در رسانه | فرزندخواندگی، پایانی بر حسرت پدر و مادر شدن

قزوین - ایرنا - بسیاری از زوجین که امکان فرزندآوری ندارند از طریق فرزندخواندگی می‌توانند به حسرت پدر و مادر شدن پایان ببخشند، تسریع در فرایندهای قانونی مربوط به این موضوع در قزوین باعث رشد سه برابری واگذاری کودکان بدون سرپرست به خانواده جدید خود در این استان شده است.

 به گزارش ایرنا ، فرزند خواندگی طی سال های اخیر در کشور به موضوعی پذیرفته شده برای زوجین دارای مشکل در فرزندآوری تبدیل شده و بسیاری از خانواده هایی که صاحب فرزند نیستند و یا توانایی مالی برای نگهداری از فرزندان بی سرپرست را دارند به دنبال این هستند تا سرپرستی کودکان فاقد والدین که در مراکزی مانند شیرخوارگاه ها نگهداری می شوند را بر عهده بگیرند.

به گفته کارشناسان حوزه خانواده و بهزیستی هرچقدر روند تحویل و سپردن این کودکان تسریع شود، آنان سریع تر به کانون خانواده وارد می شوند و لذت زندگی بهتر را می چشند، این موضوع موجب می‌شود تا امید به آینده در این کودکان افزایش یافته و تاثیر مستقیم بر زندگی شغلی و تحصیلی آنان بگذارد.

سالانه بیش از هزار درخواست فرزند خواندگی در کشور ثبت می شود، این در حالی است که تعداد کودکان بی سرپرست دارای شرایط فرزند خواندگی بسیار محدود است و فرآیند این اقدام نیز طولانی و زمان‌بر می باشد.

اما در ماه های اخیر با تدابیر دادستان قزوین و تشکیل کارگروه های ویژه و همراهی بهزیستی این فرآیند سرعت پیدا کرده و با این اقدامات تقاضای فرزند خواندگی در بین خانواده‌های بدون فرزند و دارای شرایط در قزوین سه برابر رشد پیدا کرده است.

پذیرش فرزند خواندگی در بین خانواده‌های بدون فرزند و دارای شرایط در استان با اقدامات موثر بهزیستی و مجموعه قضایی افزایش سه برابر شده است.

بر اساس آمار موجود، تعداد ۱۰۵ کودک بد سرپرست و بی سرپرست در یک شیرخوارگاه و پنج خانه در استان قزوین نگهداری می شوند.

تسریع فرآیند فرزند خواندگی در استان قزوین

دادستانی به عنوان مرجع صدور حکم فرزند خواندگی نقش بسزایی در این قضیه دارد و می‌تواند با اقدامات ویژه پاسخگوی نیاز واجدین شرایط در اسرع وقت باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: فرزند خواندگی یکی از موضوعاتی اجتماعی است که در صورت اجرای صحیح موجب تقویت بنیان خانواده شده و علاوه بر جلوگیری از بروز ناهنجاری ها، فرصت زندگی بهتر را به کودکان بی سرپرست می دهد.

حسین رجبی با بیان اینکه یکی از موانع زمان بر بودن فرایندهای فرزندخواندگی است،گفت: در سال های گذشته سرعت کند این فرایند موجب نارضایتی خانواده‌های واجد شرایط شده بود، به همین منظور یکی از همکاران دادسرا به عنوان دبیر کارگروه حمایت از اطفال بد سرپرست و بی سرپرست و تسریع در امور فرزند خواندگی، با هدف بررسی و رفع موانع فرزندخواندگی، تسهیل فرایند مذکور، کاهش مراقبت‌های غیر قانونی فرزندخواندگی، گسترش طرح‌های مختلف نظیر امین موقت و بررسی مشکلات قانون موجود معرفی شد.

وی یادآور شد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و بازدید هایی نیز از خانه نگهداری کودکان بی سرپرست و شیرخوارگاه قزوین انجام شده است.

رجبی با بیان اینکه نگهداری کودکان به مدت طولانی در مراکز بهزیستی به صلاح آنان نیست، گفت: برهمین اساس از همکاران مجموعه قضایی درخواست کردیم تا نسبت به صدور حکم قضایی لازم در اسرع وقت برای فرزندخواندگی اقدام کنند.

اجرای طرح امین موقت فرزند خواندگی در قزوین

تشکیل کارگروه های ویژه و نگاه کارشناسی به فرزند خواندگی موجب تسهیل و تشخیص خانواده های واجد شرایط شده و فرآیند واگذاری کودکان را بهبود می بخشد.

دبیر کارگروه حمایت از اطفال بد سرپرست و بی سرپرست و تسریع در امور فرزند خواندگی دادستانی قزوین نیز در این زمینه گفت: پس از تشکیل این کارگروه، فرایند رسیدگی به درخواست ها با مشارکت و همراهی بهزیستی تسریع شد و در این مدت ۵۴۷ درخواست ثبت شده و در حال بررسی است.

حجت الاسلام سقراط کلینی ادامه داد: فرآیند فرزند خواندگی تا پیش از این چندین سال زمان می برد اما اکنون با تشکیل این کارگروه، مساعدت ویژه دادستان و همکاری سازمان بهزیستی این فرآیند به چند ماه کاهش یافته است.

دبیر کارگروه حمایت از اطفال بد سرپرست و بی سرپرست و تسریع در امور فرزند خواندگی دادستانی قزوین اضافه کرد: برای اولین بار در کشور پیرو تاکید دادستانی کشور فرایند امین موقت قبل از صدور داد نامه قطعی با تایید کارشناسان صورت گرفته و طفل به صورت موقت و آزمایشی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد و در این مدت با رصد کارشناسان اختلالات و مشکلات احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در مدت آزمایشی و موقت تمامی مراحل زندگی فرزندان از مدرسه گرفته تا بیمارستان مورد نظارت دقیق کارشناسان و بازرسان قرار می گیرد.

کلینی عنوان کرد: با مساعدت دادستان عمومی و انقلاب قزوین برای اولین بار یک طفل به صورت امین موقت ظرف مدت کوتاهی در روزهای گذشته تحویل یک خانواده در قزوین شد.

کاهش ۴۰ درصدی تعداد کودکان حاضر در شیرخوارگاه و خانه های نگهداری

کلینی اظهار کرد: تعدادی از کودکان حاضر در خانه های نگهداری و شیرخوارگاه ها با کمک دادستانی با توانمند سازی خانواده باز پیوند شده و به کانون خانواده باز می گردند و تعدادی نیز به فرزند خواندگی سپرده می شوند .

وی اضافه کرد: با تکمیل فرایند فرزند خواندگی ۴۰ درصد از تعداد کودکان حاضر در شیرخوارگاه و خانه نگهداری از کودکان بی سرپرست قزوین کاهش یافته و اکنون این آمار به ۸۵ نفر رسیده است، همچنین تعداد ۵۵ طفل نیز با طی فرایند قانونی جهت نگهداری به خانواده های واجد شرایط یا خانواده خود تحویل داده شده اند.

ثبت ۵۴۷ درخواست فرزندخواندگی در قزوین

سازمان بهزیستی به عنوان نهاد اصلی در قامت کارشناسی با بررسی شرایط خانواده ها و در نظر گرفتن موقعیت کودک و وضعیت روانشناختی خانواده نقش موثری در فرزند خواندگی و تایید صلاحیت متقاضیان این موضوع دارد.

علی دهباشی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص یادآور شد: در حال حاضر ۵۴۷ نفر در قزوین متقاضی فرزندخواندگی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه اولویت اول در فرزندخواندگی با زوج‌های جوانی است که در پنج سال ازدواج خود صاحب فرزند نیستند،گفت: اولویت دوم با زنان و دختران بدون همسر بالای ۴۰ سال بوده و اولویت سوم نیز با زوج هایی است که خود دارای فرزند بوده و شرایط مناسبی برای نگهداری از فرزندان دارند.

وی با اشاره به شرایط عمومی برای متقاضیان فرزند خواندگی گفت: تابعیت ایرانی، شرایط سنی متقاضی، تقید متقاضی به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم سوءپیشینه کیفری، دارا بودن تمکن مالی عدم محجوریت، دارا بودن سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، عدم اعتیاد به مواد مخدر، مواد روان‌گردان و الکل بخشی از شرایط عمومی برای متقاضیان است.

دهباشی در پایان خاطر نشان کرد: متقاضیان فرزندخواندگی می‌توانند در سامانه adoption.behzisti.net درخواست خود را برای سرپرستی طفل ثبت کنند تا بعد از بررسی مدارک متقاضی توسط کارشناسان بهزیستی، مصاحبه و استعلام از مراکز پزشکی قانونی و طی فرایند لازم با حکم قطعی دادگاه سرپرستی را بر عهده بگیرند.

واگذاری ۲۹ فرزند به خانواده های واجد شرایط در قزوین

کارشناس دفتر شبه خانواده بهزیستی قزوین نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: از ابتدای سال جاری فرایند سرپرستی ۲۹ کودک در استان به اتمام رسیده و تحویل خانواده های واجد شرایط شده است و ۲ فرزند نیز در حال انجام فرایند قانونی قرار دارند.

سید سجاد میر کشاورز ادامه داد: این آمار نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

وی با اشاره به برخی سوالات که چرا بهزیستی با توجه به وجود تعداد زیادی از کودکان بی سرپرست نسبت به اعطای سرپرستی به خانواده ها اقدام نمی‌کند، گفت: درست است که تعداد زیادی کودک در شیرخوارگاه و خانه ها نگهداری می‌شوند اما اولویت ما سپردن کودکان به خانواده زیستی شان است و طبق قانون باید ابتدا وضعیت خانوادگی کودکان بررسی شود و در صورت عدم صلاحیت، حکم سلب صلاحیت توسط مقام قضایی صادر می شود.

این کارشناس دفتر شبه خانواده یادآور شد: هدف ما پیدا کردن کودک برای خانواده ها نیست، بلکه یافتن یک خانواده مناسب برای کودکان به منظور سرپرستی در راستای رعایت حقوق کودک است.

میر کشاورز اظهار کرد: با فرزند خواندگی، کودکان فاقد سرپرست ضمن یافتن خانواده پایدار در محیطی مناسب به زندگی خود ادامه می دهند و مشکلات ذهنی و رفتاری آنان کاهش می یابد و زوجین نیز به آرامش عاطفی می رسند.

ره آورد:

امید آن است که این دسته از کودکان معصوم که بنا به شرایط موجود مهمان خانه های نگهداری هستند با کارشناسی های کیفی و دقیق صورت گرفته و تدابیر بهزیستی و دادستانی هرچه زودتر یک خانواده مناسب برای ادامه زندگی خود پیدا کرده و طعم شیرین زندگی همراه با آرامش خاطر را در کنار پدر و مادرانی بچشند که با مهربانی آنها را به سرپرستی می گیرند

کد خبر 75332

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد