برگزاری اختتامیه دو جشنواره‌ مشق همدلی و زیرپوست راه در بهزیستی خراسان رضوی

اختتامیه جشنواره‌ی مشق همدلی و زیر پوست راه با حضور دکتر مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، حمیدرضا علیزاده رضایی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان،  جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، نماینده مدارس آموزش پرورش عادی استان، کارشناس کشوری cbr در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: افراد دارای معلولیت با موانع نگرشی و موانع فیزیکی متعددی در سطح جامعه مواجه‌ می‌باشند. جشنواره مشق همدلی و زیرپوست راه با هدف اصلاح موانع اجتماعی افراد دارای معلولیت برگزار گردیده است. در جشنواره مشق همدلی به اصلاح موانع نگرشی و در جشنواره زیرپوست راه به موانع فیزیکی و عدم مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت پرداخته شده است.

حمیدرضا علیزاده رضایی گفت: برابرسازی فرصت‌ها برای افراد دارای معلولیت در عرصه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و هنری، توانمندسازی و تقویت حس مسئولیت پذیری و پرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق آن‌ها و همچنین شناخت و درک افراد دارای معلولیت و برقراری ارتباط سالم با آنها به دور از هرگونه تفاوت و تبعیض از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره می‌باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره "مشق همدلی" اولین جشنواره ملی تئاتر عروسکی با موضوع اصلاح نگرش نسبت به دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس بوده است، گفت: در جشنواره مشق همدلی از عموم مردم خواسته شد کلیپ‌هایی با موضوع معلولیت خصوصا در میان دانش‌آموزان تهیه کنند تا از این طریق جامعه را نسبت به شرایط این افراد حساس نمائیم. حضور افراد دارای معلولیت در مدارس و بهره‌مندی آنها از امکانات آموزشی برابر با سایر کودکان یکی از حقوق شهروندی این افراد و از جلوه‌های برابری و عدل می‌باشد. جشنواره مشق همدلی قصد داشت تا با استفاده از جذابیت‌های تئاتر و نمایش‌های عروسکی برای کودکان، ذهن آنها را برای پذیرش هم‌شاگردی‌های دارای معلولیت خود آماده کند.

برگزاری اختتامیه دو جشنواره‌ مشق همدلی و زیرپوست راه در بهزیستی خراسان رضوی

اختصاص بخشی از ساعات پروررشی مدارس به بهزیستی

معاون امور توانبخشی ضمن تاکید بر اینکه دانش‌آموزان دارای معلولیت با محرومیت‌ها و محدودیت‌های متعددی مواجه هستند که تحصیل را برای آنها بسیار دشوار می‌سازد و در برخی موارد باعث بازماندگی آنها از تحصیل می‌گردد، گفت: نگرش‌های منفی موجود در جامعه نسبت به معلولین یکی از آزاردهنده‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات افراد دارای معلولیت است، بدین‌صورت که گاهی خانواده از کودک خود قطع امید می‌کند مثلا گمان می‌کنند که فرزند او که دارای معلولیت جسمی است هیچ آینده‌ای نخواهد داشت. گاهی نیز کودک در مدرسه مورد تمسخر و استهزاء همکلاسی‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره‌ها توجه به هنر نمایش، توانمندسازی این افراد و افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به توانایی‌ها و ظرفیت‌های افراد دارای معلولیت است، گفت: برگزاری این جشنواره‌های هنری می‌تواند تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت را در پی داشته باشد. برای جشنواره مشق همدلی، جلسه مشترکی با آموزش و پرورش برگزار شد و در آن از آموزش و پرورش مدارس عادی برای رفع موانع نگرشی نسبت به دانش‌آموزان دارای معلولیت که در مدارس عادی مشغول به تحصیل می‌باشند، کمک خواستیم. در این جلسه مقرر شد که آموزش و پرورش مدارس عادی، ساعات پرورشی خود را در اختیار بهزیستی قرار دهد تا از محتواهای آموزشی بهزیستی برای آموزش کودکان استفاده شود تا از این طریق موانع نگرشی نسبت به این دانش‌آموزان در مدارس کاهش یابد.

علیزاده رضایی افزود: برای تامین محتواهایی که بتوانیم در ساعات پرورشی دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی به‌منظور  انگ‌زدایی از دانش‌آموزان دارای معلولیت استفاده نماییم از جشنواره مشق همدلی بهره گرفتیم و از همه گروه‌های هنری و افراد دغدغه‌مند جهت تهیه تئاترهای عروسکی و ارسال آنها به دبیرخانه دعوت به‌عمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش افراد دارای معلولیت در اجتماع یکی از موضوعات بسیار مهم است که باید از دوران کودکی اتفاق بیفتد و درک متقابل بین افراد دارای معلولیت و افراد عادی انجام گیرد و این افراد نیز از امکانات آموزشی برابر با افراد سالم بهره‌مند شوند تا به توانمندی برسند. برای تحقق این هدف علاوه بر جشنواره مشق همدلی، جشنواره‌ها و بازی‌های بومی محلی نیز از ابتدای سال در شهرستان‌های مختلف انجام گرفت. که اصلی‌ترین و قابل توجه‌ترین آن جشنواره همدلی بود که در همین ماه برگزار شد و  بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز ۶ تا ۹ سال عادی و دارای معلولیت در کنار هم در مسابقات شرکت کردند و روز مفرح و شادی برای آنها رقم خورد.

برگزاری اختتامیه دو جشنواره‌ مشق همدلی و زیرپوست راه در بهزیستی خراسان رضوی

۷ سال پیشنیه در برگزاری جشنواره های مرتبط با موضوع مناسب سازی و دسترسی پذیری

معاون امور توانبخشی با بیان اینکه جشنواره زیر پوست راه نیز با موضوع مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت برگزار شده است، گفت: فقدان امکانات و عدم مناسب‌سازی محیط در اماکن عمومی دسترس‌پذیری را برای افراد دارای معلولیت دشوار می‌سازد. همانطور که قبلا گفتیم موانع نگرشی و فیزیکی موجب عدم دسترسی برابر افراد دارای معلولیت به خدمات و امکانات می‌شود. این خدمات می‌تواند هر چیزی اعم از خدمات آموزشی، سلامت، امرار معاش و... باشد. موانع فیزیکی اعم از دوری مسافت، وجود پله، موانع معماری مثل ارتفاع پایین سایه‌بان جلوی مغازه‌ها که برای افراد نابینا آسیب‌رسان است، نصب شدن دکمه آسانسور در ارتفاعات بالا که باعث می‌شود ‌افراد ویلچری نتوانند از آن استفاده کنند و... از جمله این موانع می‌باشند.

وی افزود: موانع فیزیکی یکی از محدود کننده‌های جدی برای افراد دارای معلولیت است و بهزیستی سعی در کاهش این موانع دارد. در وهله اول باید آگاه‌سازی انجام گیرد تا نظر افراد جامعه به محدود کننده بودن این موانع در نقش حیات افراد دارای معلولیت جلب شود. متاسفانه بسیاری از افراد جامعه مطلع نیستند که وجود حتی یک پله چقدر دسترس‌پذیری را برای این افراد دشوار می‌سازد یا خطوط ویژه تردد نابیناها در پیاده روها بسیار مهم است که در مسیر آن مانعی قرار نگیرد، به‌طور مثال از پارک موتور، ماشین یا راندن با دوچرخه در این مسیرها بایستی به‌هیچ عنوان انجام نگیرد و...اینکه مردم با این موانع آشنا شوند، مهم‌ترین هدف جشنواره زیر پوست راه است. درخصوص مناسب‌سازی و حذف این موانع بایستی اقدامات متعددی در جهت فرهنگسازی‌ انجام گیرد. هدف جشنواره زیرپوست راه نیز همین است. در این جشنواره از شرکت‌کنندگان خواسته شد پوسترهایی با موضوع موانع دسترسی برای افراد دارای معلولیت تهیه نمایند.

علیزاده رضایی با اشاره به اینکه برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ۴ هدف عمده را دنبال می‌کند، گفت: کاهش فقر، برابر سازی فرصت‌ها، فراگیرسازی اجتماعی افراد دارای معلولیت از اهداف توانبخشی مبتنی بر جامعه می‌باشد. قطعا از بین بردن موانع نگرشی و موانع فیزیکی نقش بسزایی در برابرسازی فرصت‌ها و فراگیرسازی اجتماعی افراد دارای معلولیت خواهد داشت. از بین رفتن موانع موجب دسترسی بهتر این افراد به فرصت‌های معاش، منابع اقتصادی، علمی و ... می‌گردد و از این طریق کاهش فقر نیز اتفاق می‌افتد. بنابراین زمانی که بتوانیم از طریق هر فعالیتی موانع نگرش و فیزیکی را برای این افراد کاهش دهیم باعث دسترسی به هر ۴ هدف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه خواهیم بود.

وی افزود: حدود ۷ سال است که جشنواره‌های متعددی در خصوص دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی در استان خراسان رضوی انجام می‌شود که ثمرات خیلی خوبی نیز داشته است. خوشبختانه در استان خراسان رضوی از طریق شهرداری و استانداری گام‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است. امسال نیز ۸۷ اثر برای جشنواره زیرپوست راه ارسال شده که در گفتمان‌های بعدی دسترس‌پذیری حتما از آنها بهره‌مند خواهیم شد.

کد خبر 74056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد