ادغام ســامانه‌های «ارمغان» و «مثبت زندگی» به زودی

افزایش روزبه‌روز حجم اطلاعات و تغییرات شــتابان محیطی و ضــرورت ایجاد ارتباط مســتمر با محیط پیچیــده و پویا، نیازمند مدیریت دانش جهت کســب دانش، توزیع دانش ســازماندهی و تحلیل و تفســیر مناسب آنها می‌باشد. از این‌رو، مدیریت دانش به مدیران کمک می‌کند تا در تحلیل اطلاعات و انتخاب درســت آنها تصمیمات ســنجیده‌تری را اتخاذ کند تا سازمان خود را جهت رشــد و پیشــرفت با محیط سازگار کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، در واقع ســازمان‌ها دریافته‌اند جهت کســب موفقیت در مأموریت‌های خود چــه در دنیای کنونی و چه آتی به چیزی بیش از دســتیابی اتفاقی و ناآگاهانه به دانش یکپارچه نیاز دارند. برای مدیریت این دانش که به مثابه یک منبع حیاتی در سازمان هوشمند تلقی می‌شود به افرادی نیاز هست که دانش را شناسایی و درک کرده و به ترتیبی تأثیر واقعی دانش را در سازمان مستندسازی کنند. حرکت به ســمت هوشمندســازی که بخشی از شــفافیت را هم پوشــش می‌دهد یکی از اقداماتی است که سازمان بهزیســتی انجام داده است. با «عبدالله کرم‌زاده» رئیس مرکــز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی کشور درخصوص هوشمندسازی به گفتگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

_ در خصوص هوشمندسازی توضیح دهید؟

در تعریــف عامــه هوشمندســازی میتــوان گفــت که هوشمندسازی یعنی بهره‌گیری از ابزارها و تکنیک‌های فنی و اطلاعاتی جهت مدیریت صحیح امور، تسهیل فعالیت‌ها، ارتقا و اصلاح ســبک زندگی، شتاب بخشــیدن به اجرای دقیق و حرفهای‌تر امور، کاهش مصرف انرژی و بهره‌برداری حداکثــری از خدمات حوزه فناوری اطالعات در راســتای ارتقای شاخص‌های زندگی فردی و اجتماعی است.

_ نقش هوشمندسازی در ســازمان چیست و چه دستاوردها و مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

داشتن کسب و کاری با حداکثر بهینه‌گی رؤیای هر سازمانی هست. آنچه سازمان‌ها به دنبال آن هستند نمایش اطلاعات ســریع ولی راهبردی و بسیار خاص از وضعیت عمومی خود است تا بتوانند بهترین تصمیم را در کمترین زمان ممکن بگیرند و نتیجه آن افزایش بهره‌وری و در نتیجه ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایت‌مندی خواهد بود. هوش ســازمانی با توجه و تمرکز بر رشد و تقویت ســازمان می‌تواند موفقیت سازمان را تضمین کند. در خصوص اینکه چه دستاوردها و مزایایی می‌تواند داشــته باشد باید گفت که تسریع در ارائه خدمات و کاهــش دادن زمان فرآیندها، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی، ارائه سرویس‌های بدون تعطیلی، شفاف بودن کسب و کار، تشکیل پایگاه‌های دانش برای آموزش و توسعه کســب و کار از جمله مزایای هوشمندسازی است که برای سازمان‌ها وجود دارد.

_ تفاوت سازمان‌های هوشمند و سنتی در چیست؟

هوشمندی ســازمان‌های سنتی به هوشمندی افرادی که در آنجا کار می‌کنند و همچنین مدیران آن سازمان وابسته می‌باشد. اما سازمان‌های هوشــمند تفاوت‌هایی دارند. در این ســازمان‌ها اطلاعات به صورت هوشــمند وجود دارد. همچنین علاوه بر بهره‌گیری از هوشــمندی عناصر داخلی به هوشمندی فراگیر می‌رســند که مستقل از هوشمندی اجزای آنها می‌باشد. اولین مشخصه سازمان‌های هوشمند نوع تغییرپذیری آنها اســت. سازمان‌هایی که بدون فناوری هوشمند، اداره می‌شوند تنها به اندازه تغییر مدیرشان تغییر می‌کنند؛ چراکه مدیر باید برای هر نوع تغییر در سازمان وقت و انــرژی صرف کند تا بتواند داده‌ها را تحلیل کند و به جذب کارکنان و مشارکت آنها بپردازد.

_ درخصوص اقدامات سازمان بهزیستی برای حرکت به سوی سازمان هوشمند توضیح دهید؟

از زمان انتصاب ریاست سازمان بهزیستی کشور چهار راهبرد اصلی و اساسی همچون شفافیت، مردمی‌سازی، کارآمدی و هوشمندسازی در دســتور کار سازمان قرار گرفته و لازمه حرکت به سمت هوشمندســازی که بخشی از شفافیت را هم پوشش خواهد داد، الکترونیکی کردن خدمات سازمان است که می‌توان به ایجاد پنجره واحد خدمات در پیشخوان مجازی ســازمان و الکترونیکی کــردن ۵۴ خدمت مصوب سازمان، طراحی و اســتقرار سامانه جامع خدمات سازمان، طراحی داشبوردهای مدیریتی سازمان با ۶۲ گزارش جهت تصمیم‌گیری برای مدیران ســازمان، استقرار مرکز تماس فناوری اطلاعات) مرکز تماس فناوری اطلاعات با ۵ نیروی انسانی از طریق ۵ خط تلفن، سامانه تیکتینگ و چت آنلاین پشتیبانی فنی و اجرایی سامانه‌های سازمان تا سطح مراکز و مددجویان را انجام می‌دهند و ارتباط الکترونیک با ســایر دستگاه‌ها از طریق وب سرویس(بانک مرکزی/ دستگاه‌های حمل و نقل/ شرکت‌های آب، برق، گاز/پلیس راهور/ پلیس فراجا / کمیته امداد و ...) اشاره کرد.

_ سامانه جامع خدمات بهزیستی چه سامانه‌ای است؟

سامانه جامع خدمات بهزیستی کشور در واقع یک سیستم اطلاعاتی اســت که امکان ارائه خدمت به مددجویان، افراد تحت پوشش ســازمان و واجدین شــرایط دریافت‌کننده خدمات عمومی سازمان را در سطح کشور با اهدافی از قبیل افزایش آگاهی عموم افراد جامعه از خدمات قابل ارائه سازمان بهزیستی، تسهیل دسترســی به خدمات توسط گروه‌های هدف، گســترش و نفوذ هر چه بیشتر خدمات بهزیستی به صورت الکترونیکی، مدیریت پیش فعالانه Proactive ارائه خدمات با شناسایی گلوگاه‌ها و رصد مداوم کارایی فرآیندها و ارتقای سطح خدمات با بهینه‌ســازی و پایش فرآیندها و کاتالوگ خدمات سازمان بهزیستی را فراهم می‌کند.

_ در حــال حاضر وضعیت ســازمان درخصوص الکترونیکی کردن خدمات و هوشمندسازی چگونه هست و چه برنامه‌هایی را در دســتور کار قرارداده است؟

مطابق آخرین ارزیابی سازمان فناوری اطلاعات، سازمان بهزیستی در بین حدود ۱۴۰ دستگاه ارزیابی شده دارای رتبه ۳۶ میباشــد و با برنامه‌ریزی انجام‌شده چشم‌انداز مرکز این اســت که طی ۴ سال آینده، این رتبه به کمتر از ۱۰ برسد. بنابراین از ۵۲ ســامانه طی این برنامه در قالب نرم‌افزار یکپارچه به صورت پنجره واحد در اختیار خدمت‌گیرندگان، کارکنــان و ذینفعان قرار خواهد گرفت. برای امسال و سال آینده هم ادغام ســامانه‌های موازی شامل دو ســامانه بزرگ ارمغان و مثبت زندگی بوده و از حیث تاثیرگذاری مالی قریب به ۸۰ درصد منابع مالی سازمان با نرم‌افزار جدید خواهد شد. همچنین همزمان در معاونت آموزش، پژوهش و ســاختارهای ســازمانی نیز موضوع مدیریت دانش در حال اجرا شدن می‌باشد.

کد خبر 72109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =