در رسانه| همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

همدان‌نامه: یکشنبه، دوم بهمن ۱۴۰۱، همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت آموزش تکنیک‌های تاب‌آوری و کنترل خشم در شهرستان تویسرکان برگزار شد. در این همایش که به همت معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان تدارک دیده شده بود، امام جمعه تویسرکان، «حسین افشاری» فرماندار و نمایندگانی از سایر ادارات و ارگان‌ها حضور داشتند.

امام جمعه تویسرکان در این همایش با تأکید بر اهمیت صبر در دین اسلام، توضیح داد: در روایتی آمده صبر در دین مانند سر در بدن است. همان‌طور که اگر انسان سر نداشته باشد، مرده است و جان ندارد، دینداری هم بدون صبر ممکن نیست. بنابراین دین مبین اسلام برای صبر اهمیت زیادی قائل شده است. در قران کریم بیش از ۷۰ بار درباره صبر صحبت شده است و در بعضی روایات، صبر نیمی از دین عنوان شده است.

حجت‌الاسلام «سیدموسی حسینی‌مجد» ادامه داد: در هنگام خشم و عصبانیت، این نکته مهم است که غضب را بشناسیم. غضب مانند ویروسی است که اگر بر بدن وارد شود و آن را کنترل نکنیم، کل بدن را به هم می‌ریزد. بنابراین دین اسلام به صبر اهمیت داده و در مقابل خشم را مذمت کرده است و آن را بیماری می‌داند.

وی با بیان آیات و روایاتی درباره صبر و کنترل خشم تأکید کرد: ما بحث اخلاقی تسلط بر اعصاب و روان را اکتسابی می‌دانیم؛ یعنی انسان باید آن را با آموزش یاد بگیرد و آن‌قدر روی خودش کار کند تا بتواند صبور باشد و از خشم و عصبانیت جلوگیری کند.

معاون امور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان همدان نیز در این جلسه گفت: هرگاه جسم ما بیمار می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کنیم و با دریافت خدمات دارویی و درمانی، خود را بهبود می‌بخشیم، اما سوال این است که اگر ما در رفتار، هیجانات و احساساتمان مشکل داشته باشیم، چطور باید آن‌ها را کنیم؟

«مجتبی پهلوساری» ادامه داد: صدای گرفته من می‌تواند علامتی برای سرماخوردگی باشد، چه علائمی باعث می‌شود من متوجه شوم به لحاظ روانی، رفتاری یا روان‌شناختی مشکل دارم؟ بعد از این‌که متوجه مشکلات شدم، چه راهکاری برای حل آن‌ها دارم؟

وی افزود: تویسرکان مرکز مشاوره ندارد، اما با تلاش رئیس بهزیستی این شهرستان در حال راه‌اندازی است و می‌توان از خدمات آن برای حل مشکلات روان‌شناختی استفاده کرد.

پهلوساری تأکید کرد: سازمان بهزیستی علاوه بر خدماتی در بخش توان‌یابان و زنان سرپرست خانوار ارائه می‌دهد، خدمات جدی و گسترده‌ای در سایر حوزه‌ها دارد. در حوزه اعتیاد خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸، صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ که خدمات روان‌شناختی حرفه‌ای ارائه می‌دهند، اورژانس اجتماعی با خط ۱۲۳ که در مواقع بحران مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، خودکشی و مانند این قابل دسترس است، از جمله این خدمات است.

معاون امور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان همدان تأکید کرد: از شهروندان و همچنین همکارام در سایر ادارات می‌خواهم با سازمان بهزیستی تعامل داشته باشند. ما آمادگی همکاری در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی را داریم.

در پایان همایش، «محمد ترکمان» روان‌شناس و مشاور، کارگاهی با موضوع تاب‌آوری و کنترل خشم برای حاضران در همایش برگزار کرد.

کد خبر 72428

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد