۳۰۰ هزار خانوار دارای معلولیت و زن سرپرست خانوار وارد چرخه دریافت مستمری شدند/ ۲۹۰ خانوار متقاضی کودک معلول با نیاز خاص هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۳۴ هزار خانوار درخواست فرزندخواندگی را در سامانه ثبت کردند، گفت: ۲۹۰ خانوار متقاضی کودک معلول با نیاز خاص هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفتگوی تلویزیونی در برنامه «صف اول» در تشریح اقدامات، از بهره‌مندی بیش از ۷ میلیون نفر اعم از افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و ... از خدمات بهزیستی خبر داد و گفت: افراد دارای معلولیت در کمیسیون ICF شدت و نوع معلولیت آنها مشخص و از خدمات تخصصی و حمایتی برخوردار می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر برنامه‌ریزی جدی و مدون بر پایه اطلاعات سازمان‌های حمایتی، تصریح کرد: مرکز ملی آمار کشور سرشماری نفوس و مسکن را در قالب افراد آسیب‌دیده و دارای معلولیت باید پیگیری کند؛ چراکه این مهم نیز در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش‌بینی شده است و اکنون آخرین آمار مربوط به سال ۱۳۹۵ است.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیون و هفتصد هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند، تصریح کرد: این در حالی است که سازمان بهزیستی کشور با بیش از ۵۲ ماموریت در حوزه اجتماعی و پیگیری نیز ارائه خدمت می‌کند.

قادری با اشاره به پوشش حداکثری نگهداری از افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه‌روزی، ادامه داد: سال جاری بیش از یکهزار نفر به سبب تصادفات جرحی فوت شدند لذا اگر هر سال ۳۰۰ هزار تصادف در کشور صورت پذیرد از این تعداد ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر معلول وارد چرخه خدمات بهزیستی می‌شوند که از این تعداد ۳ هزار ضایعه نخاعی و بسترگرا هستند که تا پایان عمر باید از بهزیستی خدمات دریافت کنند.

به گفته رئیس سازمان بهزیسی کشور تاکنون بیش از ۱۴ میلیون کودک در راستای جلوگیری از ناشنوایی و نابینایی غربال شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تشکیل سومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رئیس جمهور، گفت: براساس ماده ۳۱ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دستگاه‌ها بررسی شدند و شاهد اقدامات اجرایی و بعضاً اقناعی بودیم.

ضرورت توجه ویژه به موضوع سالمندی و معلولیت در سبک زندگی

وی با تاکید بر توجه ویژه به موضوع سالمندی و معلولیت در سبک زندگی، عنوان کرد: پدیده سالمندی بسیار مهم است بطوری که تا ۳۴ سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه آماری سالمندی خود را آغاز می‌کنند لذا دستگاه‌های عمومی باید نسبت به تکالیف خود درخصوص مناسب‌سازی اقدام کنند؛ سال گذشته بیست و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور وزیر کشور برای نخستین‌بار برگزار شد که منتج به ۲۷ مورد ابلاغیه (با موضوعات مناسب‌سازی ترمینال‌ها، درگاه‌های خدمات و ...) به استانداران سراسر کشور شد.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ از سوی دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شھری در دسترس هموطنان است.

وی، تصریح کرد: دستگاه‌ها موظف هستند ردیفی برای مناسب‌سازی داشته باشند این را به عنوان اقدام اساسی مطالبه می‌کنیم و دستگاه‌هایی که تکالیف قانونی و مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند، «نشان» دریافت خواهند کرد.

مناسب‌سازی ۱۰ هزار واحد مسکونی معلولان نیازمند در مناطق کم‌برخوردار

قادری به انعقاد تفاهمنامه همکاری مناسب‌سازی ۱۰ هزار واحد مسکونی معلولان نیازمند در مناطق کم‌برخوردار با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: نیازهای افراد دارای معلولیت متنوع همچون تهیه اقلام بهداشتی، کمک هزینه ازدواج و ... است؛ در حال حاضر هیچ فرد ضایعه نخاعی پشت نوبت دریافت حق پرستاری نیست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص اشتغال، عنوان کرد: از محل بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ که در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرد برای ۸۷ هزار نفر تسهیلگری اشتغال ایجاد شده که با صحت‌سنجی سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۹۳ درصد شاغل شدند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۳۰ هزار واحد تحویل مددجویان شده است، گفت: سازمان بهزیستی کشور از ابتدای آغاز طرح مسکن تاکنون ۱۷۳ هزار واحد مددجویی را تسهیلگری کرده است و به هر فرد دارای معلولیت واجد شرایط کمک بلاعوض پرداخت می‌کند که این اعتبار برای خانوار ۲ معلول به بالا مضاعف می‌شود.

واریز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حق پرستاری به صورت ماهانه

این مقام مسئول با اشاره به واریز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حق پرستاری به صورت ماهانه، اذعان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش بودجه داشتیم به عنوان مثال اگر سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان برای اقلام بهداشتی هزینه کردیم این اعتبار در سال جاری به ۶ برابر ارتقاء یافته است؛ همچنین سازمان بهزیستی کشور تلاش بر ارتباط با دانش‌بنیان‌ها داشته است این در حالی است که در سنوات اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به ساخت پای پنجه کربنی برای معلولان شده است.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مصوبه کمیسیون عالی سازمان امور استخدامی کشور از سال گذشته، اعلام کرد: با پیگیری سازمان بهزیستی کشور مقرر شد برای تحقق سهمیه ۳ درصدی استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، حد نصاب قبولی بر اساس ۵۰ درصد نمره اولین فرد منتخب دارای معلولیت در هر دستگاه اعمال شود.

۳۰۰ هزار خانوار دارای معلولیت و زن سرپرست خانوار پشت‌نوبت وارد چرخه دریافت مستمری شدند

قادری با اعلام اینکه آمار همه افراد مشمول پشت نوبت دریافت مستمری سال گذشته به صفر رسیده است، گفت: ۳۰۰ هزار خانوار دارای معلولیت و زن سرپرست خانوار وارد چرخه دریافت مستمری شدند.

در حال حاضر پشت نوبت دریافت مستمری خانوار چندقلو نداریم

رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص حمایت از خانوارهای دارای چندقلو، اعلام کرد: در حال حاضر پشت نوبت دریافت مستمری خانوار چندقلو نداریم این در حالی که این مستمری تا پایان ۶ سالگی پرداخت می‌شود؛ همچنین شیرخشک نوزادان تا ۲ سالگی تامین می‌شود.

وی درخصوص فرزندخواندگی، یادآور شد: خانواده‌ها باید در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام و با بارگذاری مدارک و طی مراحل مشاوره فرزندخوانده خود را تحویل می‌گیرند؛ در حال حاضر ظرفیت شیرخوارگاه که بالای ۳۰۰ فرزند بود به ۵۰ نوزاد رسیده است. اکنون ۳۴ هزار خانوار درخواست فرزندخواندگی را در سامانه ثبت کردند؛ همچنین ۲۹۰ خانوار متقاضی فرزندخواندگی کودک معلول دارای نیاز خاص هستند.

کد خبر 78316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =