۹ مرکز بهزیستی در زنجان به سالمندان خدمات ارائه می دهد 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از فعالیت ۹ مرکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی در خصوص ارائه خدمات به سالمندان  خبر داد و گفت: سه مرکز نگهداری شبانه روزی، ۲ مرکز روزانه سالمندان و ۲ بنیاد فرزانگان ویژه سالمندان و یک مرکز ویزیت در منزل سالمندان و یک مرکز طرح توانمندسازی سالمندان در زنجان فعالیت می کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی گفت :نزدیک به چهار هزار نفر از سالمندان دارای معلولیت تحت پوشش از خدمات شبانه روزی توانبخشی، ویزیت در منزل، مناسب سازی،  برنامه CBR توانبخشی مبتنی بر جامعه  و  فعالیت های اجتماعی وآموزشی - توانبخشی  روزانه، تحت نظارت بهزیستی بهره مند هستند.

وی با اشاره به اهم خدمات حوزه توانبخشی از جمله پرداخت مستمری، طرح توانمند سازی سالمندان، خدمات توانبخشی سرپایی، تجهیزات وسایل کمک توانبخشی C.B.R توانبخشی مبتنی بر جامعه،  و مناسب سازی ادامه داد: فعالیت های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود و با اجرای طرح توانمند سازی سالمندان توسط بهزیستی قدمی در راستای افزایش آرامش روان این افراد صورت گرفته شود.

حسینی با اشاره به اینکه با ایجاد مراکز روزانه سالمندان، باید شرایط حضور این قشر از جامعه به صورت نیمه وقت در این مراکز فراهم شود و اقامت شبانه در میان خانواده باشد تا رابطه عاطفی قطع نشود، افزود : مراکز روزانه این فراغ بال را برای خانواده ایجاد می کند که به فعالیتهای روزمره خود برسند و حرمت سالمندان نیز حفظ شود.

این مقام مسئول حداقل سن پذیرش در این مراکز را ۶۰ سال عنوان نمود و افزود: سالمندان تحت پوششی بهزیستی با حداقل وابستگی و یا سالمندان با وابستگی نسبی مجاز به پذیرش در مرکز روزانه هستند و همچنین سالمندان دارای بیماری عفونی و مسری، پس از طی دوره ی سرایت بخشی با نظر پزشک مرکز پذیرش خواهند شد.

مدیر کل بهزیستی با اشاره به خدمات توانبخشی در منزل گفت: به ازای هر فرد معلول تحت پوشش سازمان و براساس نوع، شدت معلولیت و نیاز به هر نوع خدمت تخصصی (  خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، روانشناسی، گفتاردرمانی، پرستاری، مددکاری و ویزیت پزشک) به افراد دارای معلولیت شدید وخیلی شدید ارائه می‌شود. این خدمات توانبخشی توسط تیم‌هایی متشکل از پزشک، روانشناس، گفتار درمانگر، مددکار، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر و پرستار ارائه می‌شود و هر ۶ ماه نیز ارزیابی کلی از وًضعیت خدمات ارائه شده وپیشرفت فرد دریافت کننده خدمت  صورت می‌گیرد.

وی در خصوص طرح ارتقاء توانمندسازی سالمندان تصریح کرد: در این طرح تمرکز بر خدمات و طیفی از مداخلات است تا یک فرد سالمند با کمترین سطح مشارکت، به فردی مبدل شود که بتواند  با استفاده از توانایی ها، ظرفیت ها و استعدادهای خود، سطحی از مشارکت را تجربه کرده که بتواند حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه نماید.

کد خبر 72666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد