معاون دادستان خراسان رضوی: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند هم‌افزایی است

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: مدیریت آسیبهای اجتماعی تنها از عهده اداره بهزیستی امکان پذیر نیست بلکه باید همه بخشها و مسوولان ذیربط فرهنگی و اجتماعی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

نیره عابدین زاده روز چهارشنبه در جلسه هیات مدیره شبکه هماهنگی مراکز شبه خانواده استان خراسان رضوی در گناباد افزود: هم افزایی بین بخشی برای کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی ضروری است.

وی بیان کرد: همه متولیان مربوطه باید برای مدیریت آسیبهای اجتماعی احساس مسوولیت کرده و به وظایف خود عمل کنند تا با یک کار گروهی شاهد کاهش تبعات آسیبهای اجتماعی در جامعه باشیم.

عابدین زاده ادامه داد: در مراکز شبه خانواده باید ضمن حفظ کرامت کودکان و نوجوانان و ریشه یابی علل آسیبهای اجتماعی، بعد از مراقبتهای حمایتی لازم زمینه بازگشت این افراد به دامان خانواده شان فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر امکان بازگشت کودکان و نوجوانان به دامان خانواده شان فراهم نشد باید در جهت مهارت آموزی و توانمند سازی این افراد از نظر اشتغال و کسب و کار تلاش کرد و هر یک از این افراد باید تا سن ۱۸ سالگی دارای پیوست توانمند سازی باشند.

در رسانه | معاون دادستان خراسان رضوی: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند هم‌افزایی است

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی روان سازی مراحل فرزند خواندگی را از رویکردهای قوه قضاییه و به تبع آن دستگاه قضایی استان ذکر کرد و گفت: در سند تحول قوه قضاییه بر استفاده از ساز و کارهای مناسب و پرهیز از برخی اقدامات موازی دستگاههای اجرایی مربوطه در این زمینه تاکید شده است.

وی گفت: مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان در معرض آسیب اجتماعی تنها با اقدامات مشترک بین بخشی مسوولان و دست اندرکاران ذیربط رفع می شود و باید با برگزاری جلسات مشترک متولیان این بخش به درک مشترک در این ارتباط دست یابند.

عابدین زاده تصریح کرد: مسوولان و دست اندرکاران مربوطه و از جمله مراکز شبه خانواده باید آشنایی نسبت به دستور العمل ها و پروتکلهای سیاست گذاری مربوط به کودکان در معرض خطر آسیبهای اجتماعی داشته باشند و دستگاه قضایی هم با برگراری دوره های آموزشی نسبت به افزایش آگاهی آنان اهتمام ورزند.

در رسانه | معاون دادستان خراسان رضوی: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند هم‌افزایی است

۲ هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست در خراسان رضوی

مدیر عامل شبکه هماهنگی مراکز غیر انتفاعی مراکز شبه‌ خانواده خراسان‌ رضوی در این جلسه گفت: بیشترین مشکلات کودکان که جهت نگهداری به مراکز شبه خانواده ارجاع می شوند شامل حقوقی، عاطفی و اقتصادی است و برخی دیگر هم فاقد اوراق هویت و شناسنامه هستند.

فرشته سلجوقی با اشاره به وجود ۲ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست و فعالیت ۹۵ مرکز شبه خانواده در خراسان رضوی افزود: باید با افزایش هماهنگی بین بخشی به درک مشترک در ارایه خدمات در این مراکز دست یافت.

امام جمعه گناباد هم با اشاره به سخت گیریها و پروسه های پیچیده در روند فرزند خواندگی بیان کرد: به طور مثال یکی از اساتید دانشگاههای این شهرستان که شرایط برای سرپرستی یک فرزند را دارد، با وجود آنکه از نظر جایگاه اجتماعی و شغلی فردی مورد تایید است ولی با گذشت یک سال هنوز موفق به سرپرستی یک فرزند نشده است.

در رسانه | معاون دادستان خراسان رضوی: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند هم‌افزایی است

حجت الاسلام حسن صادقی نسب ضمن تاکید بر لزوم روان سازی و کاهش سختگیریها در روند فرزند خواندگی برای خانواده های دارای شرایط گفت: این مساله مشکلات عاطفی و اجتماعی کودکان در معرض آسیب را کاهش می دهد.

فرماندار گناباد هم با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخشهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اعم از گازرسانی، برق رسانی و توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در این شهرستان گفت: با بهره‌برداری از فرودگاه این شهرستان در چند روز آینده بستر توسعه و رونق اقتصادی منطقه هموار می شود.

رضا نصیری افزود: باید از این پتانسیل به نفع شهرستانهای همجوار حداکثر بهره را گرفت.

در رسانه | معاون دادستان خراسان رضوی: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند هم‌افزایی است

جلسه هیات مدیره مراکز شبه خانواده استان خراسان رضوی به مدت یک روز به میزبانی شهرستان گناباد برگزار شد.

مراکز شبه خانواده به مراکزی برای نگهداری کودکان و نوجوانان بد سرپرست و یا بی سرپرست تحت نظارت بهزیستی اطلاق می شود.

هر مرکز شبه خانواده بسته به تعداد فرزندان و نیازهای جزیی و عمده‌ای که با آن مواجه هستند، برنامه‌ریزی‌های متفاوتی وجود دارد. با وجود همه این‌ها چیزی که بین این مراکز همیشه مشترک است، وجود یک خانواده دائمی است تا پیوند عاطفی بین بچه‌ها و سرپرست‌شان درست مانند یک خانواده واقعی برقرار باشد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

در رسانه | معاون دادستان خراسان رضوی: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند هم‌افزایی است

کد خبر 74625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد