مدیرکل بهزیستی در گفتگو با خبرنگاران: راه اندازی کمیسیون نظارت بر مراکز بهزیستی استان برای اولین بار

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در این گفت‌وگو  اظهار داشت: با وجود گستردگی جامعه هدفِ بهزیستی و نیازهای متعدد آن، بهزیستی با محدودیت‌های اعتباری زیادی روبروست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ جمعی از خبرنگاران با حضور در اداره کل بهزیستی استان با مدیرکل بهزیستی استان  دیدار و گفتگو کردند.

محمدکریم آریا گفت: دغدغه و چالش اصلی در حوزه  نیازمندی‌های بهزیستی، مددجویانی بود که پشت نوبت بودند و ماهیانه باید چند میلیارد اعتبار برای آنها تزریق می‌شد. اما از اول سال که ما آمدیم، تمام تلاشمان را گذاشتیم که این مددجوها تحت پوشش قرار بگیرند و حقوق دریافت کنند.
وی ادامه داد: در حالی که قبلاً سالانه، حداقل پنج هزار نفر پشت نوبت بودند، اما ما در سال جاری، با پیگیری های زیاد ما از سازمان مرکزی،  در اول اسفندماه، این عدد را به صفر رساندیم و الأن بسیار خوشحالیم که هیچ فرد پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی استان نیست.
آریا با بیان اینکه یکی از مشکلات ما، کمک به جلب مشارکت‌های مردمی است، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، در بین استان‌های کشور در موضوع مشارکت‌های مردمی در رتبه آخر قرار گرفته بودیم. بنابراین توجهمان را بر بحث مشارکت‌های مردمی قرار دادیم تا اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از رتبه 31 کشوری به رتبه یک صعود کرد.
وی با بیان اینکه امسال رشد 11 هزار درصدی جلب و جذب مشارکت‌های مردمی را داشتیم، گفت: با اختلاف بسیار زیادی با استان دوم، رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دادیم.
وی تعامل با نمایندگان (و نه پذیرشِ دخالتِ آنها) را یکی از اقدامات خود عنوان کرد و گفت: دِینِ سیاسی بر گردن من نیست و معتقدم باید با نمایندگان تعامل داشت. نماینده‌ها هم با توجه به ظرفیت بهزیستی، موضوع را کاملاً پذیرفتند.
وی ادامه داد: انتصابات را سیاسی انجام ندادیم و سعی کردیم افراد توانمند را بدون نگاه‌های سیاسی به کار بگیریم؛ ما سفره معیشت جامعه هدف را بر هر سبدی از قبیل سد آراء ترجیح دادیم.
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های جامعه هدف بهزیستی، موضوع تسهیلات اشتغالزایی بود گفت: توانستیم این اعتبارات را به 4 برابر و نیم افزایش دهیم؛ در واقع 19 میلیارد تومان اعتبار در سال 1400 را به 84 میلیارد تومان در سال 1401 رساندیم.
آریا طرح بازارچه دائمی برای فروش محصولات مددجویان را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: جامعه هدف ما به صورت سنتی محصولاتی را تولید می‌کنند، بنابراین در نظر گرفتیم برای سروسامان دادن به بازار فروش آنها، طرح بازارچه دائمی را در نظر بگیریم و از فرصت استفاده کرده ؛ در زمان تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی که با حضور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت گرفت، از او خواهش کردیم بازدیدی از کارگاه‌های تولیدی ما داشته باشد. نیازمندی‌ها را خدمت آنها عرض کردیم و در نتیجه 10 میلیارد تومان جهت ایجاد بازارچه جامعه هدف مصوب شد که موجی از امید و خوشحالی را برای ذینفعان این موضوع بوجود آورد.
وی با بیان اینکه اعتبار تملک و دارایی و حوزه عمرانی ما خیلی کم است، 10 میلیارد اعتباری که از سفر معاون مدیریت و برنامه‌ریزی نصیب بهزیستی استان شد، معادل 30 سال اعتبار اداره کل بهزیستی استان در حوزه تملک و دارایی و یا اعتبار ده سال بهزیستی در حوزه عمرانی است.
وی در ادامه به موضوع اورژانس اجتماعی دیشموک اشاره کرد و گفت: جهت راه‌اندازی این اورژانس سه میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد؛ آزمون‌های آن را برگزار و افراد واجد شرایط را مشخص کردیم و در اول سال جاری شروع به کار خواهند کرد.
آریا با اشاره به مشکلات کودکان کار در استان گفت: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، قریب به 250 مورد کودک کار وجود دارد؛ قریب به 500 میلیون تومان به این خانواده ها کمک نقدی کردیم. اما باز هم نیاز به کمک است و بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی مشکلات این خانواده‌ها را رفع کند و می طلبد مردم، خیرین و سایردستگاه ها برای کمک به این نهاد که مظلوم ترین و مشکل دارین قشر را دارد ورود نمایند.
وی یکی از مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد که سال‌ها مغفول مانده بود را مناسب‌سازی عنوان کرد و گفت: بعد از دو سال و نیم، در سال جاری دو بار جلسه مناسب‌سازی را برگزار کردیم.
وی تصریح کرد: هر ساخت و سازی باید متناسب با نیازهای افراد باشد و در ساخت شهر و مواردی همچون پارک‌ها، خیابان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، عابربانک‌ها و... نیازهای افراد آسیب‌پذیر همچون جانبازان، معلولین و ... دیده شود و امیدواریم تمامی دستگاه های خدمات رسان نسبت به وظایفی که در قانون برای آنها پیش بینی شده با بی توجهی و سهل انگاری زمینه دلسری مردم به خدمات نظام را فراهم نکنند.
وی با انتقاد از دستگاه‌های متولی در جلسه مناسب‌سازی گفت: با وجود اینکه 70 دستگاه باید شرکت می‌کردند، اما تنها 20 دستگاه آن هم اکثراً بدون حضور مدیرکل و رئیس در جلسه حاضر شدند.
وی در ادامه با تشبیه فرایند صدور مجوز و نظارت در مراکز بهزیستی به قیف وارونه گفت: متأسفانه در اعطای مجوز برای این مراکز سخت‌گیری‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد، اما نظارت بر عملکرد آنها مغفول مانده که بصورت ویژه و برای اولین بار  در بهزیستی استان کمیسیون نظارت بر مراکز را فعال کردیم که ماحصل آن تعداد 8 کمیسیون نظارت با 11 اخطار به مراکز و تعطیلی 8 مرکز طی این یکسال اخیر بود  و اهمیت این موضوع برای من از آن جهت بود که باور داشم نظارت ها باید اصولی و همیشگی و قبل از وقوع حوادث و همان توجه به اصل پیشگیری هست.
مدیرکل بهزیستی استان در ادامه به بازدید از مناطق محروم استان اشاره کرد و گفت: طی یک سال حضورم در بهزیستی استان بسیار خوشحالم بیش از 30 سفر به تنهایی و یا با حضور مسئولین استانی به مناطق محروم داشته‌ام  و حداقل 10 بار به دیشموک رفته و دیدن مشکلات و ددغه های مردم  از نزدیک قطعا رویکرد ما را در تصمیمات برای نحوه خدمات رسانی متحول کرده و کمتر شبی هست که به افراد دارای مشکلات خاص رجوع نکنم و به عیادتشان برای احصاء مشکلات آنها نروم.
وی یکی از اقدامات دولت برای جامعه هدف بهزیستی را اعطای 100 میلیون تومان بلاعوض عنوان کرد و گفت: از آنجائیکه سازمان بهزیستی بیش از 175 فعالیت و ریز فعالیت را شامل می شود و این بدان معناست که هرنقطه ای که دست گذاشته شود جزء نیازهای جامعه هدف ماست تاکنون در تمامی موضوعات دولت سعی کرده کمک ار باشد و به طور مثال،  برای افراد دارای دو معلول و بالاتر با توجه به تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان در پی کمک به آنها هستیم و معافیت‌های مختلف انشعابات آب، برق، گاز و نظام مهندسی را نیز برای آنها داریم.

مدیرکل بهزیستی استان درخصوص موضوع اشتغال جامعه هدف بهزیستی اظهار داشت: اشتغال یکی از دغدغه های اصلی  برای عموم مردم هست و برای سازمانی مانند بهزیستی با جامعه هدف خاص قطعا این مشکل چالش بیشتری ایجاد کرده و متاسفانه بحث استخدام 3% برای معلولان هدف که بعنوان تکلیف قانونی مشخص شده  رعایت نمی گردد باید بگویم  برای این جامعه هدف که اکثرا تحصیلکرده و مستعد هستند بسیار ناچیز است.
آریا در پایان از کمک ها و اقدامات بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بسیج سازندگی سپاه فتح استان نسبت به بهزیستی استان تشکر کرد و   اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که بهزیستی در سطح استان دارد،این است که نمی‌تواند خود به تنهایی به‌طور 100 درصد نیازهای جامعه هدف خود را برطرف کند. بنابراین از خیرین خواهش داریم در راستای رفع نیازهای جامعه هدف، مشارکت‌ گسترده با بهزیستی داشته باشند و  عموم مردم بدانند بیشتر خدمات عام بهزیستی به مردم برای پیشگیری از تبدیل شدن آنان به جامعه هدف خاص بهزیستی است  و این اهداف عالی جز با تعامل و مشارکت همکانی به درستی میسر نمی گردد.

کد خبر 75553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد