در رسانه | پذیرش ۲۸فرزندخوانده توسط خانواده‌های قزوینی/ ۵۰۰ متقاضی در لیست انتظار دریافت فرزندخوانده هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ فرزند به صورت فرزندخواندگی و امین موقت به خانواده‌های قزوینی متقاضی فرزند خواندگی سپرده شده‌اند

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به فرایند واگذاری کودکان بی‌سرپرست اظهار کرد: فرزندپذیری فرایندی است که در آن رابطه والد- فرزندی به صورت قانونی، عاطفی و اجتماعی بین فرزند بی‌سرپرست یا بدسرپرست با متقاضیان؛ برابر حکم دادگاه صالح و مطابق با مقررات قانون در قالب احکام حقوقی قیم، امین موقت یا فرزندخوانده برقرار می‌شود.
 
وی در خصوص شرایط متقاضیان سرپرستی افزود: زن و شوهر بدون فرزند که پنج‌ سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، در اولویت اول پذیرش سرپرستی هستند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: همچنین زنان و دختران بدون همسر و زوجین دارای فرزند در اولویت دوم و سوم در واگذاری فرزند قرار دارند.
 
دهپاشی‌پور ابراز کرد: اصلی‌ترین شرایط عمومی متقاضیان سرپرستی؛ علاوه بر داشتن صلاحیت اخلاقی نیز تابعیت ایرانی، عدم برخورداری از محکومیت جزایی، تمکن مالی و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج و اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل است.
 
وی ابراز کرد: معمولا کودکان یا نوجوانانی که امکان شناسایی هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد یا پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: همچنین کودکان یا نوجوانانی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان بهزیستی سپرده شده و تا زمان دو سال، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی‌ قهری برای سرپرستی آنان مراجعه نکرده و  یا هیچ‌ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود نیز به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند.
 
دهپاشی‌پور با بیان اینکه متقاضیان باید در سامانه فرزند خواندگی ثبت‌نام کنند، عنوان کرد: متقاضیان از نظر مالی، سلامت اجتماعی، سلامت روانی و تحصیلات بررسی می‌شوند و بعد از کسب کف امتیاز در نوبت دریافت فرزندخواندگی قرار می‌گیرند و تا مطمئن نشویم متقاضی مربوطه واجد شرایط است به هیچ وجه فرزندی در اختیار آنان نمی‌گذاریم.
 
وی با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست عنوان کرد: حمایت ونگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست در شیرخوارگاه و خانه‌های کودکان و نوجوانان، شناسایی خانواده‌ها واقوام دارای صلاحیت به منظور جلوگیری از اقامت درازمدت فرزندان در مراکز، اجتناب از ورود ناخواسته فرزندان در مراکز، واگذاری کودک مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست قانونی به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی و ساماندهی فرزندان زندانیان و نگهداری آنان در مراکز به منظور خروج آنان از محیط زندان جزو اقدامات بهزیستی در این زمینه است.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: جلب مشارکت‌های مردمی در جهت حمایت مادی و معنوی از فرزندان، پرداخت شهریه کامل دانشجویان  تحت سرپرستی، کمک هزینه دانشجویی، اجرای طرح سرپرست داوطلب در قالب حمایت از فرزندان و افتتاح دفترچه حساب پس‌انداز برای آنان و بازدید و نظارت مستمر کارشناسان از شیرخوارگاه و خانه‌های کودکان و نوجوانان، تهیه جهیزیه برای فرزندان در شرف ازدواج، تحت پوشش قرار دادن فرزندان تحت سرپرستی در قالب بیمه عمر و پس‌انداز از دیگر اقدامات بهزیستی در این راستا است. 
     
دهپاشی‌پور عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۷ فرزند بی‌سرپرست و بدسرپرست از طریق مراجع قضایی به بهزیستی قزوین معرفی شده و از خدمات مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بهره‌مند شدند.
 
 وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۷ فرزند بدسرپرست و بی‌سرپرست در خانه‌های کودکان و نوجوانان تحت پوشش می‌باشند که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ فرزند به صورت فرزندخواندگی و امین موقت به خانواده متقاضی فرزندخواندگی سپرده شده‌اند.
 
سرپرست بهزیستی استان قزوین در پایان با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به آدرس سامانه فرزند خواندگی http://adoption.behzisti.net مراجعه کنند، گفت: بالغ بر ۵۰۰ نفر در استان قزوین در سامانه فرزند خواندگی ثبت نام نموده و پشت نوبت جهت دریافت فرزند هستند.
کد خبر 75295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد