‌سازی در پارک‌ها و معابر هستند و یکی از مسائل نیز همین ایجاد پارک متناسب و دسترس‌پذیر برای معلولان است که این نیز باید اجرا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اتوبوس‌ها و تعاونی‌های شرکت‌های مسافربری در سفرهای بین شهری هم باید سفر معلولان را تسهیل کنند. توصیه کردیم که در هر ترمینالی یکی از شرکت‌های حمل و نقلی برای ارائه خدمات به معلولان در نظر گرفته شود. متأسفانه نابینایان در سفرهای بین شهری توانایی چندانی ندارد و قادر به سفرهای بین شهری نیستند.

قادری با اشاره به تکالیف وزارت راه و شهرسازی در قبال معلولان تاکید کرد که جلسه بعدی ستاد هماهنگی در وزارت راه برگزار شود تا به صورت موردی تکالیف مربوط به این وزارتخانه در قبال معلولان پیگیری شود.

لزوم راه اندازی تور عملیاتی اجرایی برای مناسب سازی در کشور

 مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزارت کشور در ادامه جلسه به مصوبات خوب جلسات مناسب سازی که در اجرا با ضعف مواجه می شود اشاره کرد و افزود:این عدم اجرا گاهی اوقات به دلیل نیاز به طی مسیرهای پیچیده اتفاق می افتد زیرا دستگاه های عمل کننده هنوز حساس نشده اند.

وی افزود:پیشنهادی دارم که امسال و با توجه به نگاه و رویکرد تحولی دولت،فراخوانی از نخبگان و کسانی در حوزه مناسب سازی حرفی برای گفتن دارند،انجام شود و راهبردی نوین در عرصه مناسب سازی در پیش بگیریم و در حقیقت به نقشه راه نوین نیاز داریم.

جمالی نژاد گفت:موضوعات مناسب سازی به پیگیری های مداوم،مستمر و گاه میدانی و خارج از این مجموعه نیاز دارد. اینکه گلوگاه های مختلف این حوزه را بشناسیم . برای مثال شورای عالی مسکن،شورای شهر،کمیسیون ماده ۵،شورای عالی استان ها،سمینار استانداران و ....که تصمیم سازی و تصمیم گیری ها در این گلوگاه ها انجام می شود.

وی افزود: پیشنهاد دیگرم این است تقویم فشرده ای برای امسال آماده شود و برنامه های عملیاتی و میدانی را با حضور در این گلوگاه ها پیش ببریم و گزارش عملکرد این نهادها در زمینه مناسب سازی را به صورت حضوری از آنها بگیریم. و این برنامه ریزی باعث می شود بتوانیم یک تور عملیاتی اجرایی برای مناسب سازی در کشورمان داشته باشیم.

ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس استثنایی رایگان می شود

حمید طریفی حسینی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این جلسه گفت: به جز تکالیف عمومی ای که در حوزه مناسب سازی بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد؛تکلیفی به صورت خاص برای دانش آموزان استثنایی بر عهده داشته ایم که بر اساس دستورالعمل سرویس مدارس که در وزارت کشور وجود دارد، پیش نویس این دستورالعمل توسط وزیر کشور آماده شده و برای تصویب به هیأت دولت ارسال شده است و امیدواریم اجرایی شود. بر اساس این دستورالعمل ساز و کار سرویس مدارس در حال تغییر است.

وی افزود:با پیگیری موضوع،مسائل مربوط به آموزش و پرورش استثنایی را در این دستورالعمل قرار دادیم .در جلسه کمیته نظارت بر قانون حمایت از معلولان و  با تاکید معاون اول رییس جمهور ؛ قرار شد که مشکل سرویس ایاب و ذهاب این بچه ها هم در شهر تهران و هم در کل کشور حل شود.

طریفی حسینی گفت:بر اساس بند دال تبصره ۵ قانون بودجه امسال ، مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای رایگان شدن ایاب و ذهاب بچه های مدارس استثنایی در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است.همچنین موضوعات مناسب سازی وسایل ایاب و ذهاب این دانش آموزان،آموزش عوامل و راننده های این سرویس ها (که توسط آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود) بندهای دیگری بود که توسط آموزش و پرورش استثنایی به دستورالعمل افزوده شد و در صورت تصویب،لازم الاجرا خواهد بود.

وی همچنین پروژه آنی مناسب سازی مدارسی که محل مراجعه دانش آموزان استثنایی هستند را کار ویژه دیگری دانست که بر عهده استان ها گذاشته شده است و گفت: هر استان موظف شده است که حداقل  ۱۰ مدرسه را برای مهر ماه امسال مناسب سازی کند تا  آمادگی پذیرش این فرزندان را داشته باشند.

در ابتدای این نشست حمید جعفری رئیس شبکه ملی نابینایان در خصوص مشکلات مناسب سازی برای گروه های معلولیتی مختلف جامعه صحبت کرد و مناسب سازی دستگاه های ATM و وب گاه های بانک ها و وب سایت ها را خواستار شد.وی همچنین به مناسب سازی وسایل نقلیه عمومی ،داخل هتل ها و هواپیماها اشاره کرد و شبکه های ملی را به عنوان برایند تشکل های مختلف فعال در حوزه های معلولیتی عنوان کرد.

در این جلسه بهزاد اشتری نماینده شبکه ملی ناشنوایان در خصوص لزوم ایجاد سامانه پیامکی اورژانس و آتش نشانی برای ناشنوایان در سطح کشور،قرار دادن مترجم زبان اشاره دائمی در صدا و سیما،نهادهای مختلف،شورای شهر و... راه اندازی مجدد زیرنویس فارسی فیلم ها و برنامه های شبکه های سیما و سینماهای سطح کشور و.... را به عنوان مطالبات ناشنوایان مطرح کرد.

همچنین رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نیز در این نشست در خصوص اقدامات و پیگیری مصوبات جلسات گذشته این ستاد گزارشی ارائه کرد.

کد خبر 80638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =