موبایل سنتر، خدمتی در جهت کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد:  ۲۳۰ مرکز سرپایی اعتیاد وابسته به بهزیستی داریم که هر سه ماه یک بار بازدید می‌شوند. در سال ۱۴۰۰، ۵۰ مرکز به دلیل تخلفات پلمب شد.

غلامحسین دلبری، ۱۲ دی ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر حسن‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: ما برای کاهش آسیب یک مرکز سیار تحت عنوان موبایل سنتر داریم که ۶ ساعت در شبانه‌روز در حاشیه شهر یا بخش‌های سخت در دسترس فعالیت می‌کنند و چهار خدمت عمده شامل آموزش و اطلاع‌رسانی در ارتباط با بیماری‌های سل ایدز و غیره، کنترل‌های بهداشتی، خدمات تشخیصی و تشخیص پانسمان زخم‌های ناشی از تزریق در این مرکز سیار انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از معضلات ما در مراکز ماده ۱۶ تکرار و ورود دوباره است. تمام تلاش ما این است که این سیکل را بشکنیم. غربالگری توسط عنبیه چشم نیز برای رصد و پیشگیری انجام می‌شود. ما ۲ مرکز توانمندسازی برای بانوان و آقایان داریم که تلاش می‌کنیم تا پایان سال دو مرکز دیگر نیز راه‌اندازی شود.

همچنین مهدی اسدزاده مدیر مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر حسن‌آباد، در این نشست اظهار کرد: ما در این مرکز ۸۶۰ مقیم داریم که به ازاء هر ۱۰۰ نفر یک مددکار و به ازاء هر ۲۰۰ نفر یک روانشناس مشغول به فعالیت هستند. ۲ پزشک در شیفت صبح و بعد از ظهر و پرستاران به صورت سه شیفت در این مرکز فعالیت می‌کنند. تامین هزینه‌ها نیز با سازمان بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: مصرف عمده معتادان مقیم مرکز شیشه و هروئین بوده است. از ۸۶۰ نفری که در مرکز حضور دارند، ۲۰۰ نفر ۱۸ تا ۲۵ سال هستند. بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پس از درمان دوباره به مرکز بازمی‌گردند. اگر ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد مرکز به جامعه بازگشت داشته باشند، آمار خوبی است.

اسدزاده با بیان اینکه هزینه معتادان متجاهر بر عهده پیمانکار این مرکز است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای هر معتاد متجاهر ۳۵ هزار تومان نفر روز پرداخت می‌شد که تا تیر ماه همین میزان بود و قرار شد رقم به ۴۲ هزار تومان افزایش پیدا کند اما به دلیل کمبود بودجه همان ۳۵ هزار تومان را پرداخت می‌کنند و پنج ماه هم حقوق معوق دارند. با توجه به شرایط فعلی این رقم جوابگو نیست و امسال ضرر کرده‌ایم. باید توجه داشت کمک خیران به مراکز برای مددجوها نیست بلکه بیشتر برای ساخت سوله است.

کد خبر 71380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد