در رسانه | حمایت و استقبال بهزیستی از ایجاد خوابگاه برای زنان کارتن خواب در مشهد/ تنور گرم مدارا با معتادان متجاهر در شب‌های سرد

در حالی که تنها خوابگاه(شلتر) زنان کارتن خواب تحت نظر بهزیستی به دلیل استقبال کم به تعطیلی کشانده شد، اکثر این افراد به دلیل اعتیاد از مراجعه به گرمخانه به خاطر انتقال به کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد ترس دارند و بهزیستی از ایجاد خوابگاه زنان کارتن خواب توسط شهروندان استقبال و حمایت می‌کند.

به گزارش قدس خراسان آنلاین، تا همین چند سال قبل شاید نگاه مردم و مسئولان نسبت به زنان و مردان معتاد متجاهر شکل دیگری بود، درخواستهای مردمی بیشتر روی کلید واژه‌های "دستگیری" و "جمع اوری" می‌چرخید و مسئولان هم گاهی در طرح‌های ضربتی و غیر ضربتی به جمع اوری و دستگیری این افراد می‌پرداختند؛ اما طی یکی دو سال اخیر شاهد افزایش مسئولیت اجتماعی در مورد این افراد هستیم، حالا مطالبه مردمی حول کلمه "سامان‌دهی" است و مسئولان بیشتر به فکر "بازپروری" هستند.

این شب‌های سرد کمتر عابری می‌تواند از کنار یک فرد بی سرپناه در کنار خیابان بی تفاوت عبور کند، اما قسمت عجیب ماجرا این است که با همه طرح‌های ساماندهی که در حال انجام است، باز هم در شبهای سرد زنان و مردان بی سرپناه را در معابر می‌بینیم، افرادی که برای دیدن‌شان دیگر لازم نیست به حاشیه شهر بروی، آنها حالا همین جا هستند، کنار ما؛ با چند نفر از زنان کارتن خواب که شب را در گوشه کنار پیاده روها گذرانده‌اند حرف می‌زنم، از کمپ می‌ترسند و می‌گویند خوابگاهی برای زنان کارتن خواب در این شهر وجود ندارد.

موضوع را از معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی پیگیری می‌کنم؛ غلامحسین دلبری می‌گوید: چندین سال شلتر برای خانم‌های کارتن خواب داشتیم ولی به علت عدم استقبال مدتی قبل صاحب آن مجبور به تعطیلی شد.

وی ادامه می‌دهد: من خودم یکی از شبهای سرد سال قبل از این مرکز بازدید داشتم با وجود امکانات خوبی که به لحاظ رفاهی داشت اما فقط سه خانم انجا بودند!

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به علت عدم مراجعه و استقبال زنان کارتن خواب، متذکر می‌شود: یک علت این ماجرا جمع اوری و انتقال ۶۰۰ نفر از این افراد به کمپهای ترک اعتیاد است که تاثیر زیادی روی کاهش تعداد انها در خیابان داشته است، هم اکنون این ۶۰۰ نفر در دو مرکز ترک اعتیاد(یکی دولتی و دیگری خصوصی) هستند.

دلبری عنوان می‌کند: در عین حال هر کسی متقاضی ایجاد شلتر برای زنان باشد ما حمایت و استقبال می‌کنیم و منعی وجود ندارد.

به سراغ رییس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری هم می‌روم تا ببینم تدبیر شهرداری برای زنان کارتن خواب که اکثرا هم معتاد به مواد مخدر هستند و از انتقال به کمپ می‌ترسند و حاضرند این شب‌های سرد را در خیابان صبح کنند، چیست.

حسین باغگلی می‌گوید: در گرمخانه خانه سبز که شهرداری اداره می‌کند یک بخش ویژه زنان کارتن خواب داریم و اگر موردی باشد که شهروندان به شماره ۱۳۷ اعلام کنند توسط همکاران ما به این مرکزمنتقل می‌شوند.

رییس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: معتادان متجاهر می‌ترسند که در صورت انتقال به خانه سبز به کمپ‌های ماده ۱۶ ترک اعتیاد فرستاده شوند، از نظر قانونی هم ما باید افرادی را که وارد خانه سبز می‌شوند غربالگری کنیم و آنهایی که معتاد هستند را به مراکز ترک معرفی و منتقل کنیم. اما این شبها با توجه به سرمای هوا از همکاران مان خواسته‌ایم با این افراد مدارا کنند تا لااقل در خیابان نمانند.

گزارش: معصومه مومنیان

کد خبر 70355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد