مراکز مثبت زندگی؛ ظرفیتی برای کم‌کردن ماموریت‌های بهزیستی

سرپرست بهزیستی استان اصفهان در نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز مثبت زندگی استان گفت: مراکز مثبت زندگی، ظرفیتی است برای کم کردن ماموریت‌های بهزیستی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، ناصر چاووشی با اشاره به ظرفیت مراکز مثبت زندگی،  گفت: واقعیت این است که ظرفیت ساختارهای رسمی حاکمیتی پاسخگوی نیازهای جامعه هدف نیست و از دو- سه دهه قبل برخی دستگاه‌ها چون؛ پلیس، شرکت مخابرات، پست و... همه مراکز مشابهی را ایجاد کرده‌اند، لذا اجتناب ناپذیر است که بهزیستی نیز چنین ظرفیت‌هایی را ایجاد و از آن استفاده کند.

وی افزود: با ایجاد چنین ساختارهایی؛ بهزیستی، مراکز مثبت زندگی را برای ارائه خدمات راه‌اندازی کرده است. ظرفیت‌هایی مردم پایه که در ساختارهای حاکمیتی نمی‌گنجد، دارای آزادی عمل بیشتر هستند و راحت‌تر می‌توانند فعالیت کنند.

چاووشی، ظرفیت مراکز و نیازهای موجود را بالا اعلام کرد و گفت: انتظارات و مطالبات جامعه هدف زیاد است و از طرفی ساختار کوچک و محدود ما نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از مراجعات باشد.

وی یادآورشد: بازدیدهای میدانی و تعامل فراسازمانی کاری است که مددکاران می‌توانند به خوبی از عهده آن برآمده و انجام دهند.

چاووشی، تعطیلی مراکز را رویکرد بهزیستی ندانست و ادامه داد: بهزیستی با محدودیت‌های در زمینه پرداخت به موقع یارانه روبرو است که این موضوع در سایر مراکز تحت نظارت نیز دیده می‌شود چرا که تعریف یارانه در آن مراکز به دلیل هزینه‌های خوراک، درمان،  تجهیزات پزشکی و... به نسبت حیاتی‌تر از تعریف یارانه در مراکز مثبت است.  

وی با بیان اینکه، پرداخت یارانه به موقع، مطالبه بحقی است اما این پرداخت به منابع ملی در سطح کشور بستگی دارد.

چاووشی افزود: نظارت خوب است اما انتظارات در نظارت میدانی باید متناسب با شرایط مراکز تعریف شود، از طرفی مراکز نباید خود را به یک سری شرایط محدود کنند.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان، با اشاره به ابعاد نظارت گفت: نظارت دو بعد است؛ یکی اطلاع مدیران سازمانی از وضعیت میدانی و دیگری انتقال تجربه آنها به مدیران مراکز است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت موجود در مراکز وضعیت به ثبات رسیده‌ای نیست که این وضعیت بعضی از مددجویان را شاکی کرده است اما امید است این دوران گذار طی شود تا به حد مطلوب برسیم.

چاووشی یادآور شد: نگاه ما به مراکز رده دوم و سوم نیست بلکه نگاه، واگذاری حداکثر فعالیت به مراکز است. مراکز، ظرفیتی برای کم کردن ماموریت‌های بهزیستی است که ارزیابی و توان تخصصی مدیران قطعا عاملی برای این اتفاق است.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: رودیکرد بهزیستی، واگذاری فعالیت‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های اجرایی و پوشش قرار دادن فعالیت‌ها است.

وی در پایان گفت: در بهزیستی تشکل‌ها، انجمن و ساختارهای موازی بسیار دیده می‌شود که هم دارای محاسن و البته معایبی است که باید در جهت همگرایی و نزدیکی این مراکز و حتی ادغام آنها برای بهره‌وری بهتر تلاش کرد. لذا؛ امید است این موضوع نیز در افق ۲۲ فعالیت مراکز مثبت محقق شود.

مراکز مثبت زندگی؛ ظرفیتی برای کم‌ کردن ماموریت‌های بهزیستی

مراکز مثبت زندگی؛ ظرفیتی برای کم‌ کردن ماموریت‌های بهزیستی

کد خبر 74978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد