تقاضای فرزندخواندگی در کرمان پنج برابر کودکان بی‌سرپرست+شرایط و مشکلات

کرمان- ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کرمان تقاضا برای فرزندخواندگی در این استان را زیاد و تقریبا پنج برابر تعداد کودکان بی‌سرپرستی که در مراکز این سازمان نگهداری می‌شوند، عنوان کرد.

به گزارش ایرنا طبق تعریف سازمان بهزیستی کشور، فرزندخواندگی یعنی اعطای سرپرستی کودکان بی‌سرپرست شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به ‏خانواده‌های متقاضی که واجد شرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی‌سرپرست باشند.

باتوجه به اهمیت موضوع، قانون نسبت به افرادی که می‌خواهند برای فرزندخواندگی اقدام کنند حساس و شرایط خاصی را برای آنان در نظر گرفته است زیرا اهمیت دارد که فرزند، دوران کودکی و نوجوانی خود را در آغوش گرم خانواده و در کنار پدر و مادری با اخلاق نیکو و متعهد بگذراند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

در کنار اهمیت احراز صلاحیت خانواده‌ها موضوع دیگری که وجود دارد تعداد بالای متقاضیان فرزندخواندگی در مقابل تعداد کودکان واجد شرایط فرزند خواندگی است که این موضوع در دیار کریمان چندبرابر اعلام می شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

تقاضا برای دختران بیشتر از پسران

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تعداد متقاضی برای به سرپرستی گرفتن فرزند دختر بیشتر است، گفت: برای اعطای فرزندخواندگی یک فرزند به متقاضیان فرایند طولانی داریم مثلا هر خانواده متقاضی به پزشکی قانونی باید مراجعه کند، گواهی عدم سوءپیشینه، عدم اعتیاد، مشاورهای تخصصی، مذهبی و مصاحبه نیز از شرایط کار است.

ثروت کافی نیست

علی ابراهیمی تصریح کرد: مباحث مالی خانواده‌ها برای به فرزندی گرفتن این کودکان به‌تنهایی برای ما ملاک عمل نیست و شرایط سن یکی از اولویت‌های دیگر است؛ مثلا خانواده‌ای از نظر سن، شرایط برای گرفتن فرزندخوانده بین سه تا ۶ ساله دارد اما صرفا فرزند نوزاد می‌خواهد که شرایط را متفاوت می کند.

کودکان زیر سه سال پُر متقاضی برای فرزندخواندگی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کرمان با تاکید بر اینکه بیشتر متقاضیان، فرزندان زیر سه سال را برای فرزندخواندگی می‌خواهند اما تعداد نوزادان با این شرایط در مقابل با حجم متقاضیان سرپرستی کم است، بیان کرد: قانونگذار تعیین کرده متناسب با هر سنی چه کودکی به افراد متقاضی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از بچه‌هایی که به شیرخوارگاه می‌آیند به چند دلیل نمی‌توانند به فرزندخواندگی سپرده شوند؛ یکی اینکه معلولیت شدید دارند یا اینکه پدر یا مادر دارند اما به دلیل عدم صلاحیت، مجوز برای واگذاری به خانواده‌هایشان نداریم و این فرایند مقداری طول می‌کشد. در این زمینه بعضا هم خانواده‌ها این اجازه را نمی‌دهد که فرزندانشان به فرزندخواندگی سپرده شوند و به همین علت جمعیت بچه‌ها زیاد می‌شود.

تغییراتی در قانون فرزندخواندگی

در عین حال، براساس ماده اصلاحی آیین نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست، سازمان بهزیستی می‌تواند کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را که به دستور مرجع قضایی به سازمان معرفی شده یا می‌شوند تا تعیین تکلیف نهایی در مرجع قضایی، به طور موقت راسا یا از طریق موسسه های مراقبت خانواده‌محور به خانواده‌های دارای صلاحیت بسپارد.

معاون اداره کل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: تغییراتی در قانون فرزندخواندگی در حال ایجاد است البته هنوز اجرایی نشده و چند جلسه در سطح وزارت دادگستری و قضات در بهزیستی کشور برگزار شده که استان‌های فارس، خراسان، تهران، البرز و کرمان جزو پنج استانی به شمار می روند که در این زمینه پیشتازند و در جلسات اصلی کشور هم حضور دارند.

ماجرای فرزندان مهمان

ابراهیمی ادامه داد: بحث فرزندان مهمان وجود دارد،؛ یعنی خانواده‌هایی میزبانی بچه‌ها را می‌پذیرند، این طرح به این صورت است که کودکان به مدت ۲، ۶ یا یک سال (مدت می‌تواند طولانی تر باشد) به صورت موقت به خانواده‌های میزبان سپرده می‌شود.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح این است که جمعیت مراکز و خانه‌های محل نگهداری کودکان و نوجوانان(مراکز شبانه‌روزی) کاهش یابد و البته در این طرح به دنبال این هستیم که کودکان از لحاظ روحی و روانی یک خاستگاه و جایگاهی در خانواده داشته باشند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کرمان ادامه داد: این موضوع در حال رسیدن به نتیجه است تا به یک شیوه‌نامه منسجم برسد و کمترین آسیب به کودکان برسد؛ بهتر است بگوییم تلاش می شود تا منافع عالی کودک به بهترین شکل ممکن در این فرآیند تامین شود.

مبادی غیرقانونی واگذاری کودکان بی سرپرست به متقاضیان

وی گفت: متاسفانه آمار مبادی غیرقانونی واگذاری کودکان بی سرپرست به متقاضیان سرپرستی در حال افزایش است و یکسری از خانواده‌ها از راه‌های غیر قانونی فرزند به سرپرستی قبول می‌کنندکه البته هر کدام از اینها اگر بخواهند شناسنامه بگیرند، مجبورند به بهزیستی مراجعه کنند و در این شرایط قانونگذار اجازه اینکه بچه را از این خانواده‌ها بگیریم به بهزیستی نداده مگر اینکه شرایط خانواده مذکور خیلی بد باشد، مثلا فرد اعتیاد شدید داشته باشد.

ابراهیمی اظهارداشت: درباره موضوع به فرزندخواندگی گرفتن کودکان از مباد غیرقانونی، ما موردی را داشتیم که ۱۲ سال پیش کودکی را پیدا کرده بودند و هم‌اینک برای گرفتن شناسنامه به بهزیستی آمدند.

نحوه سپردن کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست به بهزیستی

ابراهیمی اظهارداشت: اغلب کودکان یا رها شده‌اند و توسط نیروی انتظامی و کلانتری‌ها به بهزیستی منتقل می‌شوند یا اینکه در بیمارستان رها می‌شوند و مادر در همان بدو تولد نوزاد می‌گوید پدر کودک حاضر نیست برای این نوزاد شناسنامه بگیرد که در این حالت نوزاد به بهزیستی انتقال می یابد.

وی بیان کرد: به طور کلی همه فرآیند فرزندخواندگی در مرکز بهزیستی کرمان انجام می‌شود و در واگذاری تنها یک شیرخوارگاه در استان داریم که آن هم شیرخوارگاه مادر است.

مشکلات مراکز نگهداری کودکان و نوجوانی بی سرپرست و بد سرپرست

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کرمان بیان کرد: در استان کرمان ۶۰ مرکز برای نگهداری کودکان و نوجوانان داریم و همه این مراکز زیر نظر بهزیستی اداره می‌شوند؛ تمام این خانه‌ها زیر نظر ما هستند و موارد و پروتکل‌هایی که باید در این مراکز رعایت شود توسط بهزیستی کنترل می‌شود.

وی گفت: در طول سال‌های اخیر تعداد زیادی از کارکنان مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بویژه در تنها شیرخوارگاه کرمان، بازنشسته شدند و همچنین ما مجبور شدیم تعدادی از نیروهای این مراکز را نیز خریدخدمت کنیم و هم اینک با وجود اینکه روی مباحث مالی دولت تلاش خود را می کند اما نیاز به حضور خیران و شبکه‌های خیر اجتماعی برای کمک به این مراکز وجود دارد و باید با کمک خیران کار را پیش برد.

ابراهیمی بیان کرد: متاسفانه ۱۰۰ درصد کودکانی که ابتدا وارد شیرخوارگاه می‌شوند دارای اعتیاد هستند و به دنبال آن ممکن است بیماری های دیگر هم از مادران این کودکان منتقل شده باشد که خود این پدیده فرایند نگهداری این کودکان را زیاد و پُر هزینه می‌کنند.

وی گفت: مردم به کمک بهزیستی بیایند زیرا تمامی مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان نیازمند کمک خیران هستند و حتی خیریه‌های مشهور کرمان که سال ها کار کرده‌اند نیز به کمک مردم نیاز پیدا کرده اند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کرمان خاطرنشان کرد: در مجموع هزینه خانه‌های نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست بسیار بالا رفته است و ظرفیت بهزیستی جوابگوی هزینه‌ها نیست و باید خیران و مردم کمک کنند.

وی تصریح کرد: هزینه تامین نیروی انسانی و مواد غذایی در مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست افزایش پیدا کرده است.

تقاضای فرزندخواندگی در کرمان پنج برابر کودکان بی‌سرپرست+شرایط و مشکلات

کد خبر 79825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد