در رسانه | کلاف سردرگم ازدواج جوانان از رویا تا واقعیت

قزوین - ایرنا - ضرورت ازدواج آسان و بهنگام جوانان در جامعه از بحث های داغی است که امروزه بسیاری از مسوولان و خانواده ها را برای باز شدن این کلاف سردرگم به فکر چاره انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ازدواج یکی از رویدادهای مهم زندگی افراد محسوب می‌شود که امروزه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه دچار پیچیدگی و دشواری های فراوانی برای جوانان شده است.

در همین راستا، طرح جوانی جمعیت با هدف گسترش فرهنگ ازدواج در سن جوانی و فرزندآوری در کشور با تصویب قانون و ابلاغ به نهادهای اداری و پیش بینی ماموریت های مشخص در هر حوزه پیگیری می شود.

برخی کارشناسان این حوزه معتقدند با توجه به گذر جامعه کنونی ایران از فضای سنتی به صنعتی و مدرن و تغییرات و رویکرد اجتناب ناپذیر ناشی از آن، افزایش سن ازدواج به یکی از نگرانی ها و دغدغه های اصلی خانواده ها تبدیل شده که در صورت نپرداختن به معضلات پیش رو در آینده ای نه چندان دور، شاهد بحران پیری در جمعیت کشور خواهیم بود.

در همین راستا، استان قزوین با جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خود که بخش عمده ای از آن را نیز جوانان تشکیل می دهند، براساس گزارش دستگاه های متولی تا سال ۱۴۱۵ این استان زودتر از میانگین کشوری پیر و سالخورده خواهد شد و این اتفاق زنگ خطر و هشداری است که تا آن موقع بتوان جلوی چالش های پیش رو را گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین به همین منظور میزگردی را با مسوولان فرهنگی و اجتماعی استان از جمله علی دهباشی پور، مدیرکل بهزیستی استان، محمد خورشیدی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین و امیر اسلامی صدر، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین پیرامون تسهیل در امر ازدواج آسان و برنامه های راهبردی پیش رو را برگزار کرده است.

کلاف سردرگم ازدواج جوانان از رویا تا واقعیت 

جوانی جمعیت و ازدواج با قانون، ابلاغیه و نصیحت محقق نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه موضوع جوانی جمعیت تنها با قانون، ابلاغیه و نصیحت محقق نمی‌شود، گفت: بحث جوانی جمعیت و ازدواج فراتر از گذشته و حال است و بایستی ریشه‌ای و آینده نگرانه به این مساله پرداخته شود.

علی دهباشی پور با بیان اینکه فرهنگ، تربیت خانواده و الگو سازی از عوامل مهم در ازدواج هستند، تصریح کرد: البته برخی حواشی هم تاثیرگذار در ازدواج دیر هنگام و یا ازدواج نکردن جوانان موثر بوده که بایستی نسبت به کنترل این مسال نیز اقدام شود.

وی با اشاره به برخی انحرافات اخلاقی در حوزه ازدواج، خاطرنشان کرد: اگر مسیر اصلی در ازدواج برای آگاه سازی مشخص نشود عواملی که برای مقابله با این دیدگاه و برای خنثی سازی استفاده می‌شود را نمی‌توان دوباره به چرخه اصلاح برگرداند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: در مورد اثرات ازدواج نیز اگر فرهنگ سازی و آگاه سازی های لازم در این مساله صورت نگیرد، فرهنگ ازدواج در جامعه شکل نخواهد گرفت، با تمام افرادی که مجرد هستند وقتی صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که همه آنها از زندگی خود ناراضی هستند و حس تنهایی و عزلت گزینی در وجود آنان جاری است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با برخی کارها و اقدامات خود، به خصوص در ساخت فیلم و سریال های خود آگاهانه فرهنگ رفاه را در جامعه ترویج می دهیم، افزود: رسانه ملی با نشان دادن زوج های جوان که در اول زندگی خود از خانه و وسایل لوکس بهره مند هستند باور غلطی را تبلیغ می کند و این مساله به شدت با فرهنگ گذشتگان ما منافات دارد تا جایی که همیشه قناعت، پای کار بودن و روزی درآوردن با عرق جبین در فرهنگ پیشنیان ما جای داشته است.

دهباشی پور خاطرنشان کرد: اثرات ازدواج باید به گونه‌ای بیان شود که افراد مجرد برای ازدواج ابزارهای لازم را برای تصمیم گیری داشته باشند و در عین حال نیز همه موارد به مسایل اقتصادی نبایستی وابسته شود.

وی با بیان اینکه خانواده‌های موفق در سطوح پایین اقتصادی به این هویت انسانی رسیده‌اند که هر قدر فشارهای اقتصادی، اجتماعی و بیرونی بیشتر باشد، زندگی پایدارتر خواهد بود، تصریح کرد: الگو سازی با این نماد بایستی در جامعه شکل بگیرد تا یک جوان حسرت آن میزان از پایداری و ارتباط عاطفی را در خود داشته باشد نه یک زندگی لوکس که هیچ ارزش افزوده برای افراد ندارد.


بحرانی پیری جمعیت برای جامعه بازگو شود

دهباشی پور با بیان اینکه بحران پیری جمعیت برای جامعه باید بازگو شود، گفت: در حوزه بحران جاری در یک جامعه، بدون شک مهمترین آنها می تواند ازدواج، طلاق، جمعیت و سالمندی باشد که در حال حاضر به جرات می توان گفت که موضوعات یاد شده در جامعه ما در مسیر نگران کننده ای قرار گرفته است.

وی، ضعف در پیش بینی ها را از جمله مشکلات گذشتگان دانست و افزود: متاسفانه در حوزه جمعیت و تنظیم خانواده قدرت پیش بینی و اعلام هشدار را نداشتیم تا جایی که امروز با بحران پیری جمعیت روبرو شده ایم و از این رو بایستی سیاست های اصلاحی و جبرانی را در دستور کارهای خود قرار دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: مسوولان متولی جمعیت بایستی مساله جوانی را به شکل جدی تری دنبال کنند و در این حوزه ضمن انعطاف پذیری، دشمن را در رسیدن به خواسته هایش ناکام گذاشته و همه هجمه های آنان را خنثی کرد.

وی با اشاره به اینکه در صورت ادامه روند کنونی بدون شک در آینده نه چندان دور دچار بحران جمعیتی شده که این مساله ورشکستی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: بسیار مهم است که ما نگرانی های خود را در این رابطه که جمعیت رو به سالمندی پیش می رود را اعلام کنیم چرا که برای حفظ هویت، زندگی و حیات خود نیاز به برنامه های مدون و تدابیر لازم در این زمینه داریم.

به گفته وی، علی‌رغم همه دغدغه‌های موجود، روندی که در حوزه افزایش ازدواج و جمعیت باید شکل بگیرد، نگرفته و عملی نشده و این موضوع بیانگر آن بوده که هدف گذاری ها، متناسب با دغدغه‌ ها نبوده است.

دهباشی پور یادآور شد: همانگونه که امام راحل در دوران دفاع مقدس فرمودند که جبهه ها نباید خالی بماند و این سخن به یک باور عمومی در جامعه هم تبدیل شد، امروز نیز سخنان مقام معظم رهبری در حوزه جوانی جمعیت واجب عینی به حساب آمده و این حساسیت در جامعه بایستی شکل جدی تری به خود بگیرد.

جامعه امروز نیازمند فرهنگ سازی در حوزه ازدواج جوانان است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای ازدواج جوانان، تاکید کرد: برای ترویج ازدواج آسان بایستی خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی همکاری تنگاتنگی باهم داشته باشند.

محمد خورشیدی با تاکید بر اینکه ازدواج نکردن جوانان تنها به مباحث اقتصادی باز نمی گردد، افزود: متاسفانه برخی رسوم دست‌ و پاگیر و مشکل‌ ساز عامل تاخیر ازدواج جوانان امروزی شده که با آسان شدن شرایط ازدواج در جامعه جوانان ما می توانند زودتر سروسامان گرفته و زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وی، بهره‌گیری از تریبون‌های تاثیرگذار جهت جلوگیری از رسوم غلط و پرهزینه، پرهیز از تجملات و کاهش توقع خانواده‌ها در زمینه فراهم‌ سازی امکانات اولیه جهت تشکیل زندگی مشترک را از جمله عوامل موثر در ازدواج جوانان دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت که امروز موضوع ازدواج از اساسی‌ترین مسایل در جوامع مختلف از جمله جامعه اسلامی ما است اما متاسفانه گاهی فرهنگ های نادرست بر امر ازدواج تاثیرات منفی از خود برجای می گذارند.

به گفته وی، در بحث ازدواج آسان یکی از وظایف اصلی دولت و حاکمیت باید توجه به مساله مسکن و اشتغال جوانان باشد چرا که با روند کنونی در آینده نه چندان دور با پیری و کاهش جمعیت جوان خود روبرو خواهیم شد.

خورشیدی، موضوع جوانی جمعیت را یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبدیل شدن آن به قانون در مجلس شورای اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که در دولت سیزدهم بحث جوان و جوانی جمعیت از موضوعات اصلی به شمار می‌رود.

وی، استانداری را یک مجموعه حاکمیتی و هماهنگ کننده در این زمینه دانست که راهبردهای دولت را پیگیری می کند و اظهار کرد: در این زمینه و با دستگاه های متولی جلسات مستمری را جهت پیگیری مصوبات به عمل می آوریم اما باید پذیرفت که پرداختن به مسایل اجتماعی از این دست تنها مربوط به دولت نمی باشد بلکه نقش دولت هماهنگی بین دستگاه های ذیربط است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با بیان اینکه رسیدگی به مسایل اجتماعی در جامعه صرفا دولتی و دستگاهی نیست، یادآور شد: در موضوع ازدواج و جمعیت باید پرسید که دولت چه وظیفه ای برعهده دارد و دستگاه های اجرایی به عنوان متولی چه اتفاقاتی را باید در این زمینه رقم بزنند، در نهایت موضوع اصلی همان فرهنگ سازی و گفتمان سازی در جامعه است.

خورشیدی ادامه داد: هرچند در خانواده های سنتی، افراد معتقد به ازدواج بهنگام و آسان هستند اما متاسفانه برخی سخت گیری ها و چشم و هم چشمی ها باعث شده تا جوانان به مشکلات حادتری در این زمینه برخورد کنند و همین مساله موجب کاهش ازدواج در بین آنان شده است.

وی با بیان اینکه در ستاد ساماندهی امور جوانان استان موضوع تسهیل گری مطرح است، افزود: این در حالی است که موضوعاتی نظیر اشتغال، مسکن، ازدواج و اوقات فراغت نیز در دستور کار قرار دارد و قرارگاه جمعیت تنها موظف به پیگیری ساختارهای جمعیتی است و دولت نیز برنامه‌های تشویقی را دنبال می‌کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت عمرانی نیز یکی از اولویت‌ها، مسکن جوانان مطرح است و در دولت حاضر نیز تسهیلات مناسبی برای ازدواج و جمعیت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال، دستگاه‌های مختلف برنامه‌های ویژه ای برای جوانان در نظر گرفته اند و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز حمایت های لازم را از حوزه اشتغال های خانگی، خرد و کلان به عمل می آورد.

خورشیدی، ارایه تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج، تسهیلات با نرخ سود پایین جهت ایجاد اشتغال و تسهیلات احداث مسکن را از دیگر برنامه های حمایتی دولت جهت رفع مشکل جوانان برشمرد و تاکید کرد: بدون تردید با فرهنگ سازی در خصوص ازدواج و اصلاح تدریجی در جامعه می‌توان به سمت افزایش ازدواج و کاهش آمار طلاق پیش رفت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین جمعیت جوان و سرمایه انسانی را از ارکان موثر در توسعه هر کشور دانست و گفت: با توجه به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دشمن با حمله فرهنگی و یک جنگ ترکیبی همه جانبه وارد شده تا فرهنگ ما را به سمت عدم ازدواج و کهولت جمعیت سوق دهد، از این رو تمامی دستگاه های فرهنگی، اقتصادی و اجرایی به همراه شبکه بانکی بایستی تلاش کنند تا داشته های خود را در این بخش به کار گرفته و به امور جوانان بیش از پیش رسیدگی کنند.

نخستین اطلس ازدواج و طلاق در قزوین تهیه شد

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین در این نشست از تهیه نخستین اطلس ازدواج و طلاق در استان خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری این اداره کل در حوزه ازدواج و طلاق، در نهایت این موضوع منجر به تهیه نخستین اطلس در کشور شد و براساس آن آمار ازدواج در استان های کم برخوردار بیش از سایر استان ها بود که این مساله بیانگر آن است که اقتصاد نقش چندانی در بخش ازدواج ندارد.

امیر اسلامی صدر افزود: قزوین در این اطلس و در بخش ازدواج رتبه ۱۵ و در طلاق نیز رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده و این آمار در نهایت بیانگر وقوع یک بحران جدی است و اگر کار مشترک بین دستگاهی و هم افزایی انجام نشود، در آینده با افزایش طلاق مواجه خواهیم بود.

وی، یکی از دلایل مهم در خصوص افزایش طلاق را عدم آگاهی و آموزش‌های پیش از ازدواج دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان، توجه و اهمیت دادن به مولفه آموزش‌های پیش از ازدواج برای افراد در شرف ازدواج است.

این مسوول خاطرنشان کرد: ما سعی داریم تا با بهره مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و مراکز مشاوره بهزیستی برنامه‌هایی را در این رابطه برگزار کنیم و در همین راستا امسال ۱۴۰ کارگاه پیش از ازدواج در سطح استان برگزار کردیم و حدود چهار هزار زوج در آموزش‌های تخصصی شرکت کردند و ۱۰ سازمان مردم نهاد فعال نیز در بخش خانواده و ازدواج خدمات خود را ارایه می دهند.

اسلامی صدر به نقش واسطه برای ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: در این زمینه امسال ۵۰ مورد ازدواج کلید زده شد و با توجه به اینکه واسطه ها از معتمدان محلات هستند، اقدام به شناسایی آنان نیز کردیم.

 
کمیته سامان ازدواج جوانان در استان قزوین راه اندازی شد

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قزوین از راه اندازی کمیته سامان ازدواج در استان خبر داد و اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی جوانان که مردادماه سال جاری و با حضور رییس جمهوری برگزار شد، مقرر گردید تا کمیته های سامان ازدواج جوانان در مراکز استانی و شهرستان ها تشکیل شود که با انجام این کار بدون تردید موفقیت های خوبی کسب خواهد شد.

اسلامی صدر خاطرنشان کرد : وظیفه کمیته سامان ازدواج جوانان، اجرای مراسم ازدواج در مراکز دولتی و معرفی مکان به زوج ها است، هرچند این موضوع هنوز از سوی هیچ دستگاهی اجرایی نشده اما با توجه به ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی، کمیته های سامان ازدواج در شهرستان ها اجازه و اختیار تامین بخشی از نیاز زوج ها را دارند.

وی، یکی دیگر از وظایف کمیته سامان ازدواج جوانان را بررسی پرداخت تسهیلات ازدواج برشمرد که این مساله به طور مداوم مورد رصد قرار می گیرد و از طریق ستاد ساماندهی امور جوانان استان، پیگیر رفع و حل موانع موجود در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: تا پایان بهمن ماه امسال ۱۴ هزار و ۱۴۶ شهروند قزوینی از تسهیلات ازدواج به میزان ۱۹ هزار میلیارد ریال بهره مند شدند و سه هزار و ۱۴۳ نفر دیگر نیز در نوبت دریافت این تسهیلات هستند.

کد خبر 76083

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد