۸۰ درصد معتادان خراسان رضوی، پیش از اعتیاد دارای شغل بوده‌اند | شیشه و هروئین در صدر موادمخدر مصرفی مددجویان جوان

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: ۸۰درصد جامعه معتادان این استان، پیش از اعتیاد دارای شغل بوده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه بازدید و تور خبری از سه مرکز بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا اظهار کرد: مجموعا ۶ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در سراسر استان هستند که ۵ هزار و ۷۰۰ نفرشان را مردان و بقیه را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ۸۰درصد این افراد فاقد تحصیلات ‌یا زیر دیپلم هستند و فقط ۲درصدشان دارای تحصیلات دانشگاهی و ۱۸درصد نیز دارای مدرک دیپلم هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰درصد معتادان را بومیان استان تشکیل می‌دادند، گفت: ۳۰درصد معتادان خراسان رضوی غیربومی بودند که از این تعداد، ۴۰۰ نفرشان نیز جزو اتباع خارجی بوده‌اند.

فیروزی با اشاره به اینکه ۸۰درصد جامعه هدف، پیش از اعتیاد دارای شغل بوده‌اند، ادامه داد: یک درصد از جامعه بازداشت‌شدگان مستقر در کمپ‌های ترک اعتیاد ما از جامعه کارمندان بوده‌اند، ۱۵درصد را زنان خانه‌دار و ۶۵درصد نیز نیروی خدماتی بوده‌اند. 

وی در پایان گفت: ۲۵درصد مواد مخدر مصرفی، سنتی و ۷۵درصد دیگر نیز صنعتی یا ترکیبی بوده است.

فیروزی تصریح کرد: در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۳ هزار و ۱۸۱ نفر معتاد جمع‌آوری و به کمپ‌ها گسیل شدند که پس از ۳ ماه، ۱۲ هزار و ۴۴۸ نفر ترخیص شدند.

برخی مددجویان، پس از ترک اعتیاد قصد ارتباط‌گیری با خانواده خود را دارند

در ادامه این بازدید، مهدی اسدزاده، رئیس کمپ ترک اعتیاد اجباری مشهد، نیز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: به‌ازای هر ۱۰۰ مددجو در این کمپ، یک مددکار اجتماعی و به‌ازای هر ۲۰۰ مددجو نیز یک روان‌شناس و دو پزشک فعالیت می‌کنند. همچنین در مراکز کمپ ترک اعتیاد اجباری ۳ نوبت پرستار شاغل داریم.

رئیس کمپ ترک اعتیاد اجباری مشهد گفت: در سال گذشته ۸۶۱ مددجو پذیرش کردیم که ظرفیت کلی این مجموعه هزار نفر است. 

وی با بیان اینکه زمان درمان مددجویان بین ۳ تا ۶ ماه است، خاطرنشان کرد: طی این مدت تلاش می‌کنیم تا خانواده حمایتگر برای جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال پیدا کنیم و درصورتی که چنین اتفاقی نیفتد، این جوانان وارد مراحل توانمندسازی خواهند شد. 

اسدزاده ادامه داد: برخی مددجویان، پس از ترک اعتیاد قصد ارتباط‌گیری با خانواده خود را دارند که ما نیز از این تصمیمشان استقبال و کمکشان می‌کنیم. 

رئیس کمپ ترک اعتیاد اجباری مشهد با بیان اینکه حدود ۲۰۰ نفر از معتادان متجاهر در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ هستند، گفت: شیشه و هروئین مواد مصرفی اصلی استفاده‌شده بین این رده سنی بوده است.

وی افزود: بین ۴۰ تا ۵۰درصد از درمان‌شدگان کمپ‌ها به اعتیاد بازمی‌گردند و حتی مجددا کارشان به درمان می‌کشد؛ علت بازگشت این افراد، خدمات نامناسب پس از خروج است.

اسدزاده خاطرنشان کرد: یارانه نگهداری هر معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ در سال گذشته، مبلغ ۳۵ هزار تومان بوده که امسال ۴۲ هزار تومان اعلام شده است. اما به‌علت تأمین‌نشدن بودجه، همان مبلغ سال ۱۴۰۰ لحاظ می‌شود که البته از مردادماه امسال، هیچ‌گونه پرداختی به کمپ‌ها وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته فقط ۲ مورد فوتی در میان معتادان متجاهر داشتیم که آن هم در بدو پذیرش و به‌دلیل آسیب‌های عفونی پیش از پذیرش آنان بوده است. اما مجموعا ۱۷ مورد فوتی در کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری گزارش شده است.

کد خبر 71317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد