در رسانه | درمان بیش‌از ۴۰۰ معتاد متجاهر در مرکز ماده ۱۶قزوین

مرکز ماده ۱۶ استان قزوین با آغاز کار دولت سیزدهم و جدیت استاندار و مدیران راه‌اندازی شد که از فروردین ماه سال جاری افتتاح شده و تاکنون بیش‌از هزار و ۴۰۰ بیمار را پذیرش کرده که اکنون بیش‌از ۴۰۰ بیمار مراحل پایانی درمان را می‌گذرانند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مرکز ماده ۱۶ محلی برای نگهداری و درمان معتادین متجاهر است که تقریبا همه استان‌های کشور از این امکان برخودارند اما استان قزوین از جمله استان‌هایی بود که سال‌ها راه‌اندازی این مرکز در بین اما و اگرهای مسئولین بلاتکلیف مانده بود.
 
با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بسیاری از کارهای بر زمین مانده در کشور و به تبع آن در استان‌ها سروسامان گرفت که مرکز ماده ۱۶ قزوین هم از آن جمله است؛ راه‌اندازی این مرکز با شروع به کار محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین و معاونین وی در دستور کار جدی مسئولین ارشد استان قرار گرفت و از ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ با همکاری تمام دستگاه‌هایی که عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند، شروع به پذیرش بیمار کرده و توانسته خدمات خوبی را ارائه کند.

پیش‌از فعالیت مرکز ماده ۱۶ جولان معتادین متجاهر در سطح شهر قزوین بسیار محسوس بود اما امروز این وضعیت ساماندهی شده و معتادین پس‌از جمع‌آوری در مرکز ماده ۱۶ از خدماتی بهره‌مند می‌شوند که برای بررسی بیشتر به گفتگو با چند مسئول متولی پرداختیم؛
 
زهرا غلامرضایی معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بر اساس قانون، مرکز ماده ۱۶ مجاز به پذیرش معتادین متجاهر است و در هر استان باتوجه به میزان جمعیت و تعداد معتادین متجاهر؛ مجوز احداث یک مرکز صادر می‌شود.
 
وی افزود: در حال حاضر از ابتدای سال جاری یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت اسمی ۲۰۰ نفر در استان قزوین راه‌اندازی شده که خدماتی نظیر نگهداری، سم‌زدایی اولیه و مراقبت‌های پزشکی اولیه، خدمات روانشناسی و بحث مهارت‌آموزی را به بیماران در حال ترک ارائه می‌کند.
 
معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: همچنین به منظور تکمیل خدمات، خانواده‌های بیماران متجاهر ساماندهی و تا سه ماه پس از ترک، تحت خدمات حمایتی قرار خواهند گرفت.
 
غلامرضایی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۸۵۰ بیمار در مراکز تحت نظر بهزیستی غربالگری اولیه شدند که از این تعداد هزار و ۴۰۳ بیمار در مرکز ماده ۱۶ و هزار و ۴۴۷ بیمار در سایر مراکز، تحت عنوان بیمار متجاهر پذیرش شدند.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که بیشتر بیماران این مرکز متجاهر بوده و کارت ملی و شناسنامه ندارند به همین دلیل با همکاری ثبت احوال برای آن‌ها کارت شناسایی صادر می‌شود.
 
معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین ابراز کرد: همچنین از طریق مراکز بهداشتی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های بیمارستانی به این بیماران ارائه می‌شود.
 
غلامرضایی ابراز کرد: طی رایزنی‌هایی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت گرفته، خانواده‌های بیماران در صورتی که وی در دوره درمان خود ماندگار باشد، سه دوره ۶ ماهه تحت پوشش حمایتی این نهاد قرار می‌گیرند که در غیر این صورت روند خدماتی قطع خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: در مجموع بنابر دستور قضایی هر بیمار ۱۸ ماه یعنی در سه فرصت ۶ ماهه تحت مراقبت قرار می‌گیرد و زمانی که این اطمینان حاصل شود که بیمار به یک توانمندی ذهنی، شخصی و خانوادگی رسیده، امکان بازگشت به شرایط اجتماعی را خواهد داشت.

۱۰۰ معتاد بهبود یافته صاحب شغل شدند
 
معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: سعی کردیم که در این مرکز بنابر پتانسیل و حرفه خود بیمار، آموزش مهارت‌های اشتغالی فراهم کنیم که به دنبال آن به بازار کار جذب شوند.
 
غلامرضایی بیان کرد: در حال حاضر از کل جمعیت پذیرش شده در این مرکز ۴۰۳ پرونده فعال داریم که سه دوره نقاهت را طی کرده و خوشبختانه توانستند پاکی خود را حفظ کنند؛ سایر بیماران هم تحت مراقبت و در حال گذراندن دوره‌های ۶ ماهه اول و دوم هستند.
 
وی عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۱۰۰ بیمار از این مرکز به صورت رسمی و غیررسمی در شرکت‌های تولیدی و خدماتی یا شغل‌هایی مانند نگهبانی، پارکبانی، تولیدی شیرینی‌جات معرفی به کار شدند.
 
معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین اذعان کرد: بر اساس آیین‌نامه‌های صادر شده همچنان کاستی‌هایی از نظر زیرساخت ساختمانی وجود دارد که می‌توان به سالن سم‌زدایی یا سالن مراقبت پس از بهبودی و فضای اشتغال برای بیماران اشاره کرد که امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها بتوانیم سالن‌های توانمندسازی و حرفه‌آموزی بیماران را در همان مکان ایجاد کنیم چه بسا که این امر در پایداری پاک بودن آن‌ها کمک‌کننده خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: رویکرد حاکم در مراکز مراقبتی تحت اعتیاد پرهیزمداری است و بیمار از بدو ورود دیگر اجازه مصرف مواد را ندارد و وارد سالن سم زدایی می‌شود اما اگر در حین مراقبت، احتیاج به خدمات درمانی داشته باشند، بنابر نسخه پزشک اقدامات درمانی و دارویی برای بیماران فراهم خواهد شد.
 
غلامرضایی در پایان گفت: همچنین با همکاری دادگستری استان کلاس‌های آموزشی مراقبت‌های پس از ترک برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌شود.

گسترش مرکز ماده ۱۶ قزوین در دستور کار قرار دارد
 
ابوالحسن کبیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین در گفتگ با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: حداکثر زمانی که معتادین متجاهر در مرکز ماده ۱۶ اسکان می‌یابند حدود سه ماه است که طی دوره‌های مختلف از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ این مرکز را محیا و افراد پذیرش شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه معتادین متجاهر توسط نیروی انتظامی در سراسر استان جمع‌آوری و به مرکز منتقل می‌شوند، افزود: این مرکز با ظرفیت ۱۵۰ نفر آغاز به کار کرد اما با توجه به اینکه تعداد معتادین متجاهر بیش‌از ظرفیت مجموعه بود، مرکز را گسترش دادیم که اکنون ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد.
 
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته که در این مراکز علاوه‌بر بحث درمان؛ کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی نیز دایر شود و در همین راستا رایزنی لازم انجام شده تا الحاقیه جدید به این ساختمان داشته باشیم و بتوانیم شرایط مناسبی را برای پذیرش بیماران ایجاد کنیم.
 
کبیری ادامه داد: مقدمات گسترش مرکز فراهم و اعتبارات آن با همت خیرین تامین شده و بنا داریم که علاوه‌بر سالن‌های سرپوشیده مکان‌های دیگری برای هواخوری و برگزاری کلاس‌های آموزشی و کارآفرینی ایجاد کنیم که به تدریج در دست تکمیل و تجهیز قرار دارد.
 
وی تشریح کرد کرد: بر اساس شرایط و ضوابط موجود معتادین متجاهر این مرکز را به دو گروه سنی افراد کم‌سن و سال و افراد با سن بالا تقسیم کردیم به همین دلیل با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امکان افزایش ظرفیت بیشتر وجود ندارد اما هرچه میزان این مراکز گسترش یابد می‌تواند آسیب‌های اجتماعی که در گوشه و کنار خیابان شاهد آن هستیم کاهش یابد.

۴۲۷ معتاد متجاهر در مرکز ماده ۱۶  سطح استان در حال نگهداری و طی مراحل درمان هستند  
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین تصریح کرد: از آنجایی که کل معتادین متجاهر استان در این نقطه متمرکز شده، برای سهولت کار می‌توان چند مرکز دیگر در استان در نظر گرفت اما این کار نیاز به اعتبار دارد.
 
 کبیری تصریح کرد: مصوبه لازم برای افزایش تعداد مراکز نگهداری از بیماران متجاهر و غیرمتجاهر ابلاغ شده و در حال حاضر نیازمند حمایت خیرین هستیم.
وی در پایان گفت: اگر بتوانیم یک معتاد را از وضعیت بیماری نجات دهیم نه تنها یک خانواده بلکه بخشی از جامعه را نیز نجات دادیم.
 
سید جمال حسینی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بنا بر دستور دبیر کل ستاد مرکزی مبارزه با مواد مخدر، وزیر کشور و استاندار طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر در دستور کار شورای استان قزوین قرار گرفت.
 
 
پیش‌بینی وجود دو هزار معتاد متجاهر در سطح استان
 
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود دو هزار معتادان متجاهر در استان داشته باشیم، افزود: ظرفیت استان در نگهداری معتادین متجاهر یک‌هزار نفر است که شامل یک مرکز ویژه ماده ۱۶ (نگهداری معتادین متجاهر) در شهر الوند و۱۶ مرکز ماده ۱۵(نگهداری معتادین تمایلی) در سطح استان می‌باشد.
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان قزوین عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از دوهزار و ۶۰۰ معتاد متجاهر طی دو مرحله در استان جمع‌آوری و تحت درمان قرار گرفتند که دو هزار و ۱۷۳  نفر معتاد متجاهر بعد از گذراندن دوران درمان(یک تا سه ماه) ترخیص شده‌اند.
 
 حسینی اذعان کرد: در حال حاضر تعداد ۴۲۷ معتاد متجاهر سطح استان در حال نگهداری و طی مراحل درمان هستند و حدود ۷۰۰ معتاد تمایلی نیز در کمپ‌های ماده ۱۵ در سطح استان نگهداری می‌شوند.
کد خبر 75577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد