مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها منحصر به استفاده معلولان نیست

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اینکه شهرداری تهران اعلام کرده ۲۰۰ کیلومتر از معابر تهران را مناسب‌سازی کرده‌اند، گفت: مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها منحصر به استفاده معلولان نیست و این حق هر شهروندی است که در معابر مناسب تردد کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، «غلامرضا رضایی‌فر» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در پاسخ به اینکه آیا ادعای شهرداری در خصوص مناسب‌سازی ۲۰۰ کیلومتر از معابر شهر تهران صحت دارد و در صورت صحت، ‌آیا این مناسب‌سازی اصولی صورت گرفته است؟، گفت: باید در شهر بزرگی مثل تهران یک برنامه و نقشه مناسب‌سازی معابر وجود داشته باشد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، ادامه داد: ما با مسئولان شهرداری در این خصوص صحبت کردیم و آنها اعلام کردند از سال گذشته اقداماتی که درخصوص مناسب‌سازی صورت می‌گیرد براساس یک نقشه جامع است. این نقشه جامع به این صورت است که اولویت‌گذاری شده و مناطق و گذرگاه‌هایی که اولویت دارند را در حال مناسب‌سازی هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران اعلام کرده ۲۰۰ کیلومتر از معابر تهران را مناسب‌سازی کرده‌اند، گفت: اگر فرض کنیم که این ۲۰۰ کیلومتر به صورت استاندارد و درست مناسب‌سازی شده است، باز هم سطح تهران ۱۲ هزار کیلومتر معابر دارد. محاسبه کرده‌ام که اگر یک سوم این معابر، معابر اصلی باشند که چون تردد در آنها زیاد است در اولویت مناسب‌سازی قرار دارند، چهار هزار کیلومتر می‌شود. حال محاسبه کنید اگر با این سرعتی که شهرداری اعلام می‌کند، دست به مناسب‌سازی بزند حدود ۲۰ سال طول می‌کشد که در صورتی که معابر ثابت باشند و گسترش پیدا نکنند، فقط یک سوم آنها مناسب‌سازی شوند.

رضایی‌فر، تصریح کرد: بنابراین از نظر حجم و میزان، این میزان مناسب‌سازی با نیاز شهر تهران سنخیت ندارد و باید عزم جدی و تلاش بیشتری صورت گیرد تا مساحت بیشتری را مناسب‌سازی کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور درخصوص کیفیت مناسب‌سازی، گفت: در پرترددترین پیاده‌روهای تهران از نظر مناسب‌سازی نواقص زیادی دیده می‌شود. مثلاً در خیابان انقلاب که بخشی از پیاده‌رو برای نابینایان مناسب‌سازی شده، نواقص زیادی وجود دارد مثلاً در حالی که سرامیک‌های طولی برای حرکت و سرامیک‌های سکه‌ای نشان دهنده توقف و تقاطع است و با این سرامیک‌ها نابینا متوجه می‌شود باید مسیر خود را تغییر دهد، مسیری را دیدم که حدود ۱۰۰ متر دو ردیف سرامیک سکه‌ای چیده بودند و این مسئله نشان می‌دهد نظارتی بر روی هزینه‌هایی که می‌شود وجود ندارد. البته این بخش در سال‌های قبل‌تر ساخته شده بود.

وی با تأکید بر اینکه مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها منحصر به استفاده معلولان نیست و این حق هر شهروندی است که در معابر مناسب تردد کند، گفت: اگر یک خانم با کالسکه بچه بخواهد در مسیر پیاده‌روهای تهران حرکت کند، آیا به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ آیا این حق او نیست که بتواند کالسکه کودک خود را به راحتی در پیاده‌رو حرکت دهد؟ بنابراین اصلاح و مناسب‌سازی حق مسلم شهروندی است و خاص معلولان، جانبازان و سالمندان نیست که گفته شود فقط برای این گروه‌ها که البته تعداد قابل توجهی نیز هستند، مناسب‌سازی می‌کنیم. این حق شهروندی همه شهروندان است که باید رعایت شود.

رضایی‌فر در پاسخ به اینکه آیا شهرداری نقشه مناسب‌سازی را در اختیار کارشناسان دبیرخانه مناسب‌سازی کشور قرار داده‌ است و آیا این نقشه کارشناسانه بوده است؟، گفت: قرار است جلسه‌ای با مسئولان شهرداری داشته باشیم و این نقشه را مطالبه و بررسی ‌کنیم؛ امیدواریم بتوانیم با هم در این زمینه مشارکت و هم‌افزایی داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، تصریح کرد: در تمام مکاتباتی که با شهرداری، مناطق شهرداری و شهردار انجام می‌دهیم، اشاره می‌کنیم که آماده ارائه نظرات کارشناسی و همکاری هستیم و امیدواریم با جلسات کارشناسی که برگزار می‌کنیم، این نقشه را بررسی ‌کنیم.

این مسئول حوزه مناسب‌سازی کشور در پاسخ به اینکه مناسب‌سازی اماکن و ساختمان‌های بخش خصوصی در چه شرایطی قرار دارد؟، گفت: متأسفانه مسئله مناسب‌سازی جدی گرفته نمی‌شود والا ما قانون در خصوص مناسب‌سازی به اندازه کافی داریم. البته طی دو سال اخیر توجه بهتری شده اما این توجه هنوز کافی نیست.

وی، ادامه داد: اماکن عمومی ما دو دسته هستند که شامل اماکن عمومی دولتی و خصوصی می‌شوند. در خصوص اماکن عمومی دولتی از طریق جشنواره شهید رجایی از سال ۹۶ اغلب این ساختمان‌ها را ارزیابی و امتیاز بندی کرده‌ایم واگر چه به صورت کند اما مناسب‌سازی آنها در حال پیشرفت است و شاهد هستیم که دسترس‌پذیری اماکن دولتی بهتر شده است.

رضایی‌فر در مورد اماکن عمومی غیر دولتی، گفت: اما در مورد مناسب‌سازی اماکن خصوصی هیچ برآورد، داده و اطلاعاتی نداریم. البته پروژه‌ای داریم که آغاز شده اما انجام آن تا یک سال و نیم آینده زمان می‌برد و طی آن اماکن عمومی غیردولتی را نیز ارزیابی می‌کنیم و پس از ارزیابی این امکان بانک اطلاعاتی کاملی خواهیم داشت که می‌تواند در دسترس عموم به ویژه معلولان قرار دهیم.

کد خبر 74579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =