بیش از ۸۰۰ هزار فرد دارای معلولیت از خدمات توانبخشی حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند

رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت انتخاب شغل پایدار و افزایش میزان کارآیی افراد دارای معلولیت برای بازگرداندن آنها به جامعه گفت: در ایران بیش از ۸۰۰ هزار فرد دارای معلولیت در طیفی از خدمات توانبخشی حرفه‌ای قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «حمیدرضا اسماعیلی» رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی سازمان بهزیستی کشور، افزود: توانبخشی حرفه‌ای نقطه اوج فعالیت بازتوانی است که با ارائه آموزش حرفه‌ای، فرد آسیب‌دیده قادر خواهد شد تا در سطح بازار کار و جامعه در صورت امکان روی پای خود ایستاده و تا حد ممکن به طور مستقل به زندگی خود ادامه دهد.

وی به توانبخشی حرفه‌ای بعنوان بُعد سوم از ابعاد توانبخشی هر فرد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: سنجش و ارزیابی ظرفیت‌های بالقوه، آموزش‌های مهارتی، راهنمایی و هدایت شغلی و پیگیری‌های پس از شغل تعریف شده از اهداف توانبخشی حرفه‌ای است. بر این اساس، هدف‌گذاری فعالیت کاری گروه توانبخشی حرفه‌ای در حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی نیز بر ارزیابی، آموزش، راهنمایی و پیگیری‌های پس از شغل برای افراد سخت اشتغال با محوریت فعالیت مراکز روزانه برنامه‌ریزی شده است. در واقع، هدف در گروه توانبخشی حرفه‌ای کمک به آماده‌سازی شغلی برای بدست آوردن شغل مناسب و پایدار است.

به گفته وی، اکنون فعالیت‌های تخصصی توانبخشی حرفه‌ای در قالب سه گروه از مراکز روزانه بالای ۱۴ سال، کارگاه‌های آموزشی تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی ( SE) ارائه می‌شود که در مراکز حرفه‌آموزی بالای ۱۴ سال بالغ بر ۱۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در بیش از ۴۰۰ مرکز حرفه‌آموزی با پراکندگی از شهرهای بزرگ تا روستا به فعالیت مشغول هستند. فعالیت این مراکز در ۲ بخش پیش‌حرفه‌ای و حرفه‌آموزی در حال ارائه است. این مراکز پلی بین ۲ بخش زیر و بالای ۱۴ سال بوده و نقش مهمی در غربال گروه‌های کم توان که قادر به آموزش نیستند و افرای که توان کسب مهارت‌های حرفه‌ای را دارند، هستند.

رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: کارگاه‌های آموزشی، تولیدی و حمایتی با ارائه آموزش‌های حرفه‌ای براساس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به افراد با معلولیت متوسط تا شدید خدمات ارائه کرده و آموزش‌هایی در سطح کارآموزی و کارورزی ارائه می‌کند. اکنون حدود پنج هزار نفر در بیش از ۱۳۰ کارگاه خدمات را دریافت می‌کنند.

اسماعیلی یادآور شد: مراکز پشتیبانی شغلی (SE) نیز در سالیان متمادی با شکل‌گیری بخش غیردولتی، خلأ وجود کاریابی و پیگیری برای هر فرد دارای معلولیت مطرح بود که از سال ۱۳۹۴ با برنامه‌ریزی برای حمایت از افراد سخت اشتغال، ایجاد شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، گروه توانبخشی حرفه‌ای تلاش دارد تا زمینه آماده‌سازی شغلی و مهارتی را در سطوح مختلف ایجاد کند که از جمله این زمینه‌ها می‌توان به آموزش‌های مهارت‌های زندگی، آموزش‌های ارتباط موثر حین کار و آموزش مهارت‌های کسب و کار اشاره کرد.

رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: موضوع اشتغال برای افراد دارای معلولیت از ابعاد وسیع تری برخوردار است زیرا اشتغال در زندگی آنان نه فقط باعث استقلال فردی و پیوستن به جامعه می‌شود بلکه از نقطه نظر توانمندسازی نیز سبب دستیابی به اهداف عالی توانبخشی شده و اعتماد به نفس فرد را تقویت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که فرد احساس می‌کند مانند سایر افراد جامعه از حقوق مدنی و شهروندی یکسانی برخوردار است.

اسماعیلی تصریح کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از یک درصد جمعیت کشورها نیازمند دریافت خدمات توانبخشی حرفه‌ای هستند، پس می‌توان گفت که در ایران بیش از ۸۰۰ هزارنفر افراد دارای معلولیت در طیفی از خدمات توانبخشی حرفه‌ای قرار دارند.

به گفته رئیس گروه توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی سازمان بهزیستی کشور، از آنجایی که منزلت اجتماعی هر فرد براساس شغل و میزان کارآیی وی در جامعه مورد سنجش قرار می‌گیرد، توجه به انتخاب شغل پایدار و افزایش میزان کارآیی فرد دارای معلولیت برای بازگردانیدن وی به جامعه به نحو شایسته، از اهمیت ویژه برخوردار است؛ بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی اصولی در روند توانبخشی حرفه‌ای به نحوی از قابلیت‌های فرد معلول بهره گرفت که بتواند مانند سایر افراد عادی، آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های شغلی را کسب کرده و آماده ورود به جامعه شود.

به گزارش سازمان بهزیستی کشور، مساله اشتغال پایدار و ایجاد تعادل نسبی در بازار کار به عنوان یکی از سیاست‌های حائز اهمیت، همواره موردنظر سازمان بهزیستی بوده به‌طوری‌که استفاده بهینه از نیروی انسانی برای بهبود ساختار اقتصادی و اجتماعی و دستیابی به اهداف توسعه و رشد اقتصادی همواره حائز اهمیت بوده و در اولویت قرار دارد.

کد خبر 70480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =