معدل «مناسب‌سازی» ساختمان‌ها اعلام شد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه وضعیت مناسب‌سازی شهری برای تردد معلولان مطلوب نیست، گفت: در بخش فضاهای عمومی دولتی و فضاهای عمومی غیردولتی نیز ۵۳ درصد فضاها مناسب‌سازی شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «غلامرضا رضایی‌فر» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه مطابق با ماده ۲ قانون حمایت از حقوق معلولان کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود، اظهار کرد: همچنین در ماده ۳ قانون به موضوع تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‏‌سازی کشور اشاره شده است که رییس آن وزیر کشور، دبیر آن رییس سازمان بهزیستی و دبیرخانه در سازمان بهزیستی کشور مستقر است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال حداقل ۶ جلسه در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برگزار می‌شود که این جلسات دارای مصوباتی است، گفت: این مصوبات در راستای مناسب‌سازی و تسهیل فرآیند دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان، وسایل حمل و نقل و مبلمان‌های شهری است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ادامه داد: همچنین باید هر ۶ ماه یکبار گزارشی از وضعیت اقدامات دستگاه‌ها درخصوص مناسب‌سازی به رییس جمهوری ارائه کنیم؛ سال گذشته رییس جمهوری برای اصلاح فرآیندها نیز دستور دادند اما اینکه چقدر محقق شده هنوز مشخص نیست. اخیرا مکاتبه‌ای انجام و میزان تحقق اقدامات مناسب‌سازی را از دستگاه‌ها جویا شدیم، اما هنوز این گزارشات تکمیل نشده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه وضعیت مناسب‌سازی مبلمان شهری و فضاهای شهری به طور ویژه برآورد دقیقی وجود ندارد و لازم است در فازهای بعدی این موضوع مورد بررسی میدانی قرار گیرد، تاکید کرد: آنچه مشهود بوده این است که وضعیت مناسب‌سازی شهری برای تردد معلولان مطلوب نیست، به طوریکه وضعیت ورودی پیاده‌روها مناسب نیستند و کارهایی هم که در این زمینه انجام شده پراکنده بوده و منسجم نیست.

رضایی‌فر با اشاره به اینکه در بخش فضاها، دو بخش فضای عمومی دولتی و فضای عمومی غیردولتی وجود دارد که عمده سازمان‌های دولتی از نظر مناسب‌سازی در جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: در شرایط ایده‌آل ۷۵ درصد فضاهای عمومی دولتی و غیردولتی باید مناسب‌سازی شده باشند. در زمینه مناسب‌سازی فضاهای مذکور ورودی ساختمان‌ها جهت دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت، وضعیت سرویس‌های بهداشتی و آسانسور و... مطابق چک لیست‌ها بررسی شده که نشان می‌دهد معدل مناسب‌سازی فضاها ۵۳ درصد است.

وی با اشاره به وضعیت افراد دارای معلولیت و سالمندان در تردد شهری خاطرنشان کرد: در سال جاری وزارت کشور اقدام به خرید و تولید اتوبوس‌های مناسب‌سازی شده کرد و حدود ۱۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شد. همچنین حدود ۵۰۰ اتوبوس دیگر آماده تحویل و در حال اضافه شدن به ناوگان است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اینکه قرار است تا پایان سال آینده ۸۰۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شود، گفت: همزمان با افزایش اتوبوس‌های مناسب‌سازی شده باید ایستگاه‌های اتوبوس نیز مناسب‌سازی شود.

رضایی‌فر با اشاره به بخش‌های مناسب‌سازی شده در اتوبوس‌ها بیان کرد: در این اتوبوس‌ها سیستم پیام صوتی برای اعلام ایستگاه‌ها، جایگاه ویژه نابینایان و معلولان مناسب‌سازی شده است و هدف وزارت کشور این است که دیگر اتوبوس غیرمناسب‌سازی شده وارد ناوگان حمل و نقل شهری نشود.

وی افزود: امیدواریم ضرورت مناسب‌سازی و توجه به اجرای قوانین موجود در این زمینه توسط تمامی دستگاه‌های مسئول مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد خبر 68940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =