بازگشت شیرخوارگان به خانه

شهرآرا- آرزو مستأجر حقیقی- امسال ۸۷‌درصد از فرشتگان شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) مشهد به آغوش خانواده‌ بازگشته‌اند

نام شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع)، ناخودآگاه تصویر فرشتگان کوچکی را در ذهنمان به تصویر می‌کشد که بازی روزگار آن‌ها را از آغوش پرمهر مادر و دست‌های گرم پدر محروم کرده است. این شیرخوارگاه، تنها مرکز نگهداری کودکان شیرخوار و نوباوه صفر تا سه‌ساله در خراسان‌رضوی است. خبر خوش این شیرخوارگاه این است که بیش از ۸۷‌درصد فرزندان پذیرش‌شده در آن امسال به محیط خانه و خانواده بازگشته‌اند. این خبر خوش را معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا اعلام می‌کند و درباره جزئیات بیشتر آن می‌گوید: از ابتدای امسال تا ۲۰ آذرماه، در مجموع ۲۳۶ کودک زیر سه سال بی‌سرپرست و بدسرپرست از شهرهای مختلف استان در شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) پذیرش شده‌اند.
این آمار در مدت مشابه پارسال ۲۴۷ کودک شیرخوار و نوباوه بوده است و ازاین‌رو می‌توان گفت که میزان پذیرش امسال شیرخوارگاه استان نسبت به سال گذشته تفاوت چشمگیری نداشته است.  
از شهره شاهرودی درباره چگونگی پذیرش فرزندان در شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) هم می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: همه فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست مطابق قانون با دستور مقام قضایی و پس از انجام مراحل اداری مربوط به اداره‌کل بهزیستی استان تحویل داده می‌شوند. البته بیشتر این فرزندان، کودکان بدسرپرست هستند؛ برای مثال از ۲۳۶ فرزندی که امسال در شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) پذیرش شدند، شش نفر رها شده و بی‌سرپرست و بقیه آن‌ها، یعنی ۲۳۰ نفر، بدسرپرست بوده‌اند.

۴ شیوه بازپیوند
به گفته معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان، شرایط خروج فرزندان از شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) همچون سایر مراکز بهزیستی که وظیفه نگهداری، سرپرستی، بهداشت، درمان و تغذیه کودکان را بر عهده دارند، در قالب فرایندی با عنوان «بازپیوند» طبق قانون فراهم می‌شود؛ چنان‌که اکنون از ۲۳۶ فرزند پذیرش‌شده در شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) در سال جاری، ۲۳۱ فرزند بازپیوند شده و فقط ۳۵ فرزند در این مرکز باقی مانده‌اند.  
شاهرودی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در این فرایند با استفاده از چهار شیوه متفاوت، فرزندان به خانواده زیستی خود یا خانواده جایگزین تحویل داده می‌شوند، بیان می‌کند: در شیوه نخست، فرزند به پدر یا مادر یا پدربزرگ پدری یعنی خانواده زیستی بازپیوند می‌شود. در شیوه دیگر برای فرزند خانواده جایگزین پیدا می‌شود که می‌تواند از اقوام کودک همچون عمه، عمو، خاله، دایی، پدربزرگ مادری و مادربزرگ‌ها باشد. در شیوه بعدی خانواده جایگزین، کودک در فرایند فرزندخواندگی به خانواده‌های واجد شرایط متقاضی فرزند تحویل داده می‌شود. در روش آخر نیز نگهداری کودکان به خانواده‌های میزبان یا میهمان سپرده می‌شود.

میهمانی موقت
از شاهرودی می‌خواهیم درباره خانواده‌های میزبان بیشتر توضیح دهد و او می‌گوید: این خانواده‌ها به‌صورت موقت مسئول نگهداری کودکان در مدت زمان مشخص‌شده از سوی قوه قضاییه هستند. در این شیوه بازپیوند، مراحل ارزیابی خانواده‌ها مشابه شیوه فرزندخواندگی طی می‌شود، اما برخلاف شیوه فرزندخواندگی، هویت کودک تغییر نمی‌کند و خانواده نیز حق مالکیت بر او را ندارد.
او با اشاره به اینکه مراحل اداری فرزندخواندگی همچنان طبق قانون مدون سال ۱۳۹۲ طی می‌شود، اظهار می‌کند: همه کارکنان بهزیستی در تلاش هستند ضمن اجرای قانون و مراحل اداری مربوط، فرایند فرزندخواندگی برای سه اولویت خانواده بدون فرزند، خانم‌ منحصر (فاقد فرزند) و خانواده‌ فرزنددار متقاضی تسهیل شود، یعنی آن‌ها برای نام‌نویسی و انجام مراحل اداری در نوبت نمانند، چنان‌که در همه شهرهای استان، به‌جز مشهد، هیچ خانواده متقاضی در نوبت فرزندخواندگی باقی نمانده و مراحل ارزیابی آن‌ها بلافاصله پس از ثبت درخواست انجام شده است.
شاهرودی می‌گوید: اداره‌کل بهزیستی با استقرار تیم مددکاری در شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع)، شناسایی و بررسی خانواده‌های کودکان زیر سه سال این مرکز را انجام می‌دهد و درصورت تغییر شرایط خانواده‌ها به وضعیت ایده‌آل برای بازپیوند فرزندان، این موضوع را به مقامات قضایی گزارش می‌کند.
به گفته او، کودکان سه تا هجده‌ساله زیرپوشش اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی نیز در سه گروه سنی «سه تا شش سال»، «هفت تا دوازده سال» و «سیزده تا هجده سال» در ۹۳ مرکز در استان نگهداری می‌شوند که چهل مرکز آن در مشهد مستقر است.

کد خبر 70790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد