اجرای طرح بهزیستی روانشناختی دوران سالمندی و پیش سالمندی

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از اجرای آزمایشی طرح «بهزیستی روانشناختی دوران سالمندی و پیش سالمندی» در استان‌های خراسان رضوی و فارس خبر داد.

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای آزمایشی طرح بهزیستی روانشناختی دوران سالمندی و پیش سالمندی، اظهار کرد: باتوجه به وضعیت پنجره جمعیتی کشور و حرکت به سمت سالمندی، باید تلاش کنیم تا کشور سالمندی فعالی تجربه کند. براین اساس سازمان بهزیستی طرح بهزیستی روانشناختی دوران سالمندی و پیش سالمندی را طراحی و تدوین کرده است که از قِبَل آن بحث نیازهای روانشناسی و توانمندسازی افراد در دوران سالمندی و تمرکز بر گروه‌های پیش سالمندی، مراقبین سالمندان در بخش‌های نگهداری و در منزل و گروه‌های خدمات‌رسان به موارد سالمندی در چند فاز طراحی شده است.

وی افزود: فاز یک این طرح در استان خراسان رضوی و فارس به صورت آزمایشی در حال اجراست. به نظر نیازهای روانشناختی دوران سالمندی و پیش سالمندی باید به طور ویژه در برنامه‌ریزی و در دستور کار دولت قرار گیرد تا بتوان دوران سالمندی پویایی در کشور تجربه کرد. اگر به این موضوع پرداخته نشود هزینه‌های مرتبط با اقتصاد سلامت افزایش خواهد یافت.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هرچقدر بتوان افراد را توانمند کرد و پیشگیرانه‌تر به موضوع نگاه کرد مشکلات در دوران سالمندی و هزینه تحمیلی به کشور نیز کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح فازبندی شده و گروه‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن در این برنامه شناسایی می‌شوند، تصریح کرد: اکنون بیشتر افراد نیازمند سه دهک پایینی، افراد جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی و افراد مستقر در مراکز روزانه و شبانه و سالمندانی که در منزل نگهداری می‌شوند و به نوعی با سازمان بهزیستی در ارتباط هستند (در دو استان خراسان رضوی و فارس) زیر چتر این طرح قرار می‌گیرند که به تناسب این جامعه هدف، کتب مختلف و برنامه‌های مشخصی با سرفصل‌های مشخص طراحی شده است.

وحیدنیا خاطرنشان کرد: به امید خدا پس از ارائه این آموزش‌ها در بازه زمانی ۳ تا ۶ ماه پیگیری‌ فعال مددکاری انجام و وضعیت این سالمندان  بررسی خواهد شد.

کد خبر 68359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =