تفاهم نامه همکاری بین بهزیستی خراسان رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به امضا رسید

به مناسبت دهه مبارک فجر و در راستای تامین بخشی از نیازهای معیشتی و توانبخشی مددجویان نیازمند تحت پوشش بهزیستی، تفاهم نامه همکاری بین بهزیستی خراسان رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور مسئولان هر دو نهاد و جمعی از خبرنگاران در محل اداره کل بهزیستی استان به امضا رسید.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: درود می‌فرستیم به روح امام راحل که همواره داعیه‌دار دفاع از حقوق محرومین و مستضعفین بوده‌ است و طبق فرمایش ایشان، صاحبان اصلی انقلاب کوخ‌نشینان می‌باشند. سازمان بهزیستی مولود انقلاب است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستگاه‌های خصوصی، دولتی، خیریه و مردم‌نهاد و عام المنفعه با هم تلفیق شده و بدین‌صورت سازمان بهزیستی با هدف خدمت به افراد دارای معلولیت، ایتام، افراد بی‌سرپرست و...  شکل گرفته است.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه بهزیستی مسئولیت‌های متعددی دارد، گفت: ۱۳۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در بهزیستی خراسان رضوی تشکیل پرونده داده‌اند. در حوزه اجتماعی نیز ۷۵ هزار نفر تحت پوشش می‌باشند. درمجموع ۲۱۰ هزار پرونده در خراسان‌رضوی موجود می‌باشد که باتوجه به بٌعد خانوار می‌توان گفت بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی می‌باشند، به‌عبارتی بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان خراسان رضوی تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته و از خدمات مختلف این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر حمایت سایر دستگاه‌ها و کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی نباشد، مشکلات بسیاری در تامین نیازهای مددجویان خواهیم داشت، گفت: منابع سازمان بهزیستی محدود و نیازهای جامعه هدف نامحدود است. بنابراین نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر و افراد خیری که روحیه انسان دوستی آنها بخشِ بزرگی از تفکر و منش اخلاقی‌شان را تشکیل می‌دهد، می‌باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در حوزه تامین نیازهای اساسی مددجویان همواره دو موضوع اساسی مطرح می‌شود. در وهله اول هدف تامین نیازهای اولیه و دسترسی به خدمات ضروری زندگی این افراد است که به‌صورت مداوم و روزمره با آن سروکار دارند مانند معیشت، مواد غذایی و سایر هزینه‌های زندگی روزمره که بسیار با اهمیت است. در مرحله دوم هدف ارائه خدماتی است که باعث بازتوانی و توانمندسازی این افراد می‌شود. مادامی که امکان ایجاد یک زندگی مستقل برای افراد دارای معلولیت باتوجه به نوع و شدت معلولیت آنها فراهم نشود، تمامی توانخواهان در همان رده‌ی اول سطح نیازها باقی خواهند ماند و رشد و پیشرفتی نخواهند داشت.

تفاهم نامه همکاری بین بهزیستی خراسان رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به امضا رسید

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تامین تجهیزات توانبخشی

وی ضمن تاکید بر اینکه خدمات توانبخشی از جمله خدماتی است که در جهت ارتقای کیفیت زندگی مددجویان نقش بسزایی ایفا می‌کند، گفت: خدمات توانبخشی می‌تواند کمک بسزایی جهت هدایت افراد دارای معلولیت به زندگی مستقل نماید تا به‌عنوان یک عضو موثر در جامعه حضور یابند و از خدمات و امکانات موجود بهره‌مند شوند. متاسفانه در شرایط فعلی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه تهیه و تامین این خدمات بسیار گران قیمت و پر هزینه می‌باشد. حتی تهیه این وسایل برای اقشار متوسط جامعه نیز دشوار است و هزینه مازادی به سبد اقتصادی خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد.

فیروزی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون بهزیستی خراسان رضوی مبلغ ۱۵ میلیارد تومان صرف تهیه تجهیزات توانبخشی و اعطای آنها به مددجویان کرده است، گفت: باتوجه به اهمیت تامین وسایل توانبخشی برای مددجویان نمی‌توان تجهیزات توانبخشی را با تاخیر تهیه کرد و همینطور نمی‌توان اجناس نامناسب و غیر استاندارد تهیه کرد، حتی نمی‌توان از خانواده‌ها مخصوصا آنهایی که در ۵ دهک پایین اقتصادی قرار دارند توقع داشت که نیازهای خود را برآورده سازند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) یکی از نهادهای حاکمیتی است که همواره حامی بهزیستی و مددجویان آن بوده است، گفت: در این تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با رعایت صرفه و صلاح نسبت به تامین و توزیع لوازم کمک توانبخشی، سبد معیشتی، بخاری و وسایل گرمایشی بین محرومین و مددجویان بهزیستی اقدام خواهد نمود. سازمان بهزیستی به عنوان سازمان متولی افراد دارای معلولیت از این نهاد مردمی به‌واسطه حمایت‌های همیشگی‌ و دغدغه‌مندی‌شان از جامعه هدف بهزیستی، تشکر و قدردانی می‌نماید.

تفاهم نامه همکاری بین بهزیستی خراسان رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به امضا رسید

پیدا کردن مخاطب خاص و مستحق کار بسیار مهم و دشواری است

در ادامه این جلسه، رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان خراسان رضوی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه فاز اول همکاری ستاد با بهزیستی است و همکاری‌های بعدی نیز ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: متاسفانه‌ای بودجه ستاد محدود است و درآمد و بودجه‌ای از ناحیه دولت ندارد. ستاد ۳ بنیاد دارد که باهمین بودجه کم در همه‌جای مملکت درحال خدمت‌رسانی می‌باشند. این بودجه از اموال ولی فقیه است و به‌عبارتی اموالی که مالکی ندارند در اختیار حاکم شرع به‌منظور خدمت‌رسانی به خواص جامعه که جز حاکمیت اسلامی هیچ پناه دیگری ندارند، قرار می‌گیرد و نمی‌توان آن را برای عموم مردم هزینه کرد.این اموال بایستی در مسیر نظام و انقلاب و برای مخاطبین خاص که نیازمندان حقیقی می‌باشند هزینه شود و وظیفه ما این است که این خدمت‌رسانی را به‌نحو احسن به‌صورتی که کرامت این افراد حفظ شود،انجام دهیم.بنابراین از سازمان بهزیستی تشکر می‌کنیم که این فرصت را برای ما به‌وجود می‌آورند تا مدیون و شرمنده وظایفی که برای ما مشخص شده، نشویم.

فرج الله شوشتری ضمن تاکید بر اینکه در نگرش جدید و گام دوم انقلاب باید مردم در حاکمیت نقش داشته باشند، گفت:بهتر است از پتانسیل گروه‌های جهادی که علاقه‌مندهستند در حوزه بهزیستی و خدمت‌رسانی به مددجویان این سازمان فعالیت کنند، استفاده نماییم. این گروه‌ها باید شناسایی و توانمند شوند و این اقدامات از طریق آنها به‌دست مردم برسد. بهتر است این نقش به مردم داده شود که بخشی از وظایف بهزیستی را به دوش بکشند تا این گروه‌ها توانمند شده و رشد یابند و هرروزه شاهد افزایش تعداد این گروه‌ها در سطح جامعه باشیم و بین مخاطبین و خیرین اعتمادسازی اتفاق بیفتد و مردم در حاکمیت نقش داشته باشند. در این حالت شاهد جلب بیشتر این کمک‌ها از ناحیه مردم نیز خواهیم بود.

وی افزود: پیدا کردن مخاطب خاص و مستحق کار بسیار مهم و دشواری است. به‌همین خاطر ما ملزم هستیم که به‌سراغ سازمان‌های متولی که این افراد جزو جامعه هدف آنها هستند، برویم. بنابراین زمانی‌که موضوعِ درمان و رسیدگی به امور افراد دارای معلولیت مطرح می‌شود، باید با نظر بهزیستی این فرآیند را ادامه دهیم. حتی اگر گروه‌های جهادی ستاد هم بخواهند فعالیت کنند باید با همراهی، همکاری و نظارت بهزیستی خدمت‌رسانی‌ها کنند.

گفتنی است طی مرحله اول این تفاهم نامه،تجهیزات توانبخشی مشتمل بر ۶۳ واکر، ۴۲ عصای نابینایان، ۱۲۵ عصای جسمی-حرکتی، ۲۱ تشک مواج، ۱۷ تشک ویلچر، سبد معیشتی ماه مبارک رمضان، بخاری و وسایل گرمایشی، توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به مددجویان نیازمند تحت پوشش بهزیستی اهدا خواهد شد.

کد خبر 73712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد